De Rank

Beethovensingel 19 1817 HJ Alkmaar

Schoolfoto van De Rank

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doorstroomtoets

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de landelijke eindtoets in de doorstroomtoets. Leerlingen uit groep 8 maken in februari een doorstroomtoets. De naam van de toets is gewijzigd omdat daarmee duidelijker wordt dat de leerlingen zich blijven ontwikkelen, ook na het afnemen van de toets in groep 8. Vanuit school wordt aan de leerlingen een voorlopig advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs gegeven. Scoort de leerling op de doorstroomtoets beter dan het advies van de school? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De doorstroomtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gedurende het schooljaar worden er in de groepen 3-8 halfjaarlijkse Cito-toetsen afgenomen. In de groepen 3 t/m 6 gebeurt dit in januari en in juni, in de groepen 7 en 8 gebeurt dit in januari. Deze Cito-toetsen zijn onafhankelijk. De toetsen geven ons een beeld waar de leerlingen staan in hun ontwikkeling. De toetsen worden in de groep afgenomen en door de leerkrachten nagekeken. Daarna maken de leerkrachten een analyse van de resultaten. Deze analyse wordt gebruikt bij de lessen die gegeven worden. De leerkrachten en de intern begeleider bespreken samen de analyse. Dan wordt een plan gemaakt voor de komende periode voor de groep, per vak. Zo kunnen leerkrachten goed aansluiten bij wat de kinderen nodig hebben.

De resultaten van de toetsen kunnen ouders terugvinden in het ouderportaal en op de rapporten van de kinderen. De toetsen worden gebruikt om zo goed mogelijk aan te sluiten bij wat de kinderen nodig hebben, als hulpmiddel voor de leerkrachten. Ook worden ze gebruikt om de ontwikkeling van de kinderen te volgen en extra hulp te bieden als dat nodig is. We vinden het belangrijk om te kijken naar wat een kind kan en wat het nodig heeft.

In groep 8 wordt in februari de doorstroomtoets afgenomen. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het advies voor het voortgezet onderwijs wat we geven als school is gebaseerd op meerdere onderdelen. Het belangrijkste is de schoolloopbaan van de kinderen. Wat hebben zij in de afgelopen jaren laten zien, waar zijn ze goed in, waar kunnen zij nog in groeien?

Ook wordt er gekeken naar de werkhouding, de betrokkenheid tijdens de lessen en hoe er omgegaan wordt met huiswerk. 

Daarnaast wordt er ook gekeken naar de schoolresultaten van de methodetoetsen, de halfjaarlijkse citotoetsen en het gemaakte werk in de klas.

Dit wordt allemaal meegenomen en zorgvuldig afgewogen bij het geven van een schooladvies, zodat de kinderen op de plek terecht komen waar zij zich verder kunnen ontwikkelen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Liefde vormt de basis van hoe we met elkaar omgaan als team, ouders en kinderen. De liefde van God voor ons is daarin ons voorbeeld. Vertrouwen geven aan elkaar is ons codewoord. Dat biedt de veilige basis voor groei en ontwikkeling en een transparante communicatie.

We werken vanuit de overtuiging dat het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen goed moet zijn, voordat er doelmatig onderwijs ontvangen kan worden.

In iedere groep is hier de eerste focus op. Hiertoe hebben we de eerste weken van het schooljaar als 'gouden weken' aangemerkt en concentreren we de vakken rond het groepsvormingsproces. 

We gebruiken in alle groepen dezelfde basisregels. Dit zijn de uitgangspunten van de Kanjertraining, die in alle groepen gebruikt wordt.

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar
  • We werken samen
  • We hebben plezier
  • We doen mee


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • liefde
  • vertrouwen
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven