De Rank

Beethovensingel 19 1817 HJ Alkmaar

Schoolfoto van De Rank

Het team

Toelichting van de school

 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Leerkrachten worden zoveel mogelijk door de eigen duo-partner vervangen of door een andere parttime-leerkracht van de eigen school. Als dit niet lukt, hebben we invalleerkrachten die we kunnen benaderen. In de huidige situatie van personeelstekorten binnen het onderwijs is het soms niet mogelijk om vervanging te regelen. Het kan dan voorkomen dat een groep niet naar school kan komen en thuisonderwijs krijgt.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Dit schooljaar 2023/2024 werken we in zes groepe: twee gemengde kleutergroepen 1/2, vier combinatiegroepen 3/4A, groep 4B/5, groep 6/7A en groep 7B/8. De groepen zijn qua grootte tussen de 18 en 25 leerlingen. Voor extra instructie en inval hebben we extra leerkachten beschikbaar. Daarnaast is er dagelijks onderwijsassistentie voor individuele leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte.

We bieden passend onderwijs volgens de wettelijke kaders. Op de website www.passendonderwijs.nl vindt u de laatste informatie over de landelijke ontwikkelingen. Kijk op http://www.swvponoord-kennemerland.nl voor informatie over het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Noord-Kennemerland. Adres Hertog Aalbrechtweg 5, 1823 DL Alkmaar. Het bevoegd gezag van LEV-WN is aangesloten bij, in totaal, 23 samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We werken in groep 1-2 aan de hand van thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Spel is belangrijk, want spelen is leren. Bij ieder thema richten we samen met de kinderen een nieuwe hoek in, de themahoek. Zo halen we de echte wereld in de klas. Bijvoorbeeld een kappershoek, een bloemenwinkel of een museum. Binnen de thema's wordt gewerkt aan gerichte doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotionele ontwikkeling etc. Er zijn kring- en gespreksactiviteiten en spel- en onderzoeksactiviteiten. Bijbelvertellingen, zingen en bidden vindt dagelijks in de kring plaats. Bewegingsonderwijs en buitenspel vindt dagelijks plaats op meerdere momenten gedurende de dag. Regelmatig hebben we met de kinderen een uitje passend bij het thema, we gaan bijvoorbeeld naar een molen of een bakkerij.  

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder het vak lezen valt aanvankelijk technisch lezen, voortgezet technisch lezen en begrijpend lezen. Begrijpend lezen wordt ook aangeboden binnen het thema. Ook voorlezen, leesvormen en gevarieerde activiteiten rond boeken in samenhang met leesbegrip en woordenschatontwikkeling valt onder het vak lezen.

Onder het vak taal valt spreken, luisteren, spellen, stellen woordenschat en taalbeschouwing. Het vak taal wordt ook aangeboden binnen het thema. 

Binnen het vakgebied levensbeschouwing worden ook onderdelen van de leerlijn burgerschap aangeboden

Binnen thema/wereldorientatie worden de zaakvakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, techniek geintegreerd aangeboden. De thema's sluiten aan bij de belevingswereld van kinderen. Door cyclisch aanbod van verschillende thema's komen alle kerndoelen aan bod in de 8 jaar dat de kinderen op de basisschool zitten. Binnen thema worden ook onderdelen van de leerlijn burgerschap aangeboden. Onder de uren van thematijd valt ook verkeer en topografie. 

Onder sociale vorming en burgerschap valt de Kanjertraining, gouden weken, Wonderlijk gemaakt en andere groepsvormende activiteiten 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden ondersteunend onderwijs aan de volgende doelgroepen 

1. Leerlingen die specifieke behoeften hebben aan een leeromgeving die voorspelbaar en gestructureerd is. 

  • In de onderbouw is een gestructureerde leeromgeving ingericht in hoeken, met visualisatie. 
  • Er wordt gebruik gemaakt van dagritmekaarten en/of dagplanningen voor de leerlingen.
  • De school bereidt de leerling voor met het wat-, waar-, hoe- en met wie stappenplan en zet dit in om themalessen voor te bereiden. 
  • In de midden-en bovenbouw wordt gewerkt met een dag- of weektaak. We voeren de mate van eigenaarschap op tot gr. 8. 
  • De school betrekt de ouder daar waar nodig, zodat voor de leerling een veilige omgeving gecreëerd kan worden. 

Ambitie: De weektaak is bedoeld om zelfstandig werken te oefenen. Leerlingen moeten zelf kunnen bepalen welke instructie ze “op gaan halen”. Er moet een doorgaande lijn zelfstandig werk komen met een opbouw en aanpak van groep 1 tot groep 8. 

