IKC de Aquamarijn

Meerveldplein 4 1359 HM Almere

Schoolfoto van IKC de Aquamarijn

Het team

Toelichting van de school

De directeur is het bevoegd gezag van het IKC. De directie vormt samen met drie collega’s, die de taak Unitleider Onderwijs, Intern Begeleider en Unitleider Opvang hebben, het managementteam (MT) van het IKC. Voor het onderwijs bestaat het managementteam uit de Unitleider Onderwijs, de Intern Begeleider en de Directeur. 

Het team bestaat uit:

  • 01 Directeur
  • 01 Unitleider Opvang
  • 01 Unitleider Onderwijs
  • 01 Intern Begeleider
  • 15 groepsleerkrachten
  • 01 Vakleerkracht bewegingsonderwijs
  • 04 Leraarondersteuners 
  • 01 Onderwijsassistent
  • 01 Administratief medewerker
  • 01 Conciërge
  • 01 Activiteitencoördinator

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht zich ziek meldt of om een andere reden niet aanwezig kan zijn, dan bekijken wij of wij iemand vanuit onze eigen team als vervanger kunnen inzetten. Is er niemand beschikbaar, dan proberen wij via onze invalpool een inval-leerkracht te regelen. In tijden van tekorten van leerkrachten komt het helaas ook voor dat er geen invallers meer beschikbaar is. Hierdoor kunnen situaties ontstaan waarin we genoodzaakt zijn om met eigen personeel te schuiven, groepen samen moeten voegen of wanneer mogelijk de leerlingen te verdelen over de andere groepen. Wij zullen altijd alles in werking zetten om te voorkomen dat groepen thuis moeten blijven. Wanneer we ondanks alle inspanningen toch geen andere keuze hebben dan dat de kinderen, wegens gebrek aan een leerkracht, niet naar school kunnen gebeurt dit nooit meer dan twee dagen achter elkaar. Wanneer u als ouder echt geen andere mogelijkheid tot opvang voor deze dag hebt, dan wordt er altijd gekeken naar een opvang-oplossing binnen een andere groep van ons IKC. Wij stellen ouders in geval van ziekte altijd zo snel als mogelijk via de Aquamarijn App op de hoogte. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

IKC De Aquamarijn biedt kinderen van 0-13 jaar de mogelijkheid om binnen één pedagogische omgeving te leren en te ontwikkelen. De units opvang, onderwijs en welzijn werken binnen een doorgaande lijn op een hoog niveau met elkaar samen. Daarnaast werkt het IKC samen met de Haven Academie voor een naschools programma waar kinderen van het IKC zich voor op kunnen geven. 

Kenmerken van ons onderwijs

Zoals u in onze visie heeft kunnen lezen, stemmen wij ons onderwijs af op de behoeften van de leerlingen om zo het beste uit ieder kind te halen. Wij leggen in onze reguliere onderwijstijd bewust veel nadruk op de basisvakken, rekenen, taal en (begrijpend)lezen. Daarnaast is er voldoende ruimte voor de WO vakken (w.o. aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en wetenschap & techniek), waarbij de leerlingen vanuit de een onderzoekende houding ondersteund door de methode Faqta aan de slag gaan. Natuurlijk worden ook de sociaal-emotionele ontwikkeling en kunst & cultuur niet vergeten.

Maximale groepsgrootte

Om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen hanteren wij als school een maximale groepsgrootte van 30 leerlingen. In sommige gevallen kan er wegens omstandigheden afgeweken worden van deze maximale groepsgrootte. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ziekte van leerkrachten, stamgroepen waarbij vanuit een combinatiegroep wordt gewerkt, doublure of een aanmelding vanuit een verhuizing van een gezin met meerdere kinderen. In deze gevallen wordt er intern overlegd, waaronder met de personeelsgeleding van de MR of er van maximale groepsgrootte af kan worden geweken.

Directe Instructie Model

Op de Aquamarijn worden de lessen volgens het Directe Instructie Model (DIM) gegeven. In dit model komen een aantal vaste onderdelen aan bod. Door voorkennis te activeren, komt eerder opgeslagen kennis vanuit het langetermijngeheugen in het werkgeheugen terecht. De leerkracht maakt het verband duidelijk met de nieuwe leerstof. Nieuwe leerstof is beter te begrijpen als vastgehaakt kan worden aan reeds aanwezige kennis. Ook het doel van de les wordt vastgesteld, waarna de uitleg volgt. De daaropvolgende instructie van maximaal 15 minuten kan op verschillende manieren: uitleggen, voordoen of hardop denken. De vorm waarvoor de leerkracht kiest, hangt af van het doel en de inhoud van de les. Na de instructie volgt de begeleide inoefening. Tijdens deze fase van de les verschuift de verantwoordelijkheid van de leerkracht richting de leerlingen. De fase van begeleide inoefening is de brug tussen de instructie en de zelfstandige verwerking. Om optimaal te leren, is deze fase onmisbaar. De leerkracht kan in deze fase onduidelijkheden ophelderen en misvattingen voorkomen. Bij het zelfstandig oefenen moeten de leerlingen vooral ‘kilometers maken’, zodat de leerstof naar het langetermijngeheugen verplaatst. In een DIM-les is de lesafsluiting een belangrijk onderdeel, waarin de leerkracht evalueert of alle leerlingen het lesdoel beheersen. De gegevens vanuit de evaluatie worden door de leerkracht in de administratie verwerkt, zodat de daaropvolgende les op deze gegevens kan worden afgestemd.

