SWS De Adeborg

Kleiweg 1 -3 9831 PL Aduard

  • Schoolfoto van SWS De Adeborg
  • Schoolfoto van SWS De Adeborg
  • Schoolfoto van SWS De Adeborg
  • Schoolfoto van SWS De Adeborg

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We streven zo hoog mogelijke opbrengsten na m.b.t. met name taal, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs. 

Omdat we ons onderwijs willen afstemmen op de ontwikkeling van de individuele mogelijkheden van de leerlingen, is het noodzakelijk dat de leerkrachten een goed inzicht hebben in de vorderingen van de leerlingen. Op school hebben we een leerling zorgsysteem waarin de organisatie van de leerlingenzorg staat beschreven(ParnasSys). Ouders die hun kind op onze school inschrijven werken mee aan de uitvoering van dit zorgsysteem. De ontwikkeling van de kinderen volgen we via observaties, methodetoetsen en IEP-toetsen van ons leerlingvolgsysteem. In de groepen 1 en 2 gebruiken we de leerlijn: Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind (4-7 jaar) van Driestar in ParnasSys. In de groepen 1 t/m 8 gebruiken we voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling enkele onderdelen van KANVAS, die aansluit bij onze Kanjertraining en volgen we ook deze ontwikkeling middels ons leerlingvolgsysteem van IEP vanaf groep 3 tot en met 8. Vanaf groep 3 tot en en met 8 zetten we in januari en in juni het IEP leerlingvolgsysteem in om de tusssenopbrengsten te meten op het gebied van lezen, rekenen, taal en spelling.

Verder werken we met methode gebonden toetsen die een indruk geven in hoeverre de behandelde leerstof door de leerlingen wordt beheerst. Op deze manier ontstaat een beeld van de ontwikkeling van elke leerling. Indien nodig kunnen aanvullende toetsen of onderzoeken in overleg met de ouders worden ingezet. Door goed uit te zoeken wat kinderen beheersen en nodig hebben voor de volgende stap, sluiten we aan bij hun ‘zone van naaste ontwikkeling’.

De leerlingen van groep 8 doen in februari  mee aan de landelijke doorstroomtoets . Deze toets vormt de afronding van de basisschool. De inspectie beoordeelt onder andere aan de hand van de uitslag van deze toets of onze school in aanmerking komt voor het basisarrangement. 



Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op school volgen we de leerlingen met methodegebonden toetsen en het leerlingvolgsysteem van IEP. Vanaf groep 6 volgen we de trends in de resultaten van de leerlingen. Aan het eind van het schooljaar in leerjaar 7 geven we op basis van deze trends en aan de hand van de bevindingen van de leerkracht hierover een voorlopig advies. In leerjaar 8 krijgen de leerlingen in de maand januari een advies dat is gebaseerd op de aanvullende informatie ten opzichte van het voorlopig advies. De leerkracht neemt hier de werkhouding, de werkaanpak, de toetsgegevens en de gegevens uit het leerlingvolgsysteem van Iep in mee. In de maand februari van het groep 8 leerjaar maken de leerlingen de zogeheten doorstroomtoets die vanuit de overheid verplicht is gesteld. Wanneer de uitslag van deze toets duidelijk afwijkt van het advies volgt er een eventuele herziening op het advies dat in januari is gegeven. Tijdens de centrale aanmeldweek voor het VO kunt u uw kind dan aanmelden op de school waar u uw kind graag geplaatst ziet.   
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

SWS de Adeborg wil voor alle kinderen die de school bezoeken een veilige school zijn.We zorgen voor een plezierige en ontspannen sfeer. We geven onderwijs waarin een kind leert zelfstandig te denken en handelen, samen te werken, en verantwoordelijke neem door goede keuzes te maken en democratisch samen te leven. De vaardigheden die hiervoor nodig zijn moeten we stimuleren, aanleren en monitoren.

Wij willen de veriligheid en het respect waarborgen door de kinderen omgangsregels aan te leren aan de hand van de methode Kanjertraining.  We praten op SWS de Adeborg over een gedragsprotocol, omdat we willen uitgaan van gedrag dat we wel willen zien en niet over wat we niet willen zien. Dit is het uitgangspunt van de Kanjertraining die schoolbreed is ingevoerd. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid, respect
  • vertrouwen
  • samen leven, leren en spelen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven