Montessorischool Almere Stad

Randstad 22 113 b 1316 BW Almere

  • Schoolfoto van Montessorischool Almere Stad
  • Schoolfoto van Montessorischool Almere Stad

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Montessori onderwijs biedt onderwijs en opvoeding aan dat leerlingen in staat stelt zichzelf te leren kennen. Qua kennis, sociaal en persoonlijk. De hele organisatie is daarop voorbereid. De inrichting, de middelen, de groepssamenstelling en de leerkracht ondersteunen dit proces van jezelf ontdekken.

De vrije ontwikkeling stond voorop. Vanaf 2011 hebben we gekozen voor een duidelijk onderscheid. Bij ons op school leer je nu de basisvaardigheden ((begrijpend)lezen, rekenen en spellen), leer je hoe je kan/ mag leren (creatief leren) en leer je leren (handig leren).

Het nieuw ontwikkelde Kind Werk Dossier en het daaraan gekoppelde Leerling Volgsysteem maakt die ontwikkeling zichtbaar en meetbaar.

Het Cito LOVS behoort ook tot de voorbereide omgeving en het Kind Werk Dossier.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Montessorischool Stad lopen er drie meetlijnen inclusief tussenmetingen naast elkaar:

Het Montessori LVS (inclusief Muiswerk rekenen en taal)

Het Montessori LVS plannen en handelen

Het CITO LVS

We gebruiken de tussentijdse opbrengsten (Cito 2 x per jaar en Montessorilvs 4 x per jaar) om de ontwikkeling van het kind echt van zo dichtbij mogelijk te volgen en het handelen daarop af te stemmen. Daarbij is die informatie de ondersteuning voor de leerkracht bij haar dagelijkse observatie (LVS plannen en handelen) We werken volgens een vaste verantwoordingscyclus binnen een vaste zorgroute.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

  VISIE  

  1. Elk kind is uniek; dat geven we op school graag de ruimte.     

Unieke talentontwikkeling: Het Montessorionderwijs van de Almeerse Scholen Groep helpt kinderen te ontwikkelen in de breedste zin van het woord. De focus ligt daarbij op drie gebieden:

  •      Persoonsvorming: Wie ben ik? Hoe sta ik in het leven ten opzichte van anderen?
  •      Socialisatie: Hoe leef ik samen met anderen in vrijheid en hoe zorg ik voor duurzaamheid en verdraagzaamheid in onze cultuur?  
  •      Kwalificatie: Wat weet ik en wat kan ik? Dat zie je terug in het Kind Werk Dossier en met name de leerlijnen met de doelen daarin. Dat merk je vooral  als je samen met het Kind het Werk Dossier bespreekt.      

Hoe een kind het doet op school, wordt in het Montessorionderwijs afgemeten aan de hand van deze drie gebieden. Al ons handelen in de praktijk steunt deze opdracht.

2. Het kind is ontdekker van de wereld; de school maakt dat mogelijk.    

Leer mij zelf te ontdekken, zelf te onderzoeken Montessorionderwijs is er vóór alles op gericht kinderen zelf de wereld te laten ontdekken.

3. Het kind is bouwer van de toekomst; de school wijst daarin de weg.  

Ons Montessorionderwijs is erop gericht om kinderen te laten groeien van kind mogen zijn tot verantwoordelijke mensen, die actief bijdragen aan de samenleving. Vertrouwen hebben in jezelf, de ander en de wereld om je heen, is een belangrijke sleutel voor het handelen.  

4. Het kind is onderdeel van een geheel: de heterogeen samengestelde groep maakt dit mogelijk.

Samen werken, samen leren en leven met oudere en jongere leerlingen en leeftijdsgenoten maakt bewust van het feit dat je niet alleen bent, dat je elkaar nodig hebt en dat het fijn is samen te werken.    

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • help mij het zelf te doen
  • help mij het goed te doen
  • help mij het samen te doen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Montessorischool Stad behaalt al jaren een basisarrangement. Ook bij het inspectiebezoek van mei 2018 heeft de inspectie ons weer het vertrouwen gegeven voor de komende 4 jaar. Voldoende (het bezoek kader is gewijzigd: inspectie geef alleen nog af "zwak", "voldoende" of "goed").
Dat is fijn en toont een stabiele school. We zijn ondanks dat ook nog een innovatieve school, een creatieve en een onderzoekende school.

Het lukt ons en dat is best bijzonder om goed, gedegen en gevarieerd onderwijs aan te bieden binnen een heterogene groep en met een vrije werksituatie. Extra's binnen ons onderwijs: het koor en zangonderwijs, een goed kunst en cultuurprogramma, schaakonderwijs en een Techniek Studio als moderne voorbereide omgeving.

Terug naar boven