IKC de Aquamarijn

Meerveldplein 4 1359 HM Almere

Schoolfoto van IKC de Aquamarijn

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op IKC De Aquamarijn doen wij er dagelijks alles aan om het maximale uit onze leerlingen te halen. We streven naar maximale opbrengsten op het gebied van Taal, Rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We vinden het belangrijk dat de leerlingen presteren naar hun eigen mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend vervolgonderwijs waar ze zich met succes verder kunnen ontwikkelen. Op onze school gebruiken we het leerlingvolgsysteem Esis om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren. We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen tijdens de leerling-/groepsbesprekingen. Dan bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen, en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. Aan de hand van de data en de informatie uit de besprekingen monitoren we de ononderbroken ontwikkeling en stellen we waar nodig bij. Jaarlijks stellen we een overzicht op van het aantal verlengers, het aantal zittenblijvers en het aantal leerlingen met een OPP (eigen leerlijn). Met betrekking tot verlengen en zittenblijven hebben we normen opgesteld. 

In januari/ februari worden de middentoetsen afgenomen. Vanuit deze middentoetsen wordt door de leerkrachten een uitgebreide analyse gemaakt. Vanuit deze analyses wordt een schoolanalyse gemaakt. De gegevens uit deze analyses worden verwerkt in de daarvoor bestemde werkdocumenten. Naast de middentoetsen worden in november en mei tussentoetsen afgenomen. Deze zijn bedoeld om de vorderingen van leerlingen nauwlettend tussentijds te monitoren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We willen ervoor zorgen, dat onze leerlingen soepel instromen in het voortgezet onderwijs dat bij ze past. Voor ons betekent dit dat wij meer inzicht willen krijgen in waar onze leerlingen na groep 8 terechtkomen en wat zij (extra) nodig hebben om in het voortgezet onderwijs te slagen. Wij hechten daarom veel waarde aan een geregeld contact met de scholen waaraan we leerlingen leveren. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 15 januari 2019 heeft de Inspectie van Onderwijs De Aquamarijn bezocht voor een onderzoek naar de onderwijskwaliteit. De inspectie was vol lof over de kwaliteit die zij op onze school aantroffen. Zij hebben de school als ruim voldoende gewaardeerd, waarbij alle indicatoren als voldoende zijn beoordeeld. Voor de school een mooie basis om ons onderwijs verder vorm te geven. Het rapport van de inspectie kunt u hier lezen.

Terug naar boven