Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De voorkeur gaat uit naar homogene jaargroepen. Wanneer het leerlingenaantal onevenredig is verdeeld over de verschillende leerjaren, kan er een combinatiegroep gevormd worden.
Het vakgebied Nederlandse taal krijgt, op basis van de leerlingenpopulatie, veel aandacht in ons curriculum. In de groepen 3 t/m 8 gaan we uit van ongeveer 12 uur per week taal/lezen waarvan twee uur voor begrijpend lezen of begrijpend luisteren (groep 3 en 4) wordt gereserveerd. Iedere dag staat er een half uur "vrij lezen" op het rooster van de groepen 4 t/m 8. Voor de groepen 1 t/m 3 is dit 15 minuten.
Verder werken wij met een duidelijke en herkenbare structuur. In de ochtend werken wij vooral aan de kernvakken (taal, lezen en rekenen). In de middag komen de creatieve vakken en de zaakvakken aan bod.
Medium voorziening TOS
De Polderhof is één van de drie mediumvoorzieningen in Almere voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Leerlingen met een TOS hebben veel moeite met het leren van taal. De taalproblemen verschillen per leerling en leeftijd. Het is voor hun ontwikkeling en zelfvertrouwen erg belangrijk dat ze op school de juiste ondersteuning krijgen. Door de opgebouwde expertise en samenwerking met Passend Onderwijs Almere, Viertaal en de logopediste van de Praatmaatgroep hebben we de mogelijkheid om goed af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerling qua auditieve en/of communicatieve beperking.
Leerlingen met een TOS worden in een reguliere groep geplaatst vanuit de visie op kansengelijkheid voor alle leerlingen. Zo bieden we alle leerlingen de kans om een rijkere (taal-)ervaring op te doen, om van en met elkaar te leren en om verschillen te accepteren. We brengen “Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet” in de praktijk.
Op vaste momenten krijgen leerlingen met een TOS extra ondersteuning buiten de groep van een leerkracht die zich heeft gespecialiseerd in het ondersteunen van leerlingen met een TOS.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Leerlingen die daarvoor in aanmerking komen, kunnen na uitnodiging door de leerkracht en intern begeleider aangemeld worden voor deelname aan de ASG Zomerschool in de zomervakantie.
De Polderhof werkt nauw samen met GO! Kinderopvang. Dit is de overkoepelende organisatie van Peuterspeelzaal 't Hof. De peuterspeelzaal heeft een eigen ruimte in het schoolgebouw van de Polderhof en biedt Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aan kinderen van 2-4 jaar.
Bij Peuterspeelzaal 't Hof is het aanbod gericht op ontwikkelingsstimulering, waarin met name veel aandacht is voor taal en sociaal- emotionele ontwikkeling. Dit gebeurt aan de hand van een erkende VVE-methode.
Kinderen van 2,5 jaar die een VVE-indicatie hebben gekregen van het consultatiebureau kunnen 4 tot 6 dagdelen gebruik maken van het VVE-aanbod. Peuters die geen VVE-indicatie hebben, kunnen maximaal 2 dagdelen geplaatst worden. Aanmelden voor de peuterspeelzaal verloopt via GO! Kinderopvang.
0/1-Groep
De Polderhof heeft een 0/1-groep waar peuters vanaf 3 jaar en kleuters op eerste indicatie van de peuterspeelzaal aan kunnen deelnemen.
De 0/1-groep is onderdeel van het VVE-beleid van de gemeente Almere. De ambitie is dat kinderen zich in deze groep optimaal ontwikkelen, zodat ze zonder (taal)achterstand naar groep 1 kunnen. De groep heeft max. 15 kinderen en wordt begeleid door een leerkrachtondersteuner van De Polderhof en een pedagogisch medewerker van Peuterspeelzaal 't Hof. Kinderen die 4 jaar zijn geworden kunnen nog max. 6 maanden deelnemen aan deze groep en integreren daarna in een reguliere kleutergroep.