Rooms Katholieke Basisschool De Achtsprong

Kloosterstraat 31 3256 AH Achthuizen

  • Dit is ons schoolgebouw met groot schoolplein.
  • Het schoolgebouw en het schoolplein.
  • Bibliotheek voor de kinderen van de Achtsprong met wisselend aanbod.
  • Ruimte voor de voor- en naschoolse opvang van KIBEO
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Achtsprong

Het team

Toelichting van de school

Ons schoolteam kent een hele evenwichtige verdeling: momenteel zijn er leerkrachten uit alle leeftijdscategorieën werkzaam op onze school.  Binnen ons team combineren we rijke ervaring met moderne inzichten. Op onze school doen mensen waar ze goed in zijn. Er sprake van weinig verloop vanwege het prettige werkklimaat. Ook onze leerkrachten kiezen bewust voor onze school.

Als team zijn we voortdurend in ontwikkeling. We leren een leven lang - net als de kinderen voor wie we ons inzetten. Dat doen we door teamscholing, overleg, het bijhouden van vakliteratuur, scholing in persoonlijke competenties en persoonlijke interesses.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het percentage verzuim op de Achtsprong is minimaal. Verlof komt ook weinig voor. Het is echter wel mogelijk dat een leerkracht zwangerschapsverlof heeft. Dit verlof is voor een aantal maanden en wordt ingevuld door een vaste leerkracht

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij ons op school wordt er gewerkt in combinatiegroepen: 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Hierbij krijgen de jaargroepen instructie van de leerstof behorende bij hun eigen leerjaar. Wanneer de leerkracht de ene jaargroep instructie geeft, werkt de andere jaargroep aan zijn eigen taak, waarbij het soms mogelijk is om samen te werken met een klasgenoot. Dit heeft een positief effect op de zelfstandigheid van de kinderen.
Daarnaast vinden er ook klassikale activiteiten plaats, waarbij jaargroep doorbrekend wordt samengewerkt. Hier leren de ‘jongere kinderen’ van de oudere, en leren de oudere kinderen de ander te helpen.
Wanneer de leerkracht instructie geeft aan de ene groep, is het onvermijdelijk dat de andere groep “meeluistert”. Ook dat heeft voordelen: kinderen slaan zo al e.e.a. op! Zeker als het hun belangstelling heeft

Combinatiegroepen hebben ook nadelen. Uitgestelde aandacht is bijvoorbeeld een onvermijdelijk gevolg. Kinderen zullen soms moeten wachten tot hun leerkracht weer beschikbaar is. Dit heeft als voordeel, dat de zelfstandigheid van de leerlingen wordt bevorderd en leerlingen zelf een oplossing gaan zoeken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1 t/m 4 zijn op vrijdagmiddag vrij.

Ze gaan elke week 23,5 uur per week naar school

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel is opgesteld door de intern begeleider en schoolleiding. In het profiel wordt aangegeven welke ondersteuning de school aan de leerlingen kan bieden en welke ambities de school heeft voor de toekomst. Op basis van het profiel inventariseert de school welke expertise eventueel moet worden ontwikkeld en wat dat betekent voor de leraren. Leraren en ouders hebben adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel via onze Medezeggenschapsraad.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven