OBS Letterland

A. Roland Holststraat 58 1321 RX Almere

Schoolfoto van OBS Letterland

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze leerlingen worden verschillende manieren getoetst:

- In de kleutergroepen toetsen we door middel van observaties, welke we bijhouden in het LeerlingVolgSysteem (LVS)
- Vanaf groep 3 twee keer per jaar met de IEP-toetsen (methode onafhankelijke toetsen)
- Vanaf groep 3 na afsluiting van ieder lesblok methode afhankelijke toetsen; dit zijn per blok toetsen die bij de lesmethoden horen.

Opbrengsten van de LVS-toetsen worden geanalyseerd en teambreed besproken, toetsen die bij de lesmethoden horen worden besproken in de groepsbesprekingen met de groepsleerkracht.

Waar nodig worden er aanpassingen gemaakt is het lesaanbod. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De basisschool kent een veelheid aan instrumenten om de ontwikkeling van de leerling te volgen.
Om tot een evenwichtig advies te komen maken wij gebruik van:

1. AdviesWijzer
De AdviesWijzer is een document waarin voor alle schoolsoorten van het VO de bijbehorende leerlingprofielen zijn beschreven. Doordat er bij gebruik van de AdviesWijzer vanuit een breed kader naar de ontwikkeling van een leerling kan worden gekeken, is het document een handig hulpmiddel om tot een passend schooladvies te komen. Het document is ontwikkeld door een werkgroep, bestaande uit medewerkers vanuit zowel het PO als het VO, en zal jaarlijks worden geëvalueerd en waar nodig herzien.

2. Observaties door de leerkracht(en)
Tijdens het werken met de leerling doet de leerkracht al of niet gesystematiseerde indrukken van de leerling op. In dit verband is vooral de informatie over de motivatie voor leren, het zelfvertrouwen en de werkhouding van de leerling van belang. Het beeld van een leerling wordt in een reeks van jaren en door ervaringen van verschillende leerkrachten opgebouwd. Aansluitend op de observaties van de leerkracht, maken scholen gebruik van instrumenten die de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen in kaart brengen. Deze kunnen gebruikt worden bij het opstellen van het schooladvies VO.

3. Achtergrondgegevens
Gegevens over de thuissituatie van de leerling kunnen van belang zijn bij de overstap naar het VO, dat geldt zowel voor de stimulerende- als de belemmerende factoren. Ook andere factoren die een positieve dan wel negatieve invloed kunnen hebben op het succes in het voortgezet onderwijs kunnen worden benoemd.

4. Methodegebonden toetsen
Methodegebonden toetsen geven informatie over de mate van beheersing van een bepaald deel van een aangeboden en verwerkt leerstofdomein. Ook geeft het de leerkracht informatie over het tempo waarin de leerling leert, de mate van beheersing van het leerstofonderdeel en eventueel specifieke fouten. Anders dan de LVS-toetsen, geven deze toetsen dus vooral informatie die bruikbaar is voor het inrichten van het vervolg van het leerproces.

6. Het leerlingvolgsysteem (LVS) Het LVS levert via methodeonafhankelijke toetsen objectieve informatie over de leerprestaties van leerlingen. Op Letterland maken wij gebruik van IEP. In de leerling administratiesystemen (ESIS) zitten zgn. uitstroommodules, die inzicht geven in hoe behaalde resultaten zich verhouden tot de diverse schoolniveaus in het VO. Hierbij kan ook gebruik worden gemaakt van de referentieniveaus. Methodeonafhankelijke toetsen kunnen een goede, objectieve indicatie van het leerpotentieel van een leerling geven. Echter, het schooladvies is geen momentopname, maar is gebaseerd op een breed inzicht in de ontwikkeling van het kind. Een schooladvies enkel en alleen gebaseerd op deze toetsresultaten doet geen recht aan deze zienswijze.

7. De Doorstroomtoets Vanaf schooljaar 2023/2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets wordt in de eerste of tweede week van februari afgenomen. Op basis van de resultaten wordt een toetsadvies voor het best passende vervolgonderwijs geformuleerd. Dit toetsadvies wordt meegenomen bij de vaststelling van het definitieve schooladvies.

8. Betrokkenheid begeleider onderwijs SWV Passend Onderwijs Almere Scholen pakken het proces van advisering gezamenlijk op, waarbij de leerkracht(en), de intern begeleider, de directeur èn de aan de school verbonden senior begeleider onderwijs van Passend Onderwijs Almere samen betrokken zijn bij de adviesprocedure. Deze aanpak moedigt onderwijsprofessionals aan om met elkaar te overleggen, waardoor leerkrachten zich ondersteund voelen en zorgvuldigere afwegingen gemaakt worden. Schooladvisering speelt met name in de bovenbouw en is tegelijkertijd een verantwoordelijkheid van het hele (begeleidings)team.

In groep 6 wordt voor alle leerlingen een inschatting van schoolniveau geformuleerd. Het is belangrijk om deze inschatting van schoolniveau als (globale) indicatie te gebruiken, veel scholen kiezen er dan ook voor om een keuze te maken uit pro (of pro/bbl), vmbo, havo en vwo (of havo/vwo). Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken. Het is belangrijk dat er steeds gesproken wordt over een inschatting van de extra ondersteuningsbehoefte, omdat de VO-school van aanmelding, in samenspraak met ouders, uiteindelijk bepaalt welk ondersteuningsaanbod het meest passend is voor de betreffende leerling. Door vanaf groep 6 het gesprek met leerlingen en hun ouders aan te gaan over de wederzijdse verwachtingen neemt de duidelijkheid over het schooladvies toe.

In groep 7 stelt de basisschool nogmaals een inschatting van schoolniveau op. Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken. Ook deze inschatting van schoolniveau wordt uiteraard weer met ouders en leerling besproken. Dit gesprek is ook bedoeld om leerlingen en ouders te informeren over het verdere verloop van het traject. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het onder de aandacht brengen van de website www.kiesjeschoolinalmere.nl.

In groep 8 ontvangen leerlingen en hun ouders in januari het voorlopige schooladvies. In de eerste twee weken van februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Op basis van de resultaten van deze doorstroomtoets wordt door de uitgever van de toets een toetsadvies voor het best passende vervolgonderwijs geformuleerd. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het eerder verstrekte voorlopig schooladvies? Dan gaat de basisschool het advies opnieuw met alle betrokkenen bespreken en kan de school ervoor kiezen om het schooladvies bij te stellen. Als een dergelijke bijstelling niet in het belang van de leerling is, kan de basisschool echter ook besluiten het schooladvies niet bij te stellen. Wanneer er niet wordt bijgesteld, moet dat door de school worden gemotiveerd in het onderwijskundig rapport in DigiDoor.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alle kinderen van Letterland ontwikkelen fundamentele levensvaardigheden zodat ze zichzelf, vriendschappen en het werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven.

Besef hebben van jezelf-Kunnen inschatten van je eigen gevoelens
-Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht
-Een gezond zelfvertrouwen

Besef hebben van de ander
-Empathie
-Perspectief nemen
-Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen
-Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren  

Keuzes kunnen maken
-Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander
-Bijdragen aan een positief klimaat in je school
-Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag

Zelfmanagement
-Impulscontrole bij stressvolle situaties
-Omgaan met heftige emoties
-Doelgericht gedrag

Relaties kunnen hanteren
-Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking
-Sociale druk weerstaan

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfredzaamheid naar autonomie
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven