De Telgenborch

Everlo 12 7608 BW Almelo

Schoolfoto van De Telgenborch

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanwege Corona zijn er geen Eindresultaten beschikbaar van schooljaar 2019-2020. Hierdoor kan er geen duidelijk beeld worden gegeven van de afgelopen 3 schooljaren. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Binnen de Telgenborch werken onze leerlingen leerdoelgericht. Dit houdt in dat per workshop (les) een bepaald leerdoel centraal staat. Vanaf niveau 3 kunnen leerlingen en ouders via MijnLeerlijn op school de voortgang bekijken. Dit schooljaar werken wij er naartoe dat ouders ook thuis via hun eigen device kunnen inloggen en de ontwikkeling van hun kind kunnen volgen.

De vakspecialist zorgt dat elk leerdoel de juiste status heeft:

  • Nieuw: Het leerdoel is nieuw. Er is nog geen instructie aangeboden bij dit doel.
  • Mee bezig: Het leerdoel is aangeboden. De leerling heeft de eerste instructieles gevolgd.
  • Behaald: Het leerdoel is behaald.
  • Gemist: Het leerdoel is reeds aangeboden. De leerling heeft de instructie gemist. Hij/zij was niet aanwezig tijdens deze les.
  • Afgesloten: Het leerdoel is nog niet behaald, maar de vakspecialist heeft besloten dat de leerling niet meer aan dit doel hoeft te werken. (bv. omdat het leerdoel niet tot de basisstof behoort die de leerling moet behalen, het is een extra doel) 

Aan het eind van elk semester analyseren de vakspecialisten de voortgang van de leerlingen en bepalen wat dit betekent voor de voorbereiding van de planning en ondersteuning voor het volgende semester. 

De leerlingen worden tevens gevolgd in de vorderingen van hun werk middels ons leerlingvolgsysteem. Hiervoor nemen wij twee keer per jaar de Dia-toetsen af. De toetsuitslag laat zien wat de volgende stap in het leerproces van de leerlingen moet zijn. Leerlingen zien zelf op de Dia-groeiliniaal hoe ver zij al zijn. De diagnostische toetsen laten bovendien zien wat ieders sterke en zwakke punten zijn op het gebied van taal, begrijpend lezen en rekenen. Voor het technisch lezen worden aparte toetsen afgenomen. Ouders hebben inzage in deze resultaten via Parnassys. 

Kleuters worden in hun ontwikkeling gevolgd middels observaties.

De volgende toetsen worden afgenomen voor de niveaus 3 t/m 8:

  • Dia-tekst (begrijpend lezen)
  • Dia-woord (woordenschat)
  • Dia-spel (spelling/taal)
  • Dia-cijfer (rekenen)
  • AVI
  • DMT

De opbrengsten van de tussentoetsen worden door de vakspecialisten geanalyseerd. Tijdens de opbrengstvergadering presenteren vakspecialisten hun bevindingen aan elkaar en delen met het team wat dit betekent voor de keuzes die worden gemaakt t.a.v. het aanbod van hun onderwijs. 

Tijdens de PLP-gesprekken wordt de voortgang van de leerling besproken met leerling, ouder en stamgroepleerkracht/coach.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies komt tot stand tijdens verschillende overlegmomenten tussen de leerkrachten van de bovenbouw, de intern begeleider en de directeur van de school. Tijdens deze overleggen komt een advies tot stand voor het voortgezet onderwijs dat is gebaseerd op:

  • de toetsresultaten van groep 6, 7 en 8
  • de werkhouding
  • de sociaal-emotionele ontwikkeling
  • motivatie
  • gedrag  

Tijdpad schooladviezen:

Groep 7:

  • oktober: Schot voor de Boeg (er wordt een eerste indicatie gegeven van waar de leerling nu staat t.o.v. de instroom in het vo)
  • juni: Voorlopig advies

Groep 8:

  • januari: Eindadvies

In februari wordt de Doorstroomtoets (Dia-eindtoets) afgenomen bij alle leerlingen van groep 8. Indien het advies vanuit de Doorstroomtoets hoger uitvalt dan het gegeven advies door de school, moet de school het gegeven advies heroverwegen. In principe wordt het advies in dat geval naar boven bijgesteld. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen de Telgenborch zetten we in op positieve groepsvorming. Dit zorgt zorgt voor een respectvolle cultuur, waarin positief gedrag de norm is. De nadruk ligt op de groep als geheel. Álle groepsleden zijn er gezamenlijk verantwoordelijk voor dat iedereen met plezier naar school gaat. Wij werken preventief. Door veel aandacht te besteden aan groepsvorming en kennismaking, ontstaan er positieve gedragsnormen in de groep. Hierdoor wordt positief gedrag door de groep bevorderd en beloond. Negatief gedrag wordt gezamenlijk afgekeurd waardoor leerlingen dit minder vertonen.

Iedereen is anders en we hebben allemaal onze eigen persoonlijkheidskenmerken. Om alle leerlingen te bereiken is het belangrijk om aan te sluiten bij (de taal van) de leerling. Als leerlingen (en teamleden) inzicht hebben in hun eigen karaktersterktes én in die van de ander, leidt dit volgens ons tot meer wederzijds begrip en een respectvolle houding richting elkaar.

Het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het gehele team. Het spreken van dezelfde taal en het goed kunnen kijken én luisteren naar kinderen is hierbij een voorwaarde. Als team hebben wij een voorbeeldrol naar onze leerlingen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • positieve groepsvorming
  • aansluiten bij kwaliteiten
  • preventief werken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven