Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
De veilige school
Naast de school- en klassenregels zijn er ook afspraken gemaakt door het team van De Wereldboom. Doel van deze afspraken is om, in en rond de school, een veilig schoolklimaat te bevorderen. Deze afspraken zijn samengevat in het veiligheidsplan. Heel belangrijk is het pestprotocol waar bij ons op school veel aandacht voor is. De pestcoördinator tegenwoordig ook wel aandachtsfunctionaris genoemd heeft de centrale rol in dit gebeuren. Deze taken zijn in handen van mevrouw Caroline van den Berg en mevrouw Marloes Oortman.
De uitgangspunten voor deze afspraken zijn: De school moet een plek zijn waar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten. En waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Dat betekent concreet: Voor leerlingen:
- Niet pesten of gepest worden.
- Jezelf mogen en kunnen zijn.
- Weten dat geweld en (seksuele) intimidatie uit den boze zijn. -
- Bij iemand terecht kunnen als er problemen zijn.
- Serieus genomen worden door personeelsleden en overige medewerkers.
- Duidelijke afspraken over dit alles.
Voor ouder(s)/ verzorger(s):
- Erop kunnen vertrouwen dat de school er alles aan zal doen om een positief leerklimaat te creëren.
- Een open oor vinden voor problemen.
- Weten dat signalen worden opgepakt en problemen aangepakt.
- Duidelijke afspraken over dit alles.
Voor personeel en andere medewerkers:
- Met respect bejegend worden door leerlingen, ouders/verzorgers, collega’s etc.
- Zorg hebben voor elkaar.
- Gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor elkaars welbevinden.
- Ergens terecht kunnen met signalen.
- Weten dat problemen worden aangepakt.
- Duidelijkheid over wat er gebeurt bij calamiteiten.
- Duidelijke afspraken over dit alles.
Voor de omgeving / de buurt:
- Geen onnodige overlast van leerlingen die rond de school hangen.
- Geen vandalisme, vervuiling of diefstal.
- Weten dat leerlingen worden aangesproken op hun gedrag.
- Een aanspreekpunt voor suggesties of eventuele klachten.
- Signalen worden opgepakt en problemen aangepakt.
Veiligheidsplan:
Ten aanzien van bovengenoemde punten zijn er in samenwerking met onder andere de Arbodienst, de BHV-ers, de preventiemedewerker en andere organisaties een groot aantal documenten en protocollen samengesteld die onderdeel uitmaken van een totaal veiligheidsplan. Dit plan wordt op een aantal momenten per jaar doorgenomen en geëvalueerd waarna het waar nodig wordt bijgesteld. Dit plan omvat de volgende documenten en protocollen:
- Klachtenregeling.
- Pestprotocol.
- Ontruimingsplan.
- RIE (Risico-inventarisatie en Arbo).
- Logboek speeltoestellen.
- Jaarlijkse controle blusapparatuur en brandsignalering.
Alle documenten en protocollen zijn op de school aanwezig en maken onderdeel uit van het totale veiligheidsplan.