basisschool 't Diekske

Langstraat 6 A 5851 BE Afferden (Limburg)

Schoolfoto van basisschool 't Diekske

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindopbrengsten van onze school liggen al jaren ruim boven het landelijk gemiddelde. Hier zijn we bijzonder trots op!

Sinds het schooljaar 2016-2017 nemen we de IEP als eindtoets af. Voor die tijd werd de Cito eindtoets afgenomen. IEP staat voor ICE Eindevaluatie Primair onderwijs. De IEP Eindtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen aan het einde van groep 8.

De uitslag van de eindtoets geeft informatie over het referentieniveau dat het kind beheerst én een advies voor een schoolniveau. De school wordt vergeleken met de andere scholen in het land. Ouders en kinderen kunnen aflezen op welke vorm van onderwijs het kind met de behaalde resultaten de meeste kans van slagen heeft. Voor de school worden de resultaten gebruikt als evaluatie van het onderwijsaanbod.  

Vanwege het coronavirus is in het schooljaar 2019-2020 geen eindtoets afgenomen.

Scores op de IEP Eindtoets in het schooljaar 2020-2021:

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het basisniveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het fundamentele niveau of 1F genoemd. Iedere leerling zou dit niveau aan het einde van de basisschool moeten behalen. Voor alle basisscholen in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het fundamentele niveau 85%. Dus: op alle scholen moet 85% van de leerlingen het basisniveau halen, anders is dat een signaal voor de inspectie.

Bron

Streefniveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het hogere niveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het streefniveau of 2F (taal) en 1S (rekenen) genoemd. Het streven is dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau aan het einde van de basisschool behalen. Voor elke basisschool in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het streefniveau apart bepaald. Hoeveel procent van de leerlingen het hogere niveau moet behalen, verschilt dus per school. De inspectie kijkt eerst goed naar kenmerken van de leerlingen (en van hun ouders) om de verwachting te bepalen. Heeft een school meer leerlingen die meer aandacht nodig hebben, dan ligt de signaleringswaarde van de inspectie lager.

Bron

Gemiddelde eindtoetsscores

De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. Ze kijkt hiervoor onder meer naar de resultaten van leerlingen op de eindtoets. Het beoordelen van de resultaten werd tot en met 1 augustus 2020 gedaan op basis van de gemiddelde score van leerlingen. Dit is veranderd: vanaf 1 augustus 2020 kijkt de inspectie naar referentieniveaus.

De gemiddelde score van de school wordt vergeleken met de ondergrens van de inspectie .

Let op: vanwege het coronavirus is er in schooljaar 2019-2020 geen eindtoets afgenomen. De referentieniveaus zijn daarom pas zichtbaar in 2020-2021.

Weergave Resultaten eindtoets

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerkracht observeert en analyseert het werk in de klas en de resultaten op methode gebonden en methode onafhankelijke toetsen (Cito). Twee keer per jaar vinden er leerling- en groepsbesprekingen plaats, met de intern begeleider en groepsleerkracht. Hierin wordt onder meer gesproken over de resultaten en groepsplannen: in hoeverre zijn de gestelde doelen van de groepsplanperiode bereikt en hoe gaat er de komende periode tegemoet gekomen worden aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen.

Van de resultaten op de CITO toetsen wordt een trendanalyse op schoolniveau gemaakt. Gezamenlijk wordt gekeken naar mogelijke verklaringen en interventies. 

Onze school werkt met groepsplannen, dit betekent dat leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden geclusterd. Dit leidt tot differentiatie in drie groepen:

  • instructie onafhankelijke leerlingen, dit zijn de goed presterende leerlingen die vaak voldoende hebben aan een korte instructie          
  • instructie gevoelige leerlingen, dit is de basisgroep waartoe over het algemeen het merendeel van de leerlingen behoort
  • instructie afhankelijke leerlingen, dit zijn de leerlingen die meer instructie en begeleiding van de leerkracht nodig hebben


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In het eerste jaar

Bron

In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school is november 2018 door de inspectie bezocht, als onderdeel van het vierjaarlijks onderzoek bestuur en scholen. Het onderzoek richtte zich op de standaarden: zicht op ontwikkeling, didactisch handelen, resultaten en kwaliteitscultuur. Aan de hand van deze standaarden wordt onderzocht hoe het bestuur stuurt op het voorgenomen beleid en of dit herkenbaar terug te zien is in de school. Belangrijkste thema’s zijn: eigenaarschap (op leerling- en leraar niveau), professionele leergemeenschappen (lerende organisatie), op maat (gepersonaliseerd leren), brede talentontwikkeling (21st eeuwse vaardigheden). De inspecteur heeft alle klassen bezocht en uitgebreid gesproken met de leerlingenraad, de interne begeleider, directeur en het team. De bevindingen en aanbevelingen voor ’t Diekske zijn vastgelegd in een rapportage, welke aan het bestuursrapport zijn toegevoegd.        

De belangrijkste bevindingen en aanbevelingen voor onze school zijn:

Zicht op ontwikkeling

Tops

  • De leerlingen worden gezien en gevolgd in hun ontwikkeling.
  • De analyse, evaluatie en ondersteuning zijn grotendeels op orde.
  • Het team werkt met een plannend aanbod met toetsen, leerlingenwerk en (individuele) gesprekken met leerlingen.
  • De leerlingen met een ontwikkelingsperspectief worden prima bediend door de school.
  • Het gedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met een landelijk genormeerd instrument.   

Tips

  • Het aanbod bij leerlingen die extra begeleiding nodig hebben concreter beschrijven in groepsplan.
  • Verdiepingsslag in analyse leerresultaten.  

Didactisch handelen

Tops

  • Het didactisch handelen van leerkrachten is voldoende.
  • Vanuit een goed pedagogisch klimaat en op basis van een breed aanbod stellen de leraren de leerlingen in staat tot leren en ontwikkeling.
  • Het versterken van eigenaarschap is volop in ontwikkeling.  

Tips

  • De doorgaande lijn in zelfstandigheid en samenwerken met elkaar afstemmen.  

Onderwijsresultaten

Tops

  • De eindopbrengsten zijn (ruim) voldoende.
  • De uitslag is bij veel leerlingen passend bij het schooladvies.
  • De sociale leerresultaten en veiligheidsbeleving van de leerlingen zijn op orde.
  • Er heerst een goed pedagogisch klimaat.  

Tips

  • Pronk met de sociale leerresultaten en de veiligheidsbeleving van de leerlingen!  

Kwaliteitscultuur

Tops

  • De kwaliteitscultuur is van voldoende niveau.
  • Het team is hecht, trots en voelt zich verantwoordelijk.  

Tips

  • Versterken van de professionele dialoog.
  • Maak gerichte keuzes, stel prioriteiten en beschrijf deze met realistische en haalbare doelen.  

Wij kijken als school terug op een prettig bezoek. De inspecteur heeft benadrukt dat we overall prima bezig zijn, het aanbod en het pedagogisch klimaat op school goed zijn én dat we daar met z’n allen TROTS op mogen zijn!!!  

Als beoordeling hebben we een (ruime) voldoende gekregen!

Terug naar boven