Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Zie schoolgids, schoolanalyse en/of schoolplan.
Zie schoolgids.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Actief burgerschap en democratische waarden en normen
De uitwerking hiervan raakt direct de missie van het openbaar onderwijs in Almere. Uitgangspunt is daarbij dat er respect voor elkaar is en dat we leerlingen leren om medeverantwoordelijkheid te dragen. De Almeerse Scholengroep (ASG) is het schoolbestuur van openbare scholen in Almere, zowel in het primair als in voortgezet onderwijs. Vanuit deze openbare identiteit heten wij iedereen welkom op onze scholen.
De school is een mini-maatschappij en daarmee een spil in onze samenleving. In deze gemeenschap ontmoeten verschillende culturen, behoeften, achtergronden en opvattingen elkaar. We waarderen deze diversiteit en zien we haar als een kracht. Deze rijkdom aan verschillen biedt tal van aanleidingen om onze leerlingen, in een veilige omgeving, de complexiteit van het leven te laten ervaren, de dialoog aan te gaan en ze te leren verdraagzaam te zijn, kloven te dichten en samen te leven. Dát vinden wij de kracht van openbaar onderwijs
Wat verstaan we hieronder?
Actief burgerschap: De bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Mensen nemen actief deel aan de samenleving en hebben een eigen inbreng. Mensen nemen zelf verantwoordelijkheid voor de inrichting en organisatie van hun leven. Dit kunnen we, op hun eigen niveau, ook van kinderen vragen. We proberen kinderen dit besef bij te brengen. Op deze manier brengen we de uitspraak:
“Samen werken aan jouw toekomst” in de praktijk.
Democratische waarden en normen:
Waarden zijn (persoonlijke) keuzes. Wat is van belang in je leven. Normen zijn afspraken in de samenleving, groepen of op school. We willen kinderen ondersteunen in hun persoonlijke waardeontwikkeling. Voor wat betreft de normontwikkeling gaat het om samen normen ontwikkelen, kennismaken met normen en het eigen gedrag ten opzichte van de normen. We streven er naar om kinderen een houding en vaardigheden bij te brengen die nodig zijn om als democratisch burger mee te doen.
Kernwaarden
De kernwaarden die wij belangrijk vinden zijn:Uitwerking in de praktijk
- Zorg en respect voor de medemens (behulpzaamheid, beleefdheid);
- Zorg en respect voor wat anderen toekomt (rechtvaardigheid, onpartijdigheid en eerlijkheid);
- Zorg voor de omgeving (voorzichtigheid en zorgvuldigheid);
- Intrinsieke motivatie (vlijt, doorzettingsvermogen, geduld);
- Deugden van het denken (grondigheid, respect voor feiten en omstandigheden, gewetensvolheid, verstandigheid).
Zichtbare handelingen van democratische waarden en normen zijn:
De vijf gouden regels;
1 Je mag zijn wie je bent;
2 maar we houden rekening met elkaar;
3 we houden de school netjes en rustig;
4 stop=stop;
5 problemen praten we uit.
De vijf gouden online regels;
1 Wij mogen ontdekken hoe de digitale wereld werkt;
2 Wij gaan zorgvuldig om met onze devices;
3 Wij gaan veilig en verstandig online met elkaar om;
4 Wij geven elkaar online vertrouwen en hulp;
5 Wij houden ons aan de ICT afspraken die gelden in het leerjaar.
Binnen ons onderwijs realiseren we de specifieke aandacht door:Het pedagogisch klimaat
- een methodiek sociaal-emotionele ontwikkeling ‘gouden, zilveren en bronzen weken’.
- versterkte aandacht voor het pedagogisch klimaat;
- specifieke aandacht voor normen en waarden, maatschappelijke vraagstukken, bijdrage aan de samenleving/buurt;
- Actief Ouderschap.
Het pedagogisch klimaat op Het Avontuur kenmerkt zich door een omgangssfeer waarin kinderen zich veilig en geborgen voelen. Leerkrachten komen tegemoet aan de fundamentele behoeften van kinderen als veiligheid, liefde, respect en waardering door kinderen op een positieve manier te benaderen en te bevestigen. De samenwerking tussen kinderen onderling en tussen kinderen en volwassenen speelt hierbij een belangrijke rol.
Door te leren samenwerken wordt de onderlinge verbondenheid groter en leert men rekening houden met elkaar en elkaars gevoelens. Vooral het leren zich te verplaatsen in elkaars gevoelens is een belangrijk doel om te komen tot een veilig pedagogisch klimaat. Kinderen moeten leren dat hun vrijheid eindigt, waar je iemand anders in z'n vrijheid belemmert. Dit kun je alleen leren als je in staat bent om je in de gevoelens en situatie van iemand anders te verplaatsen. Samen (ouders, leerlingen en teamleden) vormen wij een kleine gemeenschap. Respect, verantwoordelijkheid en vertrouwen zorgen ervoor dat er een veilige en prettige omgeving voor alle betrokkenen is.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.