Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We vinden bewegingsonderwijs een essentieel onderdeel van ons aanbod. Alle groepen krijgen les van een vakleerkracht de groepen 3 t/m 8 twee lesuren per week.
In de groepen 1 en 2 staat bewegingsonderwijs dagelijks op het lesrooster en wordt door de groepsleerkracht gegeven. Een keer per week wordt dit gegeven door een vakleerkracht
Zie schoolgids / schoolplan
Zie schoolgids / schoolplan
In het schooljaar 2023 - 2024 gaan wij de arrangementen / protocollen opnieuw redigeren.
https://avontuur.asg.nl/schoolgids-protocollen
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Missie (hier staan we voor)
OBS Het Avontuur
Wij zijn een buurtschool die staat voor goed onderwijs waar de basis op orde is.
Binnen ons onderwijs kijken we naar de belangrijkste basisbehoeften van kinderen:
- Competentie: geloof in eigen kunnen.
- Autonomie: ruimte krijgen om zelf iets te zeggen over bepaalde dingen in het leven.
- Relatie: weten en voelen dat je gewaardeerd wordt.
We streven naar een klassenklimaat waarin leerkrachten proberen het competentiegevoel en het zelfvertrouwen van kinderen te vergroten. Dit alles gebeurt in een sfeer waarin kinderen, ouders en leerkrachten zich prettig voelen, respect voor elkaar tonen en elkaar accepteren.
Onze waarden en gewoonten binnen onze school leven we allemaal na. Zo ontstaat er de duidelijke structuur op groeps- en schoolniveau, die het leren positief zal beïnvloeden. We geloven in eigenaarschap en de stem van de leerling. De stem van de leerling draagt bij aan geborgenheid en talentontwikkeling.
Speerpunten hierbij zijn basiskwaliteit, LEERkracht en wereldburgerschap.
We staan voor een school;Visie (hier gaan we voor)
- waar orde, rust, regelmaat en respect belangrijk zijn.
- waar expliciete aandacht is voor normen, waarden en burgerschap.
- waar kinderen worden gestimuleerd tot optimale leerprestaties gekoppeld aan hun onderwijsbehoeften;
- waar aandacht is voor het samenwerkend leren;
- die aansluit bij de leef- en belevingswereld van de kinderen.
- Samen werken aan je toekomst.
- Vanuit leerkracht samen elke dag een beetje beter.
- Avontuur meer dan onderwijs.
De basis van de aanpak wordt gevormd door de vier instrumenten: Bordsessie, Gezamenlijk Lesontwerp, Lesbezoek/Feedback en de Stem van de Leerling.
Samen vormen ze de methodiek. Om deze methodiek succesvol uit te kunnen voeren zijn ambitie, ritmiek en retrospectief essentiële randvoorwaarden. We streven naar een cultuur waarin het verbeteren van het onderwijs continu centraal staat. Hierbij staan de volgende speerpunten in het schoolplan 2023-2027 centraal.
Speerpunten:
- Basiskwaliteit: kwaliteitszorg, rekenen, begrijpend luisteren/lezen, taal en WO
- Professionaliseren: LEERkracht, opleiden nieuwe IB
- Burgerschap: We leiden op tot wereldburger, digitale geletterdheid en de stem van de leerling
Onze kernwaarden zijn:
Buurtschool
De leerlingen zijn voor het grootste gedeelte afkomstig uit de directe omgeving van de school. Wij zijn de school waar naast onderwijs ook andere voorzieningen te vinden zijn. Denk hierbij aan de bibliotheek, een buurtplein om te spelen en elkaar te ontmoeten en een tussen schoolse opvang. In de buurt zijn vele naschoolse kinderopvang mogelijkheden
Burgerschap
Actief burgerschap: De bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Mensen nemen actief deel aan de samenleving en hebben een eigen inbreng. Mensen nemen zelf verantwoordelijkheid voor de inrichting en organisatie van hun leven. Dit kunnen we, op hun eigen niveau, ook van kinderen vragen. We proberen kinderen dit besef bij te brengen. Op deze manier brengen we de uitspraak:
“Samen werken aan jouw toekomst” in de praktijk.
Ouderbetrokkenheid
Ouders zijn actief betrokken in en bij de school, ze zijn (mede)verantwoordelijk voor de schoolontwikkeling van hun kinderen. Ze spelen hierin een actieve rol door te participeren waar nodig, denk hierbij aan het helpen met huiswerk en bij activiteiten als excursies of een vossenjacht. We hebben een actieve ouderraad en medezeggenschapsraad (MR).
Opleidingsschool
Het Avontuur is één van de opleidingsscholen die samenwerkt met o.a. PABO Windesheim Flevoland en ROC Flevoland.
Wij willen onze leerlingen een stevige basis bieden. Dat betekent dat er veel aandacht uit gaat naar de basisvaardigheden: taal, rekenen en burgerschap. Dat realiseren we door:Naast een stevige basis zien we de school ook als een gemeenschap waarbinnen ruimte is voor en aansluit bij de nieuwsgierigheid die kinderen van nature hebben. Dat geven we vorm door ruimte te maken voor onderzoekend leren en aandacht te hebben voor leren met je hoofd, hart en handen. Concreet geven we dat vorm met behulp van de Gouden weken (methodiek voor sociaal emotioneel leren), Blink (onderzoekend leren) en binnen ons burgerschapsprofiel
- Aanbod dat afgestemd is op de leerlingen van Het Avontuur. Concreet betekent dit dat we rekening houden met de onderwijsbehoefte van onze leerlingen.
- Instructie die afgestemd is op de verschillen die er tussen leerlingen zijn. We werken in drie niveaus, zodat we meer op maat ondersteuning en uitdaging bieden. Er is een klein aantal leerlingen dat op een eigen leerlijn werkt.
- Een pedagogisch-didactische aanpak waarmee we goed zicht hebben op wat onze leerlingen nodig hebben en hoe ze het best tot leren komen. Concreet betekent dit dat we op basis van de gegevens die we verzamelen tijdens het leerproces, op basis van analyse, komen tot passende interventies voor een groep, subgroep en individuele leerlingen.
Openbare basisschool met een burgerschapsprofiel.
- Samenwerken aan jouw toekomst.
- Samen elke dag een beetje beter.
- Avontuur meer dan onderwijs.
Peuterspeelzaal Het Kleine Avontuur is gehuisvest in het schoolgebouw en heeft een eigen ingang. De samenwerking bestaat uit afstemmen van thema's, bezoeken bij elkaar door peuters en kleuters en de "warme"overdracht van gegevens bij de start in groep 1.