Algemeen Bijzondere Basisschool Het Universum

Max Planckstraat 74 1341 DA Almere

  • Schoolfoto van Algemeen Bijzondere Basisschool Het Universum
  • Schoolfoto van Algemeen Bijzondere Basisschool Het Universum
  • Schoolfoto van Algemeen Bijzondere Basisschool Het Universum
  • Schoolfoto van Algemeen Bijzondere Basisschool Het Universum
  • Schoolfoto van Algemeen Bijzondere Basisschool Het Universum

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Na de afgelopen jaren de eindtoets van Route 8 te hebben gebruikt, stappen wij m.i.v. schooljaar 2023-2024 over op de IEP doorstroomtoets. Alle leerlingen van groep 8 maken in het voorjaar de IEP doorstroomtoets.  Om voldoende beoordeeld te worden, moet een school op of boven de ondergrens van de inspectie scoren. Niet van alle leerlingen worden de scores hierbij meegerekend. Van kinderen die korter dan 2 jaar op de school onderwijs volgen, worden de scores niet meegeteld. Ook in schooljaar 2022-2023 lagen de scores voor de verschillende vakgebieden, conform de verwachting, boven het landelijk gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de methodegebonden toetsen worden onze leerlingen gevolgd middels methode onafhankelijke toetsen, het IEP (Inzicht Eigen Profiel) leerlingvolgsysteem. We volgen de leerlingen op taal en rekenen via de referentieniveaus (bovenbouw) en leerlijnen (onderbouw). Daarbij gebruiken wij ook meetinstrumenten voor hart én handen. Denk aan de leeraanpak, de mate van nieuwsgierigheid of het vermogen om samen te werken. We nemen de toetsen af volgens het door IEP aangegeven schema. Twee maal per schooljaar worden de toetsen afgenomen in de groepen 3 tot en met 8. Om zicht te krijgen op de ontwikkeling van leerlingen in leerjaar 1 en 2 wordt er gebruik gemaakt van het IEP observatie-instrument: een leerlingvolgsysteem voor kleuters. De jongste leerlingen toetsen we niet, maar de leerkracht observeert heel gericht hoe een leerling zich ontwikkelt. Zo stemmen we het aanbod handig af op onze leerlingen, signaleren we of de leerlingen extra ondersteuning nodig hebben en verloopt de overgang naar groep 3 straks heel soepel.

De gegevens vanuit de methode onafhankelijke toetsen worden naast de gegevens vanuit Snappet gelegd, zodat we een compleet beeld hebben van de vorderingen/ groei van onze leerlingen. Met de gegevens kunnen we ons onderwijsaanbod afstemmen op wat de leerling nodig heeft.

Per vakgebied wordt een plan gemaakt voor een bepaalde periode. De doelen worden opgenomen in het leerlingprofiel dat besproken wordt met onze leerlingen en hun ouders.

Een keer per jaar wordt in elke groep SCOL voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling, ingevuld. De Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL) is een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie, welbevinden en sociale veiligheid. 

Jaarlijks nemen wij de monitor Sociale Veiligheid af onder de leerlingen van groep 6, 7 en 8. De uitkomsten van de monitor zijn onderwerp van gesprek binnen de school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 6 wordt voor alle leerlingen een inschatting van schoolniveau geformuleerd. Het is belangrijk om deze inschatting van schoolniveau als (globale) indicatie te gebruiken, veel scholen kiezen er dan ook voor om een keuze te maken uit pro (of pro/bbl), vmbo, havo en vwo (of havo/vwo). Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken. Het is belangrijk dat er steeds gesproken wordt over een inschatting van de extra ondersteuningsbehoefte, omdat de VO-school van aanmelding, in samenspraak met ouders, uiteindelijk bepaalt welk ondersteuningsaanbod het meest passend is voor de betreffende leerling. Door vanaf groep 6 het gesprek met leerlingen en hun ouders aan te gaan over de wederzijdse verwachtingen neemt de duidelijkheid over het schooladvies toe.

In groep 7 stelt de basisschool nogmaals een inschatting van schoolniveau op. Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken. Ook deze inschatting van schoolniveau wordt uiteraard weer met ouders en leerling besproken. Dit gesprek is ook bedoeld om leerlingen en ouders te informeren over het verdere verloop van het traject. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het onder de aandacht brengen van de website www.kiesjeschoolinalmere.nl.  

In groep 8 ontvangen leerlingen en hun ouders in januari het voorlopige schooladvies. In de eerste twee weken van februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Op basis van de resultaten van deze doorstroomtoets wordt door de uitgever van de toets een toetsadvies voor het best passende vervolgonderwijs geformuleerd. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het eerder verstrekte voorlopig schooladvies? Dan gaat de basisschool het advies opnieuw met alle betrokkenen bespreken en kan de school ervoor kiezen om het schooladvies bij te stellen. Als een dergelijke bijstelling niet in het belang van de leerling is, kan de basisschool echter ook besluiten het schooladvies niet bij te stellen. Wanneer er niet wordt bijgesteld, moet dat door de school worden gemotiveerd in het onderwijskundig rapport in DigiDoor.

Heroverwegen en bijstellen

Bij een verschil van een half niveau tussen het voorlopig schooladvies en het toetsadvies, mag het definitieve schooladvies met een half niveau worden bijgesteld. Bij een verschil van een heel niveau tussen het voorlopige schooladvies en het toetsadvies, mag het definitieve school-advies met een half of met een heel niveau worden bijgesteld. Het is dus niet mogelijk het schooladvies met meer dan één niveau op te hogen. Als een leerling een voorlopig schooladvies praktijkonderwijs kreeg en de doorstroomtoets maakt op niveau pro/vmbo bb hoeft het school-advies niet te worden heroverwogen. Er kan uit de doorstroomtoets namelijk geen enkelvoudig advies praktijkonderwijs (PrO) komen, omdat de kenmerken voor dat advies niet getoetst kunnen worden met de doorstroomtoets.

Dit definitieve schooladvies wordt in DigiDoor vastgelegd en, via het eigen leerling administratiesysteem (ParnasSys of ESIS), in het ROD gemeld. Ook is de basisschool verantwoordelijk voor de uiteindelijke (dossier)overdracht naar het VO. Dit betekent dat de leerkracht, in samenwerking met de intern begeleider en de directeur, zorg draagt voor de onderwijskundige rapporten in DigiDoor. Ouders krijgen van de leerkracht een inlogcode voor DigiDoor, zodat zij kennis kunnen nemen van de inhoud van het onderwijskundige raspport en daar hun eigen zienswijze aan toe kunnen voegen.   Bezwaar tegen schooladvies Als ouders het niet eens zijn met het ontvangen schooladvies, kunnen zij bij de betreffende school een klacht indienen. Scholen moeten deze klachtenprocedure in de schoolgids hebben opgenomen.

Ieder jaar verlaten leerlingen van groep 8 onze school om hun schoolloopbaan te vervolgen in het voortgezet onderwijs. Om deze overgang goed te laten verlopen hebben de gezamenlijke schoolbesturen van Almere de advies- en plaatsingsprocedure vastgesteld in het protocol PO-VO 2023-2024. Dit protocol informeert u over de procedure die in Almere wordt gehanteerd om tot een passend schooladvies voor het VO te komen. Om dit te bewerkstelligen zijn een goede samenwerking tussen scholen, regionale afspraken en een zorgvuldige informatieoverdracht van groot belang. We zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van PO en VO om al onze leerlingen op het juiste niveau in te laten stromen in het voortgezet onderwijs. U vindt in het protocol daarom informatie over de totstandkoming van het schooladvies, de doorstroomtoets en de toelating tot het VO voor leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

PBS, het pedagogisch kader.                                                                

Op onze sterrenschool werken wij volgens de werkwijze van Schoolwide PBS (SWPBS). Dit is een preventieve aanpak van gedrag. Hiermee creëren wij op onze sterrenschool vanuit gedeelde waarden een veilig en positief schoolklimaat dat alle leerlingen in staat stelt om optimaal te profiteren van het geboden onderwijs. Onze kernwaarden zijn met het hele team bedacht en vastgesteld. SWPBS is gericht op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Dit gebeurt door de waarden van de school te vertalen naar concreet pro-sociaal gedrag voor alle ruimtes van de school, dit gedrag actief aan te leren en systematisch te bekrachtigen. We werken hierbij actief samen met ouders en andere ketenpartners (bijv., buurthuis). We organiseren ouderavonden om de ouders te informeren over de waarden die hun kind op school leert. Hierbij wordt ook samen nagedacht over manieren waarop ouders zelf het positieve gedrag van hun kind thuis kunnen stimuleren. Een goede samenwerking tussen school en ouders vergroot immers de kans op een goede sociale en cognitieve ontwikkeling van het kind. De borging vindt plaats door middel van het verwezenlijken van onze waarden. Het is een kapstok waaraan al ons handelen is gekoppeld.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijkheid
  • Zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 21 mei 2019 heeft de onderwijsinspectie onze school voor het laatst bezocht. Alle onderzochte standaarden zijn met een voldoende beoordeeld. 

Terug naar boven