Rooms Katholieke Basisschool De Achtsprong

Kloosterstraat 31 3256 AH Achthuizen

  • Dit is ons schoolgebouw met groot schoolplein.
  • Het schoolgebouw en het schoolplein.
  • Bibliotheek voor de kinderen van de Achtsprong met wisselend aanbod.
  • Ruimte voor de voor- en naschoolse opvang van KIBEO
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Achtsprong

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school hechten wij belang aan goede resultaten.

Maar het is niet alleen het resultaat dat telt: wij streven naar een schooltijd waarin uw kind plezier heeft in het leren. Daarnaast zijn zelfvertrouwen, concentratie, zelfstandigheid, vermogen tot samenwerken, sociale vaardigheden en doorzettingsvermogen belangrijk. Die vaardigheden laten zich echter moeilijk vertalen in meetbare resultaten.

Meetbare resultaten vindt u terug in de gegevens op het rapport, in de uitkomsten van het leerlingvolgsysteem vanaf groep 1, in het tevredenheidsonderzoek en in de uitkomst van de Cito Eindtoets in groep 8.

Onze leerlingen behalen bij de Cito Eindtoets scores die we van hen mogen verwachten: de resultaten komen overeen met hun capaciteiten. Dat weten we, omdat we in groep 8 ook een NIO-toets afnemen. Dat is een intelligentietest waaruit we kunnen afleiden tot welke prestaties een kind in staat is. Het zorgsysteem op onze school is gedegen opgebouwd.

Update m.b.t. de eindopbrengsten schooljaar 2014-2015.De gemiddelde score is 537,8: daarmee ligt de score ruim boven het landelijk gemiddelde en de inspectienorm, die onze school dient te behalen t.g.v. het schoolgewicht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten (CITO LOVS) zijn erg belangrijk voor de kinderen, de ouders, de inspectie, het bestuur en de school. Aan de hand van de tussenresultaten voor de opbrengsten gevolgd. Ieder half jaar worden de resultaten ingevoerd, geanalyseerd en worden eventueel interventies bepaald. Dit gebeurt op het niveau van de leerling, de groep en de school.

Vragen die bij de analyse belangrijk zijn:
Gaan de opbrengsten omhoog, omlaag of blijven ze hangen? (de trend) 
Hoe verhouden de opbrengsten zich tot het landelijk gemiddelde  of de inspectienorm?
Hoe verhouden de opbrengsten zich tot eenzelfde jaargroep van een ander schooljaar e.d.

De leerkrachten bepalen met elkaar en in overleg met de Intern Begeleider vervolgens welke interventies moeten plaatsvinden om een trend om te buigen of juist te behouden.

Kortom: de trendanalyse neemt meerdere keren per jaar een belangrijke rol in als het gaat om de inrichting van het onderwijs.

Voor dit schooljaar kunnen we concluderen dat de tussen- en eindopbrengsten prima waren! En daar waar gewenst wordt de nodige actie ondernomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Er is sprake van een nauwe samenwerking en direct contact tussen de VO-scholen en De Achtsprong. De leerlingen, die we doorverwijzen naar groep 8, worden de eerste jaren in de brugklas gevolgd. Het blijkt dat het merendeel van de leerlingen hun schoolloopbaan naar verwachting volgen. Dat betekent dat ze goed op hun plek zitten en daar zijn wij erg blij om.

Wij vinden het namelijk niet belangrijk naar welke vorm van voortgezet onderwijs onze kinderen gaan, mits het maar de beste onderwijsvorm is voor het betreffende kind. Het is ons inziens net zo belangrijk een meer praktisch ingesteld kind op de juiste wijze voor te bereiden op het vmbo, als een theoretische begaafde leerling voor te bereiden op het vwo. Het scheelt maar een paar letters, maar helaas wordt hier vaak, maatschappelijk gezien, meer waarde aan gehecht dan ons lief is. Wij vinden het belangrijker ons onderwijs af te stemmen op de individuele mogelijkheden van het kind, dan een relatief grotere uitstroom te hebben naar havo of vwo. Waar het uiteindelijk om gaat is te kunnen constateren dat de kinderen op hun plaats terecht zijn gekomen en dat ze op een goede en adequate wijze een richting in het voortgezet onderwijs kunnen volgen.

We volgen onze leerlingen in de jaren na het verlaten van de basisschool en weten exact op welk niveau de leerlingen examen doen. Dat geeft een helder beeld en van de leerlingen, die de afgelopen vijf schooljaren onze school hebben verlaten, zijn een klein aantal leerlingen, wat te tellen is op een hand afgestroomd naar een lager niveau.

<span style="line-height:1.5;"></span>

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school is in juni 2015 voor het laatst bezocht door de inspectie. In de rapportage van dat bezoek geeft de inspectie aan dat de kwaliteit van het onderwijs voor vrijwel alle onderzochte indicatoren op orde is. De inspectie complimenteerde onze leerkrachten ook voor het pedagogisch-didactisch handelen. Ook het niveau van de tussentijdse opbrengsten van groep 1 t/m 7 zijn voldoende.

Natuurlijk gaf de inspectie ook punten aan, die (verder) ontwikkeld moeten worden. De Achtsprong kan zich volledig vinden in deze beoordeling.

Voor de volledigheid verwijzen we u ook naar het meest recente rapport van de inspectie, welke u kunt vinden onder het kopje overige rapporten op de site van de inspectie of middels de volgende link:</span>

Rapportage basisarrangement

Terug naar boven