Chromebook 

In de groepen 5 t/m 8 krijgen alle kinderen een eigen Chromebook in bruikleen. In deze Chromebook is de software van verschillen zaakvakken opgenomen waardoor de instructies en de verwerking op de Chromebook gemaakt kan worden. Vanzelfsprekend wordt er altijd gekeken naar een gezonde balans tussen het werken op de Chromebook en het werken in een schrift of een werkboek. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen beter en sneller leren als het leuk én uitdagend is. In de groepen 5 tot en met 8 wordt er door de leerkrachten gewerkt met een weektaak waardoor kinderen spelenderwijs leren om te plannen en zelfstandig te werken. 

De meerwaarde van het IKC

Een IKC is vanuit onze visie het antwoord  op de veranderende maatschappij waarin kinderen aan 21e-eeuwse vaardigheden moeten voldoen. Zoals ons motto 'Leren en ontwikkelen met plezier, houdt nooit op.' al zegt, is de school niet de enige plek waar een kind leert en zich ontwikkelt. 

Een IKC is bij uitstek geschikt om de verschuiving van binnen- en buitenschools leren te faciliteren. Waar de taken en verantwoordelijkheden van de school zijn toegenomen, zijn schooltijden nagenoeg onveranderd gebleven en is het curriculum hier niet op aangepast. In samenwerking met de Haven Academie wordt een rijke schooldag aangeboden waardoor de mogelijkheid wordt geboden om bovenop de reguliere ‘onderwijstijd’ een verlengde schooldag met extra activiteiten aan te kunnen bieden. Zo ontstaat er onder andere meer aandacht voor talentontwikkeling op het gebied van bijvoorbeeld sport, muziek, drama, wetenschap & techniek en cultuur. Kinderen kunnen zich gericht aanmelden voor deze activiteiten. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leerkrachten zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen door middel van het Leerlingprofiel goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het LVS Esis (cognitieve ontwikkeling) en het LVS Kanvas (sociale ontwikkeling). Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze eigen doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning.

In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven (zie bijlage). Naast het zorgplan beschikt onze school over een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het SOP verheldert welke leerlingen we juist wel, maar ook geen zorg kunnen bieden en wat de extra ondersteuning van leerlingen inhoudt. We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend, maar 2x per jaar gebeurt dit formeel tijdens de groepsbesprekingen met de intern begeleider. Tijdens de groepsbesprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel, de ontwikkeling van de subgroepen (aanpak 1, 2 en 3) en de ontwikkeling van individuele leerlingen. Daarnaast is er aandacht voor het leerkracht handelen. De afspraken naar aanleiding van het overleg worden vastgelegd en gemonitord.

IKC De Aquamarijn ondersteunt leerlingen die uitvallen op het gebied van:

  • Dyslexie
  • Dyscalculie
  • Gedrag-/sociaal emotionele problematiek
  • Meer-/hoogbegaafd 
  • Leerachterstanden
  • Taal-/spraakproblemen

Hoezeer we ook streven naar inclusief onderwijs, kennen de mogelijkheden van onze ondersteuning ook grenzen. Deze grenzen zijn:

  • De leerling is zindelijk
  • De leerling kan in een groep zelfstandig functioneren op een manier die passend is bij de leeftijd
  • De leerling kan onderwijs volgen, zonder dat er een therapeutische omgeving noodzakelijk is. Onder therapeutische omgeving wordt een omgeving bedoeld waarin niet het onderwijs, maar de aanpak van het gedrag of gezondheid voorop staat (extreme behoefte aan structuur, behoefte aan specifieke pedagogisch-sociale ondersteuning voor ernstige gedragsproblemen of gedragsstoornissen, sociale angststoornissen of zware psychische problemen)
  • De leerling levert geen gevaar op voor zichzelf of anderen in de school en verstoort niet het welzijn en de voortgang van andere leerlingen
  • Leerlingen moeten binnen de grenzen van het medisch protocol van de scholengroep ondersteund kunnen worden
  • De (cognitieve) mogelijkheden van de leerling moeten voldoende zijn om zich leerstof en vaardigheden binnen de basisondersteuning eigen te maken.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door in het IKC de samenwerking van de leerkrachten met de interne en externe specialisten te stimuleren proberen wij de leerlingen met een ondersteuningsbehoefte binnen onze mogelijkheden te begeleiden. De ondersteuningsbehoefte en of deze binnen de mogelijkheden van het IKC valt wordt met Passend Onderwijs afgestemd. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen ons IKC is een VVE-beschikking(vroeg- en voorschoolse educatie). Dit betekent dat we nauw samenwerken met de peuterspeelzaal in het IKC.  De samenwerking bestaat uit een regelmatig overleg over het onderwijsaanbod (i.v.m. doorgaande lijnen), het educatief en pedagogisch handelen en de zorg en begeleiding. We onderhouden een zeer goede relatie met de peuterspeelzaal die samen met de kleutergroepen en het kinderdagverblijf de IKC-unit 0-6 jaar vormt. Er is in alle gevallen van plaatsing op de basisschool sprake van een warme overdracht. 

Terug naar boven