Klachten
Het kan voorkomen dat er iets gebeurt op school of dat er iets aan de hand is, waarover iemand een klacht wil indienen. “Iemand”: dat kan een ouder zijn, een leerling, een leerkracht, een bestuurslid of een vrijwilliger. Iedereen die bij de school betrokken is heeft de (wettelijke) mogelijkheid een klacht in te dienen over iets waar zij of hij het niet mee eens is.
Natuurlijk kunnen heel wat probleempjes en problemen door de school zelf worden opgelost. De directeur heeft hierin een taak en zonodig kan er een vertrouwenspersoon worden ingeschakeld.
Om een goede klachtenprocedure te waarborgen maken we onderscheid in het soort klachten: “gewone klachten” en “ernstige klachten”. We gaan er als school vanuit dat vrijwel alle problemen in een vroeg stadium in een of meerdere gesprekken opgelost kunnen worden. De school is gericht op goede en constructieve samenwerking met de ouders.
“Gewone klachten\"
Onder “gewone klachten” vallen bijvoorbeeld klachten over de gang van zaken in een groep, het lesgeven, de algemene gang van zaken op school, contact tussen ouders en leerkrachten, en alle niet al te ernstige klachten die niet te maken hebben met het strafrecht.
Hoe te handelen wanneer u zo’n klacht kwijt wilt?
- Wanneer het de gang van zaken of een gebeurtenis in de groep betreft moet dit eerst besproken worden met de groepsleerkracht.
- Wanneer dit gesprek geen bevredigende oplossing biedt, of als het gaat om algemene schoolzaken, kan de zaak besproken worden met de directeur van de school. Een eventueel betrokken leerkracht moet hiervan wel door de “klager” op de hoogte zijn gesteld.
- Wanneer een gesprek met de directeur onvoldoende oplevert is het mogelijk te spreken met de algemeen directeur van LEV-WN
- Indien dit geen bevredigend resultaat oplevert kunnen ouders met de externe vertrouwenspersoon spreken. De externe vertrouwenspersoon voor De Rank is mevr. Janneke Moerman: [email protected] of 06-48254333.
Blijft de klacht onopgelost, dan kunt u contact opnemen met de Landelijke Klachtencommissie voor het Christelijk Onderwijs. Deze klachtencommissie valt onder de Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs, p/a GCBO, Postbus 394, 3440 AJ Woerden, 070-3861697 www.gcbo.nl
“Ernstige klachten”
Hierbij valt te denken aan problemen in de sfeer van ongewenste intimiteiten, seksuele intimidatie, ontucht, geweld, extreme vormen van pesten e.d. Vaak zal het gaan om problemen in de sfeer van het strafrecht. Voor klachten over dit soort zaken kan de externe vertrouwenspersoon van LEV-WN ingeschakeld worden. De vertrouwenspersoon zal de zwaarte van de klacht beoordelen en vervolgens bemiddelen of de klager helpen de klacht verder te brengen, bijvoorbeeld naar de klachtencommissie. De klachtencommissie zal dan het centraal bestuur aanwijzingen geven hoe verder te handelen. Deze vertrouwenspersoon kan ook helpen bij het doen van aangifte bij politie of justitie.
Wanneer het gaat om strafbare feiten geldt voor het personeel van de school en het bevoegd gezag, als men weet van dergelijke feiten, een meldingsplicht naar de vertrouwensinspecteur en justitie. De vertrouwensinspecteur is een door de overheid aangestelde inspecteur om in het onderwijs op deze zaken toe te zien en te helpen bij een goede afwikkeling. Het landelijk meldnummer vertrouwensinspecteur is: 0900-1113111.
Interne vertrouwenspersoon
Ook kinderen kunnen gebruik maken van deze regeling, bijvoorbeeld wanneer ze zich over een probleem thuis of op school onvoldoende kunnen uiten. Het is voor een kind natuurlijk erg moeilijk om de juiste weg te vinden. Daarom zijn er op school interne vertrouwenspersonen aangesteld om kinderen of ouders daarbij te helpen. Een interne vertrouwenspersoon bemiddelt zelf niet, maar functioneert dus alleen als “wegwijzer”.
Hoe dus te handelen bij een klacht over een ernstig feit?
- Een leerling gaat met het probleem naar een van de interne vertrouwenspersonen. Deze helpt de leerling of ouder verder.
- Vervolgens beoordeelt de externe vertrouwenspersoon de klacht, bemiddelt zonodig, of helpt om de klacht neer te leggen bij de klachtencommissie en/of bij het doen van aangifte.
- De klachtencommissie beoordeelt de klacht, stelt het bestuur van de klacht in kennis en geeft aanwijzingen aan het bestuur hoe verder te handelen.
De volledige klachtenregeling, met toelichting, is op school in te zien. In verband met de gevoeligheid van sommige zaken kan de regeling ook bij de vertrouwenspersoon worden aangevraagd. U vindt de klachtenregeling met adressen ook op onze website: www.derank-levwn.nl.