2. Leerlingen die specifieke behoeften hebben aan uitdagend en aangepast onderwijs  binnen een eigen leerlijn, omdat hij/zij naar verwachting het fundamentele  niveau (1F) niet haalt. 

  • De school hanteert verschillende werkvormen en oefenmogelijkheden gericht op het bereiken van de leerdoelen en het tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften. Dit doen wij door coöperatief te leren, ICT in te zetten, rekening te houden met verschillende leerstijlen.
  • De school onderwijst diagnosticerend, waarbij de interventies afgestemd worden op de specifieke onderwijsbehoeften.
  • De school geeft extra instructie om inzicht en toepassing te versterken door stapsgewijs te schakelen van concreet naar symbolisch naar abstract.
  • De school heeft een pedagogisch klimaat gecreëerd waarbij verschillen normaal en geaccepteerd zijn.
  • De school werkt met Passende Perspectieven en bepaalt steeds de volgende haalbare stap 
  • De school zet geschoolde onderwijsassistenten in voor persoonlijke begeleiding. 
  • De school belegt met vaste regelmaat MDO’s om samenwerking tussen ouders, SWV en school te optimaliseren en zo steeds vast te leggen wat de leerling nodig heeft. 

Ambitie: We betrekken de leerling bij het vaststellen van zijn/haar leerdoelen en de manier waarop het bereikt kan worden. Dit doen we door middel van het voeren van kindgesprekken. We hebben hiermee een start gemaakt, maar dit moet uitgebreid en geborgd worden.  

Didactische aanpak

  • Implementatie nieuwe rekenmethode
  • Implementatie nieuwe leesmethode voortgezet technisch lezen en begrijpend lezen
  • Borging van het Expliciete Directe Instructiemodel bij de lessen taal en rekenen met focus op differentiatie in instructie en verwerking
  • Inzet cooperatieve werkvormen

3. Leerlingen die specifieke behoeften hebben aan een uitdagende, verrijkende,  verdiepende en verbrede leeromgeving, die verdergaat dan het bestaande  curriculum.  

  • De school signaleert kinderen die behoefte hebben aan een uitdagende, verrijkende, verdiepende en verbrede leeromgeving, die verdergaat dan het bestaande curriculum  bijvoorbeeld met behulp van het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH). 
  • De school werkt met de taxonomie van Bloom voor het stimuleren van hogere orde denkvaardigheden. 
  • De school heeft een MHB coördinator die collega’s ondersteuning kan bieden en overleg heeft over aanpak en evalueert met begeleider Levelgroepen en onderzoeksprojecten.  
  • De school biedt verrijkings- en verdiepingsstof aan in de vorm van Levewerk onder leiding van een deskundige ouder. 
  • De school richt een onderzoekende leeromgeving in voor leerlingen. Dit doet de school m.b.v. een deskundige ouder die projectmatig met de kinderen werkt aan doelgerichte onderzoeksopdrachten.  

Ambitie: De school biedt structureel opbrengstgericht onderwijs op maat door zichtbaar doelen te stellen en/of door de leerling te laten stellen. Leerlingen reflecteren op hun werk en schrijven een verslag van hun leerproces in hun portfolio. De school heeft een doorgaande lijn en eenduidige afspraken rond Levelwerk en verbredend aanbod.

4. Leerlingen die specifieke behoeften hebben aan een taalrijke leeromgeving, waarbij  hij/zij taalvaardigheden ontwikkelt in een communicatief ingestelde omgeving  waarbij er veel interactie is tussen spreker en ontvanger.  

  • De leerkrachten communiceren in korte vertel/tekstblokken waarbij de essentie van de communicatie wordt gevisualiseerd (daar staat wat ik vertel).
  • De school maakt gebruik van gebaren bij het aanvankelijk leesproces. 

Ambitie: We bieden een structureel aanbod voor NT2 in de diverse groepen.  

5. Leerlingen die specifieke behoeften hebben aan oplossingsgerichte  gedragsinterventietechnieken die de leerling zelfstandig toepast in  verschillende situaties. 

  • De school heeft affectieve educatie geïntegreerd in het onderwijs. Dit doen we met de Kanjertraining.
  • De school legt haar grenzen en maatregelen bij gedragsproblemen vast in een protocol. Hierbij blijft de positieve intentie van negatief gedrag in het zicht.
  • De school maakt schoolbrede afspraken onder leiding van de gedragsspecialist.
  • Iedere groep heeft een gedragsplan gebaseerd op analyse van vragenlijsten Zien.(meetinstrument sociaal emotionele vaardigheden) 

Ambitie: We maken meer gebruik van gedragsregulatietechnieken zoals inzet van de cirkel van vertrouwen voor zelfstandig werken  

6. Leerlingen die specifieke behoeften hebben aan passend leesonderwijs om  leeftijdsadequate teksten te lezen en te begrijpen.  

