Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Naast de bovengenoemde vakken wordt er gewerkt aan de sociale en algemene ontwikkeling van kinderen. Het aanbod wordt ook aangepast naar de behoefte van het kind. Deels komt dit overeen; kinderen hebben bijvoorbeeld veel beweging en motorische oefening nodig. Deels loopt dit uiteen: Het ene kind heeft uitleg en oefening nodig om de kleuren te leren en een ander kind is toe aan woorden maken.
Ons onderwijs aan kleuters kenmerkt zich door:
- thematisch werken;
- doelgericht werken;
- spelbegeleiding door leerkrachten;
- spelend leren;
- het spelen en werken binnen een rijke leeromgeving.
De ontwikkeling wordt gemeten aan de einddoelen van groep 2.
Bovenstaand kader biedt een raamwerk met betrekking tot het invullen van onze onderwijstijd. Op basis van de onderwijsbehoefte van de groep kan uitbreiding van onderwijstijd voor een specifiek vakgebied nodig zijn. Voorbeeld: Het ene kind heeft meer tijd nodig om tot een bepaald technisch leesniveau te komen dan een ander kind. Het ene kind krijgt dan ook meer tijd en het andere kind kan deze tijd besteden aan andere vakgebieden, die aandacht vragen.
Wereldoriëntatie wordt aangeboden vanuit schoolbrede thema's, waarin leerstof en onderzoeksvragen centraal staan, dat past bij aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en burgerschap. De maatschappelijke relevantie komt terug in ieder thema.
Sociale redzaamheid wordt vormgegeven met behulp van Groepsdynamisch Onderwijs. GDO heeft een prominente plek in onze school, aanbod en les. Hiermee werken we vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid aan een veilig klimaat op onze school, een samenleving in het klein.
Burgerschap uitgelicht:
- Burgerschap gaat over de basisnormen en -waarden van onze samenleving. Dit oefenen we iedere dag. Als houvast gebruiken wij hier Groepsdynamisch onderwijs voor, waarin de gezamenlijk opgestelde klassenregels, de weekgrafiek en sociokring de basis zijn voor het sociale leren.
- Aan het begin van het schooljaar wordt de leerlingenraad gekozen, met uit iedere groep (3 t/m 8) één leerling. Deze zes leerlingen vertegenwoordigen hun groep en bespreken samen met de directeur hoe we de schooldag nog aangenamer, beter en fijner kunnen maken.
- In de methode van Wereldoriëntatie 'Code D' is burgerschap volledig geïntegreerd.
In het schoolondersteuningsprofiel staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden. Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht een schoolondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen.
In ons schoolondersteuningsprofiel hebben wij het volgende beschreven:
- op welke wijze wij onze basisondersteuning hebben ingericht;
- welke extra hulp wij kunnen geven aan een leerling;
- hoe wie die extra hulp aan een leerling geven;
- wat een ouder mag verwachten als hun kind extra hulp nodig heeft
- onze ondersteuningsgrenzen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
0
Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.
Onze school is een VVE-school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met de voorschool van Happy Kids. Gezamenlijk dragen we zorg voor een vloeiende doorgaande lijn van voorschool naar basisschool. Dit geldt voor iedere leerling die een start maakt op de basisschool. Er vindt altijd een uitgebreide overdracht plaats als kinderen de overstap maken van voorschool/kinderopvang naar onze school. Uiteraard wordt u als ouders geïnformeerd over, zowel de wijze als de inhoud van, de overdracht.
Op onze site vindt u meer informatie over de voorschoolse opvang van Happy Kids: https://kbslettertuin.nl/happy-kids/