Algemeen Bijzondere Basisschool Het Universum

Max Planckstraat 74 1341 DA Almere

  • Schoolfoto van Algemeen Bijzondere Basisschool Het Universum
  • Schoolfoto van Algemeen Bijzondere Basisschool Het Universum
  • Schoolfoto van Algemeen Bijzondere Basisschool Het Universum
  • Schoolfoto van Algemeen Bijzondere Basisschool Het Universum
  • Schoolfoto van Algemeen Bijzondere Basisschool Het Universum

Het team

Toelichting van de school

Wie werken er op de Sterrenschool?

Binnen Sterrenschool Het Universum zijn er medewerkers die gespecialiseerd zijn in het onderwijs en medewerkers die gespecialiseerd zijn in de kinderopvang. Deze medewerkers vormen samen een team. Het team wordt begeleid door de leidinggevenden. De directieleden zorgen er samen voor dat de aansluiting optimaal is. Dit maakt dat er op school veel verschillende personeelsleden werken.   

Directie van de school

De directie, de directeur en de adjunct-directeur, draagt zorg voor de algemene leiding van Sterrenschool Het Universum.  

Directie van de kinderopvang

De kinderopvang heeft een directie welke uit 2 leden bestaat. Samen met de directie van school zorgen zij voor het waarborgen van de doorgaande lijn tussen kinderopvang en school.

Pedagogisch medewerker

Kinderopvang Sterrenrijk biedt opvang aan van 0 tot 13 jaar. De opvang is onderverdeeld in de dagopvang en buitenschoolse opvang (BSO). Voor elke groep zijn er meerdere pedagogisch medewerkers.

Intern begeleider

Onze intern begeleiders (IB’ers) zijn verantwoordelijk voor de zorgstructuur op school, geven leerkrachten ondersteuning bij de inhoudelijke organisatie van de zorg rond leerlingen en hebben veel contact met ouders en instanties die daarbij betrokken zijn. Alles in het belang van de kinderen. Er zijn twee intern begeleidsters werkzaam op het Universum. Eén intern begeleidster is 4 dagen per week aanwezig en de ander is 3 dagen per week aanwezig.     

Leerkracht       

Voor elke groep is er een leerkracht. Leerkrachten zijn samen verantwoordelijk voor een bouw (onderbouw, middenbouw, bovenbouw). De leerkrachten zijn samen verantwoordelijk voor het in balans houden van de persoonlijke belangen van het kind en de bedoelingen die de school heeft met het kind. Iedere leerkracht is de mentor van zijn of haar groep, maar hij/zij werkt samen met de andere leerkrachten aan de ontwikkeling van een kind. De leerkracht houdt als pedagoog en cultuuroverdrager steeds het evenwicht tussen kindgerichtheid en leerstofgerichtheid.  

Vakleerkracht bewegingsonderwijs    

Op onze school zijn twee vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs aanwezig. Zij verzorgen de gymlessen voor alle jaargroepen. 

Administratief medewerker/Management assistent        

Vier dagen per week is onze administratief medewerkster aanwezig. Zij verzorgt o.a. de leerling administratie, is voor bezoekers het eerste aanspreekpunt en ondersteunt de directie op verschillende vlakken. 

Leerkrachtondersteuner 

De leraarondersteuner voert zelfstandig taken uit in de groep, zoals lesgeven en het nakijken van toetsen. Ook observeren en signaleren zij problemen bij een leerling en helpen bij het verbeteren van onderwijsactiviteiten voor de leerlingen.

Onderwijsassistente

De onderwijsassistentes werken zowel in als buiten de groepen. Ze werken nauw samen met de leerkrachten. Ze geven ondersteuning aan leerlingen en de leerkracht. Tevens hebben zij lesgevende taken waarbij er gebruikt kan worden van de leerpleinen. Een leerplein is een ruimte in de buurt van het klaslokaal waar leerlingen zelfstandig of onder begeleiding aan opdrachten kunnen werken.

