Wij zijn een kanjerschool. Om de Kanjertraining in de klas te mogen geven volgen of hebben onze leerkrachten een basistraining gevolgd en nemen ze ook deel aan de daaropvolgende scholingen. De Kanjertraining is meer dan alleen een anti-pestmethode. De training vormt voor ons de leidraad van ons pedagogisch beleid. Hiermee streven we de volgende doelen na:
- Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
- Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.
- Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
- Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
- Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
- Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
- Het bevorderen van ouderbetrokkenheid.
Ook worden "De gouden weken" in de eerste twee weken van het schooljaar gehouden. Het accent ligt dan op groepsvormende activiteiten zodat de interactie tussen de leerlingen onderling en met de leerkracht positief wordt en blijft.
We vinden het als school belangrijk om aan de hand van waarden en normen en vastgestelde regels op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. We stellen regels en grenzen op zowel schoolbreed niveau als op groepsniveau om bij te dragen aan een goed en veilig schoolklimaat. Leerkrachten hebben hier een voorbeeldfunctie in. De grens bij ongewenst gedrag wordt bereikt als een kind regelmatig, met opzet, dit gedrag vertoont en hier meerdere malen niet aanspreekbaar op is. Als de grens bereikt wordt, is het van belang dat er vanuit wederzijds begrip en acceptatie gewerkt wordt aan een oplossing. Onder ongewenst gedrag verstaan we gedrag dat door anderen als belemmerend wordt ervaren. Dit kan zowel op emotioneel, fysiek als materieel gebied plaatsvinden.
Benadering vanuit de Kanjertraining:
De leerkracht spreekt de leerling aan volgens de Kanjermethode en zoekt samen naar een passende oplossing. Indien nodig worden ouders/verzorgers en/of directie hierbij betrokken.
- Iedere leerkracht mag elke leerling aanspreken op zowel gewenst als ongewenst gedrag.
- Werk aan een positief klimaat binnen de school!
- Ouders worden bij de Kanjertraining betrokken zodat de regels ook thuis kunnen worden gehanteerd.
- Grenzen worden duidelijk aangegeven volgens een stappenplan.
Met behulp van de Kanjerlessen werkt de school aan preventie. Kernpunten van deze aanpak zijn:
1. De Kanjerafspraken
2. Denk goed over jezelf en de ander.
3. Pieker niet in je uppie, maar deel de zorgen met de ander, bij voorkeur met je ouders.
4. Denk oplossingsgericht.
5. Geef op een nette manier je mening en doe je voordeel met kritiek die je krijgt.
6. De school maakt onderscheid tussen onvermogen en onwil:
6a. Is er sprake van onvermogen, dan mag deze leerling erop vertrouwen dat hiermee rekening wordt gehouden. De leerling heeft veel te leren in een moeizaam proces. De omgeving heeft daar begrip voor.
6b. Is er sprake van onwil, dan krijgt deze leerling een grens gesteld, ook als dat samengaat met onvermogen. Bij onwil kan geen beroep meer worden gedaan op begrip vanuit de omgeving. Die rek is eruit. Het kan namelijk niet zo zijn dat de omgeving overal rekening mee moet houden, en dat het onwillige kind om wat voor reden dan ook de “eigen gang” mag gaan.
7. Duidelijk schoolbeleid en handhaving ervan.