Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De leeftijdsopbouw bij de kleutergroepen is verticaal, dat wil zeggen: in alle kleuterklassen zitten kinderen van 4, 5 en 6 jaar. Het samengaan en samen spelen van jongere en oudere kleuters biedt veel mogelijkheden voor de sociale ontwikkeling an de kinderen. Spel is een 'ontwikkelingsbehoefte' van het kind. Daarin kan zich het identificeren met de omringende wereld en deze vol overgave nadoen. In de kleuterklas scheppen we een omgeving, die het nabootsen waard is. Het kind ontmoet zinvolle gebaren en handelingen, die vormend werken op de eigen bewegingsimpuls. Spelenderwijs leert het kind allerlei begrippen die voorwaarden scheppen voor het reken- en taalonderwijs Het speelgoed is van natuurlijk materiaal omdat dit de zintuigontwikkeling stimuleert en duurzaam is. Het is ook zo gemaakt dat het een appèl doet op de fantasie. De dagindeling heeft een vast ritme van in- en ontspanning. Door het jaar heen herhaalt zich het ritme van de seizoenen en jaarfeesten. Ritme en regelmaat bieden het kind houvast en vertrouwen. Het geniet als het weet wat er komen gaat.
Wij bieden leertijd aan conform de richtlijnen. Deze leertijd willen we effectief besteden, daarom worden veel vakken geïntegreerd aangeboden in het periode onderwijs (+/- drie weken iedere dag hetzelfde vak in de ochtend).We beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We evalueren en acteren daarom op effectief hanteren van de leertijd vanuit de autonomie van de leerkracht. We werken vanuit een jaarrooster, lessentabel/rooster, een periode-ontwerp en een dagplanning. We registreren en acteren op verzuim.
De Vrije School Almere stelt zich als doel vrijeschoolonderwijs te bieden aan kinderen van 4 tot en met 12 jaar. Ons onderwijs is erop gericht om de kinderen, zelfbewust en zelfstandig te maken en om hen creatief en probleemoplossend te leren denken, voelen en handelen. Kinderen dienen ‘bij zichzelf te kunnen blijven’ in een snel veranderende samenleving, vol invloeden en signalen, maar tegelijkertijd de relatie met die samenleving wel aan te kunnen gaan door een positieve bijdrage te leveren aan culturele en maatschappelijke ontwikkelingen. Wij willen hen helpen hun levensloop in vrijheid vorm te geven, gebruik makend van hun talenten. Als vrije school proberen wie ieder kind datgene te geven wat hij nodig heeft op het gebied van socialisatie, kwalificatie en personificatie. Sommigen kinderen hebben extra hulp nodig om een ontwikkelingsstap op één van deze gebieden te kunnen maken. Deze extra hulpwordt geboden door de leerkracht, waar nodig ondersteund door de internbegeleider of door externe instanties, als Passendonderwijs. Er is één keer per vier weken overleg met de deskundige van Passendonderwijs, vier keer per jaar is er een zorgadviesteam met de schoolarts en de schoolmaatschappelijkwerker en regelmatig overleg met de jeugdverpleegkundigeToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie is om op ieder aandachtsgebied gediplomeerde specialisten op school te hebben
Brede school
Vrijeschool Almere werkt sinds februari 2012 samen binnen een convenant Brede School. Wij werken samen met BSO de Lentemorgen en Vrije Peuterspeelzalen Almere. Alle partners delen dezelfde, op de pedagogiek van Rudolf Steiner gebaseerde, visie en zijn gehuisvest in gebouwen aangrenzend aan ons schoolplein.Kinderdagverblijf & Buitenschoolse Opvang Partners
Verschillende partners van de Vrijeschool Almere bieden kinderdagopvang aan kinderen van 0-12 jaar en buitenschoolse opvang voor kinderen van 4-12 jaar in een warme en huiselijke sfeer.Vrije Peuterspeelzalen
In Almere zijn drie Vrije Peuterspeelzalen die werken vanuit de principes van de vrijeschoolpedagogiek: Christoffeltje, Catrijntje en Catootje. Peuters kunnen twee tot drie ochtenden per week komen spelen in een huiselijke omgeving. De groep bestaat uit ongeveer 15 kinderen.Er wordt gespeeld met natuurlijk materiaal. De ochtend verloopt volgens een vast ritme. Het ritme van het jaar wordt beleefd in het vieren van seizoenen en jaarfeesten.Informatie over de speelzalen vindt u op Catootje, Christoffeltje en Catrijntje