SBO De Watertuin

Churchilweg 3-7 1314 RA Almere

  • Schoolfoto van SBO De Watertuin
  • Schoolfoto van SBO De Watertuin
  • Schoolfoto van SBO De Watertuin
  • Schoolfoto van SBO De Watertuin

Het team

Toelichting van de school

Wij proberen elkaar te ondersteunen en gebruik te maken van elkaars kwaliteiten. Samenwerken en van elkaar leren is van belang. Wij hebben niet alleen zorg voor de kinderen, maar ook voor elkaar. We hebben een groot team van meer dan 70 medewerkers. Zij zijn werkzaam in veel verschillende functies. Hier worden in het kort alle functies/taken omschreven. Voor een uitgebreide omschrijving verwijzen wij u naar het schoolplan.

Directie

De directie bestaat uit twee leden namelijk: één directeur en een adjunct-directeur. Zij zijn eindverantwoordelijk voor alles wat er in en om de school gebeurt.

Groepsleerkrachten

De groepsleerkracht heeft de eindverantwoordelijkheid voor de lessen in de klas en de werkzaamheden die daaruit voortvloeien. Zij geven les aan en begeleiden leerlingen en houdt hierbij rekening met de onderwijsbehoeften van de individuele leerling, de subgroep of de groep als geheel. Zij zijn eerste aanspreekpunt voor ouders. 

Onderwijsassistenten

De onderwijsassistent ondersteunt de groepsleerkracht met zijn/haar taken. 

Remedial teachers (RT'ers)

De remedial teacher geeft extra uitleg en ondersteuning aan kinderen die leermoeilijkheden hebben. Remedial teaching kan individueel of in kleine groepjes worden gegeven.

Interne begeleiders (IB'ers)

De intern begeleider is eindverantwoordelijk voor alle zaken rondom de zorg van de leerlingen. Zij bewaken de doorgaande lijn rondom de zorg van een leerling op school en ondersteunen de leerkrachten. Als er vragen zijn rondom de zorg kunnen leerkrachten maar ook ouders deze stellen aan de IB'er.

Vakleerkracht bewegingsonderwijs

De vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt aan de groepen 3 t/m 8 twee keer per week bewegingsonderwijs. De groepen 1 en 2 krijgen één keer per week bewegingsonderwijs door de vakleerkracht.

Logopedie

De logopedist behandelt leerlingen bij de spraaktaalontwikkeling en zijn aanspreekpunt voor groepsleerkrachten op het gebied van spraaktaal.

Fysiotherapeuten

De fysiotherapeut oefent met leerlingen de fijne en grove motoriek in een speciaal daarvoor bestemde ruimte.

Orthopedagoog

De orthopedagoog observeert in de groepen en adviseert leerkrachten bij problemen van leerlingen. Met name bij gedragsproblemen en/of sociaal-emotionele problemen. Zij voert eventueel aanvullend onderzoek uit. Daarnaast heeft hij/zij een adviserende rol rondom leerlingenzorg en de zorgstructuur in het algemeen.

Medewerkers Jeugdhulp (Vitree)

Deze medewerkers begeleiden leerlingen op diverse zorggebieden die iets extra's nodig hebben dan wat er aan zorg in de klas gegeven kan worden. Zij geven vele soorten behandeling en begeleiding gericht op sociaal emotionele ontwikkeling

Schoolmaatschappelijk werker (SMW'er)

De schoolmaatschappelijk werker informeert en adviseert ouders ten aanzien van mogelijkheden en ontwikkelingen binnen de hulpverlening

Schoolarts

De schoolarts voert de reguliere gezondheidsonderzoeken op S(B)O uit en rapporteert de uitslag met toestemming van ouders naar de school. Ook kan de arts medische gegevens opvragen en contact leggen met externe instanties op het gebied van zorg. Dit allemaal na toestemming van ouders. De schoolarts heeft een adviserende rol rondom de leerlingenzorg en is aanwezig bij de commissie van begeleiding.

Administratie

De administratie draagt zorg voor alle administratie werkzaamheden rondom de school op het gebied van o.a. financiën, communicatie en leerling administratie. 

Conciërges

De conciërges zijn facilitair medewerkers en verantwoordelijk voor allerlei ondersteunende werkzaamheden aan het gebouw.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wijze van vervanging bij ziekte of anderszins

Een groepsleerkracht wordt bij ziekte of andere reden van afwezigheid, vervangen door andere leerkrachten of onderwijsassistent uit het team.

Andere opvangmogelijkheden verder kunnen zijn:

  • De leerlingen worden verdeeld over de andere groepen, volgens een vaste verdeellijst (maximaal 2 leerlingen per groep erbij).
  • De leerlingen van de desbetreffende groep werken aan schoolwerk vanuit huis of krijgen vrij wanneer het niet anders kan.

Studiedagen

Elk jaar wordt er een scholingsplan voor het team gemaakt. Wij vinden het belangrijk dat het team op de hoogte blijft van de ontwikkelingen in het onderwijs en rondom de zorg van leerlingen. Op deze studiedagen werken we aan de ontwikkeling van alle werknemers en daarmee aan de kwaliteit van de school. Deze studiedagen zijn vermeld op de jaarkalender. De leerlingen hebben dan vrij.

Daarnaast volgen medewerkers eventueel een studie, cursus (in of na schooltijd), of bezoeken ze conferenties. Groepsleerkrachten die een scholing volgen onder schooltijd worden in principe vervangen.

Roostervrije dagen

Voor alle groepen zijn er roostervrije dagen ingeroosterd. Eén roostervrije dag wordt gereserveerd voor calamiteiten. De leerlingen hebben op deze dagen geen school. Deze dagen zijn terug te vinden op de jaarkalender. Let op er kunnen dagen aan de vakanties gekoppeld zijn. Deze data worden ook vermeld in Social Schools 3.0

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Commissie van Begeleiding (CvB)

Vanuit de groepsleerlingbespreking kan de commissie van begeleiding (CVB) worden ingeschakeld als de vorderingen van uw kind stagneren. Een IB'er kan in samenspraak met een leerkracht ook een leerling aanmelden als zij het noodzakelijk vindt om uitgebreid intervisie te krijgen. Dit kan gebeuren in de ‘kleine CVB.’ Hier nemen alle IB'ers en de orthopedagoog/psycholoog aan deel. Ook kan een leerling besproken worden in de CVB. Hierin zitten naast IB'ers en orthopedagoog/psycholoog ook de jeugdarts, schoolmaatschappelijk werker en de directie. Voor de aanmelding wordt er een gerichte hulpvraag gesteld. U wordt van te voren over deze bespreking geïnformeerd. Het vervolg na de bespreking kan zijn dat één of meerdere leden van de CVB een observatie of onderzoek gaat doen.

Dit kan zijn:

  • Observatie en/of onderzoek door de psycholoog
  • Onderzoek door de kinderarts
  • Gesprek van uw kind en/of uzelf met de maatschappelijk deskundige of met de schoolleiding
  • Vraag aan ouders tot onderzoek buiten school

De uitkomst van het overleg en de gevolgen ervan worden ook met u besproken.

De procedure voor plaatsing en verwijzing van leerlingen met specifieke behoeften

Ondanks de zorg die wij als school aan alle kinderen willen geven, kan het gebeuren dat een kind niet bij ons op school kan blijven.

Belangrijk daarbij zijn drie factoren:

  • Het kind zelf: heeft het kind nog plezier in school en kan het bij ons voldoende leren?
  • De andere kinderen: krijgen zij nog voldoende aandacht en houden zij voldoende plezier in school?
  • De leerkracht: kunnen de leerkrachten de de extra begeleiding die het kind nodig heeft bieden?

Wanneer er problemen ontstaan bij één of meer van deze factoren, kan er reden zijn om de ouders te adviseren, hun kind in te laten schrijven bij een andere school. Dit kan bijvoorbeeld een school voor speciaal onderwijs (SO) zijn. Meer informatie over verwijzen staat in het schoolondersteuningsplan (SOP). Zowel bij plaatsing als verwijzing is er altijd overleg met Passend Onderwijs Almere. Als wij informatie delen wordt u hiervan van te voren op de hoogte gebracht en waar nodig vragen wij toestemming. Dit in overeenstemming met de wet op passend onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De school heeft een specialist bewegend leren.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

0

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er zijn drie groepen 1-2, dit zijn observatiegroepen. Bij de groepen 1-2 wordt in beeld gebracht of de leerling aangewezen is op een vervolgaanbod binnen het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs

Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2

Wij werken thematisch n.a.v. doelen uit Mijn Kleutergroep en gebruiken de volgende bronnenboeken:

  • Piramide
  • Kleuteruniversiteit
  • Fonemisch bewustzijn
  • Logo3000
  • PAD

Invulling onderwijstijd  leerjaar 3 t/m 8

Veilig leren lezen (groepen 3 en 4)

Atlantis  (groepen 4 t/m 8)

Pennenstreken (groep 3)

Schrijven in de Basisschool (groepen 4 en 8)

Taal in Beeld (groepen 4 t/m 8)

Spelling in Beeld (groepen 4 t/m 8)

Getal & Ruimte Junior (groepen 3 en 4)

Snappet Rekenen ((groepen 5 t/m 8)

Wijzer! Wereldoriëntatie (groepen 3 en 4)

Wijzer! Verkeer (groepen 4 t/m 8)

Wijzer! Aardrijkskunde (groepen 5 t/m 8)

Wijzer! Geschiedenis (groepen 5 t/m 8)

Wijzer! Natuur & Techniek (groepen 5 t/m 8)

Blits studievaardigheden (groepen 7 en 8)

The Team in Town Engels (groepen 7 en 8)

PAD (groepen 3 t/m 8)

Kunstzinnige en creatieve vorming groepen 1 t/m 8

Kunst Is Dichterbij dan je Denkt  (KIDD) is een leerlijn voor kunst en cultuur. Deze leerlijn wordt in de groepen 1 t/m 8 gebruikt om leerlingen bewust te maken van kunst en cultuur in hun eigen omgeving met Almere als inspiratiebron. Ieder leerjaar staan er vier lesblokken op het programma. Een lesblok bestaat uit een voorbereidende les, masterclass of excursie en een verwerkingsles. Zowel de voorbereidende les als de verwerkingsles wordt door de groepsleerkracht gegeven. Daarna komt er een kunstenaar in de groep (bijvoorbeeld een theatermaker, architect, beeldend kunstenaar of singer-songwriter) om een masterclass te geven. De leerlingen gaan minimaal één keer per jaar op excursie naar een theatervoorstelling van BonteHond of een programma op locatie bij een culturele instelling in Almere, zoals KAF, Corrosia, Erfgoedhuis Almere of De Nieuwe Bibliotheek. Ook volgt elke groep ieder jaar vier workshops via het Muziekmenu. Hier komen de vier muziekdomeinen zingen, luisteren/techniek, bewegen en muziek maken/spelen aan bod. Daarnaast is er ieder jaar nog een andere culturele activiteit die schoolbreed wordt aangeboden en/of past bij het aanbod van dat moment bijvoorbeeld De Kinderboekenweek. Vanuit de NPO-gelden is voor de groep 7 en 8 tijdelijk een vakleerkracht Techniek aangetrokken. Verder worden er lessen beeldende vorming, muziek en drama  door de eigen leerkracht van de groep gegeven.

Terug naar boven