Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de bijlages op de schoolpagina van de website "Scholen op de kaart" kunt u de informatie vinden over de groepen op het Universum en op KDV Sterrenrijk. Ook vindt u hier ons ABC, waar praktische informatie alfabetisch terug te vinden is.
Wij kijken naar de kinderen en stemmen ons onderwijs af op het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Kinderen worden dus niet ingedeeld in groep 1 of 2, maar krijgen het onderwijsaanbod wat bij hen past. De kinderen leren o.a. door samen te spelen in de verschillende hoeken, zoals de leeshoek, taal/schrijfhoek, bouw- en constructiehoek, de poppenhoek, de zand- en waterhoek, de teken- en schilderhoek, de knutselhoek, de computerhoek, de rekenhoek, de woordenschathoek en de spelletjes- en puzzelhoek. Dit gebeurt aan de hand van een thema die aansluit bij de thema´s van de midden/bovenbouw. Er is een doorgaande lijn met de peutergroep.
Methode Alles-in-1
Wij werken thematisch, vanaf groep 4, volgens de methode Alles-in-1. Dit is een methode voor thematisch, samenhangend onderwijs, waarbij zaakvakken, expressie, taal, techniek, cultuur - en meer- in logische samenhang aan bod komen. De lesstof wordt geïntegreerd rondom een thema (schoolbreed) aangeboden, waarbij de kinderen leren hun opgedane kennis en vaardigheden toe te passen in nieuwe situaties. Betekenisvol leren heeft een belangrijke plek in ons onderwijs. Lesstof wordt in een context geplaatst die herkenbaar en betekenisvol is voor kinderen. Zo leren kinderen hoe zij vaardigheden kunnen toepassen in het dagelijks leven, zowel in theorie als in de praktijk.
Collage
Vanaf het schooljaar 2021-2022 tot op heden krijgen de leerlingen van de groepen 3 tot en met 8 les van specialisten op het gebied beeldende vorming, muziek en techniek. De ene helft van een groep neemt deel aan deze lessen en de andere helft van de groep krijgt op hetzelfde moment, van de eigen leerkracht, extra instructies op het gebied van de basisvaardigheden (reken, taal en lezen). De groepen 1/2 krijgen als geheel les van deze specialisten. Door dit aanbod vanuit Collage wordt de creativiteit van de leerlingen en het aspect van breder leren gestimuleerd. Collage-Almere is een onafhankelijke organisatie die in opdracht van de gemeente en met steun van alle schoolbesturen in Almere, uitvoering geeft aan het kunst- en cultuuronderwijs in Almere.
Talentontwikkeling
Op Het Universum hebben we binnen de methodes diverse mogelijkheden en middelen om de kinderen uit te dagen en zelfstandig op een lager/hoger niveau te laten werken. Daarnaast hebben wij extra aanbod voor onze leerlingen die meer aan kunnen. Deze kinderen (vanaf midden groep 3 t/m 8) kunnen in aanmerking komen om een module te volgen in De Ruimtevaarders. In samenwerking met Bijzonder Jij (Praktijk voor onderwijs en jeugdhulp) en speciaal getrainde leerkrachten werken deze kinderen aan ontwerp- en onderzoeksprojecten. Het onderwijs aan deze groep kinderen zal vakoverstijgend zijn en gericht op het leren- leren. De leerlingen kunnen de rest van de week aan de slag met hun opdracht; zelfstandig of juist in een groepje. Als school willen wij aansluiten bij de ontwikkelingsbehoefte van de leerling in de zone van naaste ontwikkeling. Dit is niet altijd realiseerbaar in de klas als daar al verschillende niveaugroepen zijn. Wij kiezen er daarom als school voor, om leerlingen die onvoldoende uitdaging vinden in de klas door de aangeboden leerstof, in kleine groepen van 10 à 14 leerlingen, 1 x per week les te geven. In deze les bieden wij uitgebreide instructie en begeleiding aan. Doordat de opdrachten op een hoger denkniveau liggen, wordt er meer gevraagd van de executieve vaardigheden van de leerlingen. Tevens bieden wij een passend programma voor het pientere kind in de onderbouw gericht op een thema en de daarbij behorende (onderwijs)doelen. Het gaat om kortdurende trajecten (6-8 weken) gericht op het aanbieden van vaardigheden die deze specifieke groep kinderen nodig heeft om in de eigen klassensetting beter tot ontwikkeling te komen. Deze kinderen hebben meer en gerichter aanbod nodig op een hoger denkniveau.
De dynamische schooldag
Een dynamische schooldag is een schooldag waarbij zittend leren en bewegen regelmatig afgewisseld worden, zodat kinderen en leerkrachten naast cognitieve inspanning ook voldoende beweging, ontspanning, fysieke inspanning en sociale momenten hebben. Naast dat bewegend leren de lichamelijke gezondheid verbetert, heeft het ook een positief effect op het verwerken van de informatie, het geheugen, besluitvaardigheid en probleemoplossend vermogen, het ruimtelijk inzicht en leggen van verbanden. Bewegend leren heeft effect op de persoonsvorming en ontwikkeling van executieve functies en fysiek en emotioneel welbevinden. Bewegen is leuk en creëert een hogere betrokkenheid. Bewegend leren heeft een vaste plek in onze dagplanning.
In dit ondersteuningsprofiel vindt u informatie over de mogelijkheden, grenzen en ambities van onze school in het bieden van onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeftes.
In het profiel beschrijft onze school per probleemcategorie wat de grenzen en mogelijkheden zijn, wat in het algemeen onze afwegingen zullen zijn en welke randvoorwaarden voor ons belangrijk zijn. Ook geeft het antwoord op de vragen:
- Hoe gaan wij om met leerlingen met speciale onderwijsvragen in onze (bestaande) groepen, in de school en onder welke voorwaarden?
- Wat doen wij nu al goed en willen wij blijven doen?
- Wat kunnen wij absoluut niet. Nu niet en in de toekomst niet?
- Welke nieuwe expertise kunnen wij ontwikkelen in het begeleiden van leerlingen met speciale onderwijsvragen en welke hulp is daarbij nodig?
- Binnen welke kaders blijven wij bij de aanmelding van (zorg)leerlingen?
Het volledige SOP van Het Universum is terug te lezen op Scholenopdekaart.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zie 'organisatie van het onderwijs'
Deze samenwerking met Sterrenrijk is vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. Op de peuterplusgroep worden de oudste peuters opgevangen. Kinderen tussen de 3 en 4 jaar. Deze groep heeft plek voor 16 peuters met een kind-leidsterratio van 1:8. Om de integratie te bevorderen hebben leerkrachten, leidsters en directie gezocht naar een passende vorm. De groep werkt met de structuur van het basisonderwijs. Zo hebben zij vaste clustermomenten met de kleutergroepen. De kinderen worden begeleid door gediplomeerd pedagogische medewerkers die nauw samenwerken met de kleuterleerkrachten. Zo streven wij naar soepelere doorstroom van het kinderdagverblijf naar de basisschool. Binnen de vertrouwde omgeving van de kinderopvang en de school komen de kinderen gedurende de dag samen om te leren, spelen, onderzoeken, ontwikkelen en ontmoeten.