  • Het leesonderwijs is afgestemd op de onderwijsbehoeften die te maken hebben met intensieve instructie, strategie-ondersteuning, aanpak en materialen, die  passen bij de leeftijd. Dit doen wij met Taal in blokjes.
  • Het leesonderwijs is verrijkt met opdrachten voor stillezen en herhaling, interactie  om begrip en beleving te stimuleren, samenwerkend leren en motivatie. Dit doen  wij met ralfi-, theater- en tutorlezen. 
  • Het protocol leesproblemen en dyslexie is geïntegreerd in het onderwijs van groep 1 t/m 8. 

Ambitie: We zorgen voor meer kennis en adequaat gebruik van software bij ernstige dyslexie problematiek. 

7. Leerlingen die specifieke behoeften hebben aan passend rekenonderwijs om  leeftijdsadequate rekenstrategieën toe te passen. 

  • De school analyseert en observeert aan de hand van dagelijks werk in de groep, tussentoetsen en leerdoelen m.b.v. snappet.  
  • De school is in staat om een leerling binnen een (sub)groep leerlingen individuele ondersteuning te bieden, met specifieke instructie en oefenvorme. Dit doen we met behulp van expertise vanuit de EDI-instructie. Het hele team is daarin geschoold. 

Ambitie: De leerkrachten signaleren leerlingen met rekenproblemen tijdig door  systematisch rekengesprekken te voeren en toetsen te analyseren. De school werkt volgens de principes van het diagnosticerend onderwijzen en  handelingsgerichte procesdiagnostiek, waarbij het protocol ernstige reken- /wiskundeproblemen en dyscalculie (ERWD) leidend is.  

8. Leerlingen die specifieke behoeften hebben aan een aangepaste, compenserende en  toegankelijke omgeving (lichamelijk, audiologisch en/of visueel).  

  • De school beschikt over een handelingsprotocol voor verstrekking en toediening van medicatie en medisch handelen op verzoek.
  • De school beschikt over audiologische oplossingen ter begeleiding van slechthorenden. 
  • De school beschikt over dyslexie software

Ambitie: De school beschikt over een rustige ruimte die is ingericht om te kunnen ontprikkelen. De school is toegankelijk voor rolstoelgebruik. 

9. Leerlingen die specifieke behoeften hebben om zijn/haar leren te ontwikkelen en zichzelf bij te kunnen sturen in het leren (executieve functies).

  • De school is op de hoogte van de executieve vaardigheden en leerkrachten kunnen deze herkennen. Dit doen wij door te observeren, te luisteren naar ouders en het kind. Vervolgens stimuleren we deze vaardigheden door: 
  • Werkgeheugen: informatie in je geheugen houden bij het uitvoeren van complexe taken. Dit doen wij door complexe taken op te delen in kleine stukken, bijv d.m.v. dagtaken 
  • Timemanagement: tijd inschatten, verdelen en deadlines halen. Dit doen wij door een timetimer in te zetten. 
  • Inzet van ontprikkelmaterialen als wiebelkussens en elastieken aan de tafel. We gebruiken ook een prikkelmeter.
  • Emotieregulatie: emoties reguleren om doelen te behalen of gedrag te controleren. Dit doen wij met een emotiemeter. Ook gebruiken we smileykaarten voor nabespreking van het werk/dag.
  • Respons-inhibitie: nadenken voordat je iets doet. Dit doen wij aan de hand van de Meichenbaum-methode.

Ambitie: We zorgen dat onze aanpakken en de werkwijze ervan gaat behoren tot het handelingsrepertoire van alle leerkrachten en onderwijsassistenten, zodat er een doorgaande lijn van deze aanpakken ontstaan. Doelgericht gedrag samen met het kind:De school bespreekt doelen vooraf, maakt deze zichtbaar, bespreekt de haalbaarheid, laat kinderen vooraf inschatten hoe groot de kans is dat het behaald wordt. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambities op de gebieden waarop we reeds ondersteuning bieden staan verwoord in ons schoolondersteuningsprofiel.

Kern van onze ambitie op ondersteuningsgebied ligt in het uitbreiden en delen van expertise binnen het team en het inrichten van een meer gestructureerde schoolbrede werkwijze in zorg en begeleiding. Dit zal ervoor zorgen dat we sneller en adequater kunnen inspelen op onderwijsbehoeften van onze leerlingen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

 

Terug naar boven