Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Commissie van Begeleiding (CvB)
Vanuit de groepsleerlingbespreking kan de commissie van begeleiding (CVB) worden ingeschakeld als de vorderingen van uw kind stagneren. Een IB'er kan in samenspraak met een leerkracht ook een leerling aanmelden als zij het noodzakelijk vindt om uitgebreid intervisie te krijgen. Dit kan gebeuren in de ‘kleine CVB.’ Hier nemen alle IB'ers en de orthopedagoog/psycholoog aan deel. Ook kan een leerling besproken worden in de CVB. Hierin zitten naast IB'ers en orthopedagoog/psycholoog ook de jeugdarts, schoolmaatschappelijk werker en de directie. Voor de aanmelding wordt er een gerichte hulpvraag gesteld. U wordt van te voren over deze bespreking geïnformeerd. Het vervolg na de bespreking kan zijn dat één of meerdere leden van de CVB een observatie of onderzoek gaat doen.
Dit kan zijn:
- Observatie en/of onderzoek door de psycholoog
- Onderzoek door de kinderarts
- Gesprek van uw kind en/of uzelf met de maatschappelijk deskundige of met de schoolleiding
- Vraag aan ouders tot onderzoek buiten school
De uitkomst van het overleg en de gevolgen ervan worden ook met u besproken.
De procedure voor plaatsing en verwijzing van leerlingen met specifieke behoeften
Ondanks de zorg die wij als school aan alle kinderen willen geven, kan het gebeuren dat een kind niet bij ons op school kan blijven.
Belangrijk daarbij zijn drie factoren:
- Het kind zelf: heeft het kind nog plezier in school en kan het bij ons voldoende leren?
- De andere kinderen: krijgen zij nog voldoende aandacht en houden zij voldoende plezier in school?
- De leerkracht: kunnen de leerkrachten de de extra begeleiding die het kind nodig heeft bieden?
Wanneer er problemen ontstaan bij één of meer van deze factoren, kan er reden zijn om de ouders te adviseren, hun kind in te laten schrijven bij een andere school. Dit kan bijvoorbeeld een school voor speciaal onderwijs (SO) zijn. Meer informatie over verwijzen staat in het schoolondersteuningsplan (SOP). Zowel bij plaatsing als verwijzing is er altijd overleg met Passend Onderwijs Almere. Als wij informatie delen wordt u hiervan van te voren op de hoogte gebracht en waar nodig vragen wij toestemming. Dit in overeenstemming met de wet op passend onderwijs.
De school heeft een specialist bewegend leren.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
0
Er zijn drie groepen 1-2, dit zijn observatiegroepen. Bij de groepen 1-2 wordt in beeld gebracht of de leerling aangewezen is op een vervolgaanbod binnen het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs.
Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2
Wij werken thematisch n.a.v. doelen uit Mijn Kleutergroep en gebruiken de volgende bronnenboeken:
- Piramide
- Kleuteruniversiteit
- Fonemisch bewustzijn
- Logo3000
- PAD
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
Veilig leren lezen (groepen 3 en 4)
Atlantis (groepen 4 t/m 8)
Pennenstreken (groep 3)
Schrijven in de Basisschool (groepen 4 en 8)
Taal in Beeld (groepen 4 t/m 8)
Spelling in Beeld (groepen 4 t/m 8)
Getal & Ruimte Junior (groepen 3 en 4)
Snappet Rekenen ((groepen 5 t/m 8)
Wijzer! Wereldoriëntatie (groepen 3 en 4)
Wijzer! Verkeer (groepen 4 t/m 8)
Wijzer! Aardrijkskunde (groepen 5 t/m 8)
Wijzer! Geschiedenis (groepen 5 t/m 8)
Wijzer! Natuur & Techniek (groepen 5 t/m 8)
Blits studievaardigheden (groepen 7 en 8)
The Team in Town Engels (groepen 7 en 8)
PAD (groepen 3 t/m 8)
Kunstzinnige en creatieve vorming groepen 1 t/m 8
Kunst Is Dichterbij dan je Denkt (KIDD) is een leerlijn voor kunst en cultuur. Deze leerlijn wordt in de groepen 1 t/m 8 gebruikt om leerlingen bewust te maken van kunst en cultuur in hun eigen omgeving met Almere als inspiratiebron. Ieder leerjaar staan er vier lesblokken op het programma. Een lesblok bestaat uit een voorbereidende les, masterclass of excursie en een verwerkingsles. Zowel de voorbereidende les als de verwerkingsles wordt door de groepsleerkracht gegeven. Daarna komt er een kunstenaar in de groep (bijvoorbeeld een theatermaker, architect, beeldend kunstenaar of singer-songwriter) om een masterclass te geven. De leerlingen gaan minimaal één keer per jaar op excursie naar een theatervoorstelling van BonteHond of een programma op locatie bij een culturele instelling in Almere, zoals KAF, Corrosia, Erfgoedhuis Almere of De Nieuwe Bibliotheek. Ook volgt elke groep ieder jaar vier workshops via het Muziekmenu. Hier komen de vier muziekdomeinen zingen, luisteren/techniek, bewegen en muziek maken/spelen aan bod. Daarnaast is er ieder jaar nog een andere culturele activiteit die schoolbreed wordt aangeboden en/of past bij het aanbod van dat moment bijvoorbeeld De Kinderboekenweek. Vanuit de NPO-gelden is voor de groep 7 en 8 tijdelijk een vakleerkracht Techniek aangetrokken. Verder worden er lessen beeldende vorming, muziek en drama door de eigen leerkracht van de groep gegeven.