Logopediste              

De mogelijkheid bestaat om uw kind logopedische therapie te laten volgen op school. De logopedie kan op deze manier beter geïntegreerd worden in de totale zorg van de school. Het Universum heeft deze zorg uitbesteed aan De Praatmaat Groep. De Logopediste verzorgt zowel het onderzoek als de behandeling van problemen op het gebied van spraak, taal, stem, mondmotoriek en gehoor. Voor vragen en/ of advies kunt u geheel vrijblijvend bij haar terecht op de donderdag. Heeft u een vraag dan kunt u deze stellen via de website van de Praatmaatgroep. Behandeling geschiedt uitsluitend op indicatie en verwijzing van uw huisarts of specialist. Logopedie zit in het basispakket en wordt geheel of gedeeltelijk vergoed door uw zorgverzekeraar. Voor meer informatie over o.a. de vergoeding kunt u terecht op de website: www.depraatmaatgroep.nl  

Sterk in de klas (en de kinderopvang)       

Heeft uw kind moeite in het omgaan met emoties? Vindt hij/zij het lastig om vriendjes te maken? Is hij/zij heel erg verlegen? Of onzeker? Dan kan er binnen school extra ondersteuning geboden worden door een pedagogisch medewerker vanuit Triade Vitree. Deze pedagogisch medewerker werkt nauw samen met ouders, leerkrachten en intern begeleider. De aanmelding voor “Sterk in de Klas” verloopt via de intern begeleider van school. Wilt u hier gebruik van maken, bespreek dit dan met de leerkracht van uw kind. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer er sprake is van verlof, zoeken wij in gezamenlijkheid een oplossing voor de opvang van de groep:  

  • In eerste instantie wordt er gekeken naar de mogelijkheden die we hebben binnen onze school om de kinderen les te geven. Inzet van ambulant personeel, extra werken van parttime werkende collega's of bijvoorbeeld de inzet van pedagogisch medewerkers van onze samenwerkingspartner Kinderopvang Sterrenrijk. Deze medewerkers zijn nauw betrokken bij de groepen en zijn een vertrouwd gezicht voor onze leerlingen.

  • Er wordt een aanvraag ingediend bij de “vervangingspool”. 

  • Indien er geen leerkracht beschikbaar is dan zijn wij soms genoodzaakt de groep een dag thuis te laten blijven of de groep verdelen, Wij communiceren dit via Social Schools met de ouders van de betreffende groepen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school


In de bijlages op de schoolpagina van de website "Scholen op de kaart" kunt u de informatie vinden over de groepen op het Universum en op KDV Sterrenrijk. Ook vindt u hier ons ABC, waar praktische informatie alfabetisch terug te vinden is.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij kijken naar de kinderen en stemmen ons onderwijs af op het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Kinderen worden dus niet ingedeeld in groep 1 of 2, maar krijgen het onderwijsaanbod wat bij hen past. De kinderen leren o.a. door samen te spelen in de verschillende hoeken, zoals de leeshoek, taal/schrijfhoek, bouw- en constructiehoek,  de poppenhoek, de zand- en waterhoek, de teken- en schilderhoek, de knutselhoek, de computerhoek, de rekenhoek, de woordenschathoek en de spelletjes- en puzzelhoek. Dit gebeurt aan de hand van een thema die aansluit bij de thema´s van de midden/bovenbouw. Er is een doorgaande lijn met de peutergroep. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Methode Alles-in-1

Wij werken thematisch, vanaf groep 4, volgens de methode Alles-in-1. Dit is een methode voor thematisch, samenhangend onderwijs, waarbij zaakvakken, expressie, taal, techniek, cultuur -  en meer-  in logische samenhang aan bod komen. De lesstof wordt geïntegreerd rondom een thema (schoolbreed) aangeboden, waarbij de kinderen leren hun opgedane kennis en vaardigheden toe te passen in nieuwe situaties. Betekenisvol leren heeft een belangrijke plek in ons onderwijs. Lesstof wordt in een context geplaatst die herkenbaar en betekenisvol is voor kinderen. Zo leren kinderen hoe zij vaardigheden kunnen toepassen in het dagelijks leven, zowel in theorie als in de praktijk.

Collage

Vanaf het schooljaar 2021-2022 tot op heden krijgen de leerlingen van de groepen 3 tot en met 8 les van specialisten op het gebied beeldende vorming, muziek en techniek. De ene helft van een groep neemt deel aan deze lessen en de andere helft van de groep krijgt op hetzelfde moment, van de eigen leerkracht, extra instructies op het gebied van de basisvaardigheden (reken, taal en lezen). De groepen 1/2 krijgen als geheel les van deze specialisten. Door dit aanbod vanuit Collage wordt de creativiteit van de leerlingen en het aspect van breder leren gestimuleerd. Collage-Almere is een onafhankelijke organisatie die in opdracht van de gemeente en met steun van alle schoolbesturen in Almere, uitvoering geeft aan het kunst- en cultuuronderwijs in Almere. 

Talentontwikkeling

Op Het Universum hebben we binnen de methodes diverse mogelijkheden en middelen om de kinderen uit te dagen en zelfstandig op een lager/hoger niveau te laten werken. Daarnaast hebben wij extra aanbod voor onze leerlingen die meer aan kunnen. Deze kinderen (vanaf midden groep 3 t/m 8) kunnen in aanmerking komen om een module te volgen in De Ruimtevaarders. In samenwerking met Bijzonder Jij (Praktijk voor onderwijs en jeugdhulp) en speciaal getrainde leerkrachten werken deze kinderen aan ontwerp- en onderzoeksprojecten.  Het onderwijs aan deze groep kinderen zal vakoverstijgend zijn en gericht op het leren- leren.  De leerlingen kunnen de rest van de week aan de slag met hun opdracht; zelfstandig of juist in een groepje. Als school willen wij aansluiten bij de ontwikkelingsbehoefte van de leerling in de zone van naaste ontwikkeling. Dit is niet altijd realiseerbaar in de klas als daar al verschillende niveaugroepen zijn. Wij kiezen er daarom als school voor, om leerlingen die onvoldoende uitdaging vinden in de klas door de aangeboden leerstof, in kleine groepen van 10 à 14 leerlingen, 1 x per week les te geven. In deze les bieden wij uitgebreide instructie en begeleiding aan. Doordat de opdrachten op een hoger denkniveau liggen, wordt er meer gevraagd van de executieve vaardigheden van de leerlingen. Tevens bieden wij een passend programma voor het pientere kind in de onderbouw gericht op een thema en de daarbij behorende (onderwijs)doelen. Het gaat om kortdurende trajecten (6-8 weken) gericht op het aanbieden van vaardigheden die deze specifieke groep kinderen nodig heeft om in de eigen klassensetting beter tot ontwikkeling te komen. Deze kinderen hebben meer en gerichter aanbod nodig op een hoger denkniveau.

De dynamische schooldag  

Een dynamische schooldag is een schooldag waarbij zittend leren en bewegen regelmatig afgewisseld worden, zodat kinderen en leerkrachten naast cognitieve inspanning ook voldoende beweging, ontspanning, fysieke inspanning en sociale momenten hebben. Naast dat bewegend leren de lichamelijke gezondheid verbetert, heeft het ook een positief effect op het verwerken van de informatie, het geheugen, besluitvaardigheid en probleemoplossend vermogen, het ruimtelijk inzicht en leggen van verbanden. Bewegend leren heeft effect op de persoonsvorming en ontwikkeling van executieve functies en fysiek en emotioneel welbevinden. Bewegen is leuk en creëert een hogere betrokkenheid. Bewegend leren heeft een vaste plek in onze dagplanning.    

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In dit ondersteuningsprofiel vindt u informatie over de mogelijkheden, grenzen en ambities van onze school in het bieden van onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeftes.

In het profiel beschrijft onze school per probleemcategorie wat de grenzen en mogelijkheden zijn, wat in het algemeen onze afwegingen zullen zijn en welke randvoorwaarden voor ons belangrijk zijn. Ook geeft het antwoord op de vragen:

  • Hoe gaan wij om met leerlingen met speciale onderwijsvragen in onze (bestaande) groepen, in de school en onder welke voorwaarden?
  • Wat doen wij nu al goed en willen wij blijven doen?
  • Wat kunnen wij absoluut niet. Nu niet en in de toekomst niet?
  • Welke nieuwe expertise kunnen wij ontwikkelen in het begeleiden van leerlingen met speciale onderwijsvragen en welke hulp is daarbij nodig?
  • Binnen welke kaders blijven wij bij de aanmelding van (zorg)leerlingen?

Het volledige SOP van Het Universum is terug te lezen op Scholenopdekaart.nl  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zie 'organisatie van het onderwijs'

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Deze samenwerking met Sterrenrijk is vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. Op de peuterplusgroep worden de oudste peuters opgevangen. Kinderen tussen de 3 en 4 jaar. Deze groep heeft plek voor 16 peuters met een kind-leidsterratio van 1:8. Om de integratie te bevorderen hebben leerkrachten, leidsters en directie gezocht naar een passende vorm. De groep werkt met de structuur van het basisonderwijs. Zo hebben zij vaste clustermomenten met de kleutergroepen. De kinderen worden begeleid door gediplomeerd pedagogische medewerkers die nauw samenwerken met de kleuterleerkrachten. Zo streven wij naar soepelere doorstroom van het kinderdagverblijf naar de basisschool. Binnen de vertrouwde omgeving van de kinderopvang en de school komen de kinderen gedurende de dag samen om te leren, spelen, onderzoeken, ontwikkelen en ontmoeten.      

Terug naar boven