Vrije School Almere

Lierstraat 7 1312 JZ Almere

  • Schoolfoto van Vrije School Almere
  • Schoolfoto van Vrije School Almere
  • Schoolfoto van Vrije School Almere
  • Schoolfoto van Vrije School Almere
  • Schoolfoto van Vrije School Almere

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Aan de hand van (meetbare en aantoonbare) opbrengsten beoordeelt de onderwijsinspectie o.a. de kwaliteit van het onderwijs. In de klassen 1 tot en met 5 wordt twee keer per jaar een (Cito) toets afgenomen voor o.a. spelling, lezen en rekenen. In klas 6 wordt 1x de cito toets afgenomen en de IEP als eindtoets. Het vrijeschoolteam gebruikt de uitkomsten van de toetsen om blijvend ons handelen en aanpak verder te ontwikkelen in afstemming op de onderwijsbehoefte van de klas en leerlingen.            

De opbrengsten van onze leerlingen zijn in kaart gebracht aan het eind van de basisschoolperiode. Deze opbrengsten liggen voor Almere bovengemiddeld.Dit jaar zijn er gemengde adviezen afgegeven

Voortgezet Onderwijs

Vanuit onze school stromen kinderen, net als op reguliere scholen, door naar elke mogelijke vorm van voortgezet onderwijs. Geheel afhankelijk van niveau en wens. Door onze bijzondere onderwijsvorm, is er veelal belangstelling voor voortzetting van het vrijeschoolonderwijs. Hiervoor kunnen kinderen doorstromen naar het Geert Groote College. Dit is de school voor voortgezet vrijeschoolonderwijs in Amsterdam.De Geert Groote verzorgt het vervolg van de vrijeschoolloopbaan als de leerlingen na de zesde klas onze school verlaten. Informatie over hoe zij dit doen, vindt u op www.ggca.nl.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ontwikkeling, vorderingen en rapportages
Vanaf het allereerste begin volgen kleuterleidsters, leerkrachten, vakleerkrachten, intern begeleiders en zo nodig ook andere betrokken professionals, de vorderingen die het kind op zijn ontwikkelingsweg maakt. Vanaf de 1e klas wordt aan het einde van het schooljaar, van de vorderingen van het kind, een getuigschrift gemaakt. Dit getuigschrift bestaat eigenlijk uit twee delen. In het ene deel worden ouders geïnformeerd over de manier waarop hun kind zich dat jaar ontwikkeld heeft. Niet door middel van cijfers, maar door het geven van beschrijvingen van wat er dat schooljaar gedaan, beleefd en geleerd is. Het tweede deel van het getuigschrift bestaat uit een verhaal, gedicht of een spreuk voor het kind. Dit is een beeld (vaak uit de vertel- of leerstof) waarin de leerkracht het kind karakteriseert en waarin een aanwijzing is verwerkt voor zijn verdere ontwikkeling. Tweemaal per schooljaar worden ouders/verzorgers uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht over de ontwikkeling van hun kind. Een ouder-leerkracht gesprek is vaker mogelijk wanneer dit nodig of wenselijk is. Deze gesprekken worden vastgelegd en vervolgens in het leerlingvolgsysteem bewaard. Daarnaast zijn er twee ouderavonden per klas per schooljaar waarin de voortgang van de hele groep centraal staat. 

Leerlingvolgsysteem (LVS)
Van iedere leerling wordt een dossier bijgehouden waarin alle leerresultaten door de jaren heen verzameld worden. Ze worden verzameld in het digitale leerlingvolgsysteem ParnassSys.Het leerlingvolgsysteem is bedoeld ter ondersteuning van de leerkrachten en is niet openbaar maar, op verzoek wel inzichtelijk voor de ouders van het betreffende kind. Dit dossier bevat alle formulieren, verslagen van leerkrachten en begeleiders, toets resultaten, uitslagen en verslagen van oudergesprekken. Eventueel kunnen er ook specifieke rapportages zoals van remediërende aspecten, een verslag van een kinderbespreking, en/of een schoolpsychologisch onderzoek in zitten.  

Opbrengsten van ons onderwijs
Op de Vrijeschool staat de ontwikkeling van het kind centraal in het onderwijs. We helpen het kind in de ontwikkeling van de cognities, maar ook op alle andere gebieden die in een mens aanwezig zijn. De cognities kunnen we meten, maar de ontwikkeling op het gebied van kunstzinnigheid, het sociaal-emotionele gebied, zelfstandigheid, kortom menswording kunnen we niet meten maar wel herkennen in de uitingen. Het pedagogisch klimaat in de school en in de klassen is hierbij minstens zo belangrijk. Hier besteedt de school veel aandacht aan. De opbrengsten hiervan zien we dagelijks terug in de prettige en fijne omgeving waarin het kind zich kan ontwikkelen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanuit onze school stromen kinderen, net al op reguliere scholen, door naar elke mogelijke vorm van voortgezet onderwijs. Geheel afhankelijk van niveau en wensen. Door onze bijzondere onderwijsvorm, is er veelal belangstelling voor voortzetting van het vrijeschool onderwijs. Hiervoor kunnen kinderen doorstromen naar het Geert Groote College. Dit is de school voor voortgezet onderwijs in Amsterdam. De Geert Groote verzorgt het vervolg van de vrijeschoolloopbaan als de leerlingen na de zesde klas onze school verlaten. Informatie over hoe zij dit doen vindt u op www.ggca.nl.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale vorming van kinderen is sterk geïntegreerd in ons lesprogramma; de vertelstof, de opbouw van de periodes, de muzikale vorming, het samenwerkend leren, de bewegende klassen en de op klasniveau ingevulde viering van de jaarfeesten, sluiten allemaal aan bij de specifieke leeftijdsgroep en spelen in op de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen op een specifieke leeftijd. Wij hebben gekozen voor een methode die hier goed bij aansluit: ‘De Regenboogtraining’. Deze methode omvat een aantal preventieve en expliciete onderdelen om met de klas te werken sociaal-emotionele competenties en burgerschapsvorming. Hierbij wordt gebruik gemaakt van:

1. Voorbeeldgedragvandeleerkracht
2. Hetvertellenvanspiegelverhalen
3. Kunstzinnigeactiviteiten
4. Spelvormen

Binnen deze aspecten wordt er gewerkt aan de volgende onderdelen:

Hier sta ik.Standhouden, bij jezelf blijven zonder in starheid terecht te komen.

Wij samen.
Samenwerken, kunnen delen, een goede klasgenoot zijn, helpen.

Moedig zijn.
Durven spreken, durven opstaan voor wat er gebeurt, aankaarten

Wikken en wegen.
Balans houden in sociale processen.

Lichtpuntjes zien.
Zelfvertrouwen bevestigen, leren focussen op het goede en mooie.

Kijken en denken.
Algemeen opvoedkundige principes: eerst kijken, dan zeggen.

In de praktijk houdt dit in dat iedere leerkracht wekelijks een kunstles en/of spelvorm inzet om preventief aan deze onderdelen te werken. Deze lessen zijn opgenomen in de periodeplannen en komen voort uit een klassenscan die de leerkracht jaarlijks maakt. Wanneer het nodig blijkt, kan een expliciete lessenreeks ingezet worden van 10 lessen, om een klas opnieuw in balans te brengen. Deze wordt samen met de leerkracht en een externe deskundige opgesteld. Ouders zullen in dit geval op de hoogte worden gesteld en uitgenodigd worden om onderdelen van de lessen bij te wonen. Op deze manier kunnen leerkrachten en ouders samen om een groep heen gaan staan, om deze te ondersteunen en te helpen.Deze lessenreeks wordt ieder jaar preventief aan het begin van klas 4 ingezet.

Jaarlijks vinden studiemomenten plaats voor alle medewerkers. Op deze dagen worden leerkrachten getraind de Regenbooglessen te geven én om het veilig klimaat te waarborgen op school door de afspraken en uitwerking van de uitgangspunten en principes actueel te houden. Ook wordt er geoefend hoe je het kunstzinnig werken in de klas, zoals gebruikelijk is in vrijescholen, in kunt zetten om preventief aan sociale vaardigheden te werken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Moedig zijn
  • Wij samen
  • Hier sta ik

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven