Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Telgenborch werken we met stamgroepen, waarin de leerlingen iedere dag starten. Na dit centrale begin volgen alle leerlingen workshops (lessen) volgens hun eigen lesrooster. De workshops worden gegeven door vakspecialisten.
Binnen de Telgenborch werken we met de termen jaargroep en niveaugroep. De jaargroep is de leeftijdsgroep waar de leerling in zit, bijvoorbeeld jaargroep 6. De niveaugroep is op welk niveau de leerling de lessen volgt. Zo kan een leerling bijvoorbeeld zitten in jaargroep 6 en de rekenles volgen bij niveaugroep 7.
De kleuters hebben de hele dag les van hun stamgroepleerkracht. De leerlingen van niveaugroep 3 volgen alle workshops (lessen) bij de vakspecialist aanvankelijk leren. Vanaf niveaugroep 4 volgen de leerlingen de workshops bij verschillende vakspecialisten.Tijdens de workshops werken leerlingen aan een vooraf vastgesteld lesdoel. Leerlingen die op dat moment een bepaald doel kunnen en/of moeten leren, volgen de workshop. Binnen de Telgenborch kennen we de volgende workshops:
- Instructie Workshop
De leerkracht legt uit en er wordt begeleid ingeoefend. De zelfstandige verwerking gebeurt elders, bijvoorbeeld op het leerplein.- Workshop Begeleid Werken
De leerlingen komen rond één of enkele doelen samen bij de leerkracht, waar ze kunnen werken en hun verschillende vragen kunnen stellen.- Presentatie workshop
Een leerling, ouder, of iemand van buiten de school, geeft een presentatie aan een groep(je) leerlingenDe lesruimtes zijn ingedeeld als ateliers, waarbij de ruimte is aangepast aan de (leer)activiteiten die er plaatsvinden. De ateliers dienen ook als thuisbasis voor de stamgroepen. De open ruimtes binnen de school zijn ingericht als leerplein (voor zelfstandig werken), werkplein (voor samenwerken) en speelplein (voor het doen van spelactiviteiten)
Binnen IKC Schelfhorst maken wij gebruik van de 'Bibliotheek op School' die is gevestigd in basisschool de Tandem.
Binnen ons onderwijs hebben wij aandacht voor talenten van de teamleden en de leerlingen. Hierdoor worden er binnen de Telgenborch ook workshops aangeboden op bijvoorbeeld het gebied van: koken, programmeren, filmen, monteren en presenteren. Het gebeurt ook dat leerlingen een workshop verzorgen.
Voor kleuters vinden wij het belangrijk dat zij spelenderwijs tot ontwikkeling kunnen komen om op die manier de wereld te ontdekken. Een kleuter leert door met zijn/haar hele lijf te ervaren.
Wij besteden, vooral in groep 2, voldoende tijd en aandacht aan voorbereidend rekenen en taal om op die manier te zorgen voor een soepele overgang naar groep 3. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van bewegend leren.
Eén keer per week krijgen de kleuters les van een vakleerkracht bewegingsonderwijs. Deze les wordt door de eigen leerkracht gedurende de week nogmaals aangeboden.
Dagelijks wordt extra ingezet op gerichte ondersteuning van leerlingen op het gebied van taal en rekenen.
In de ochtend besteden wij veel tijd en aandacht aan de verplichte instructiemomenten voor taal, rekenen en lezen. Hierdoor zorgen wij dat de basis op orde is. In de middag is er ruimte voor de creatieve vakken, wereldoriëntatie en keuzevakken/begeleid werken. Door leerlingen keuzemogelijkheden te bieden stimuleren wij de autonomie en het eigenaarschap van de leerling.
Wij vinden het belangrijk om in alle groepen, dus ook bij de kleuters, ook veel aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Een positief welbevinden is tevens een voorwaarde om tot leren te komen.
Om de onderwijstijd zoveel mogelijk te benutten voor onze leerlingen hebben onze leerlingen maar twee keer per jaar vrij vanwege een studiedag. De overige studiemomenten voor het team plannen wij zoveel mogelijk na schooltijd.
Ambities:
- Het aanbod voor leerlingen met meer- en hoogbegaafdheid versterken.
- Het aanbod voor meer praktisch ingestelde leerlingen versterken.
- Van elke leerling de persoonlijksheidskenmerken in beeld om elke leerling nog beter te kunnen bereiken.
- Vergroten van eigenaarschap en autonomie bij leerlingen. (loslaten waar kan, vasthouden waar nodig)
- Differentiatievaardigheden van leerkrachten versterken.
IKC = Integraal Kind Centrum
Samenwerkingsvorm van de verschillende scholen binnen de Schelfhorst (Telgenborch, Tandem, Noorderborch, Vrije School)VVE = Vroeg- en Voorschoolse Educatie
Het doel is om peuters met een mogelijke (taal)achterstand beter voor te bereiden op de basisschool en er voor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen.Er is een netwerk van intern begeleiders binnen het IKC Schelfhorst, dat samen overlegt met de VVE coaches en de medewerkers vanuit de peuterspeelzaal.
Vanuit de Peuterspeelzaal vinden warme overdrachten plaats. Hierbij spreken de leidsters, intern-begeleiders en ouders met elkaar. Hierdoor zorgen wij voor een soepele overgang voor het kind naar de basisschool.