St. Jozefschool

Walter van Amersfoortstr 38 3791 AR Achterveld (Utrecht)

  • Schoolfoto van St. Jozefschool
  • Schoolfoto van St. Jozefschool
  • Schoolfoto van St. Jozefschool
  • Schoolfoto van St. Jozefschool
  • Schoolfoto van St. Jozefschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets, dit is verplicht. Wij gebruiken hiervoor de IEP eindtoets. Met deze eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. Een aantal zaken zoals werkhouding, zelfstandig werken, doorzettingsvermogen, sociale vaardigheden, plannen en zelfvertrouwen, worden niet getoetst, maar zijn zeker net zo belangrijk. Deze vaardigheden worden in het schooladvies wel meegenomen. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

De IEP eindtoets leverde afgelopen drie jaar een eindresultaat op boven het landelijk gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om leerlingen goed te kunnen volgen, vergelijken wij de resultaten van onze observaties, methode gebonden toetsen en de methode- onafhankelijke toetsen met elkaar. De methode gebonden toetsen geven aan in hoeverre de leerling de aangeboden lesstof beheerst.  

In januari en juni worden de methode-onafhankelijke toetsen afgenomen, hiervoor gebruiken wij de toetsen van CITO. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt in oktober en april gevolgd middels een leerkrachtenvragenlijst en voor de groepen 5 t/m 8 met een leerlingenvragenlijst vanuit Zien!  

Analyse van deze toetsen geeft ons, met onze observaties in de klas, goed inzicht in de onderwijsbehoeften van elk kind. Hierdoor kunnen wij ons onderwijs zo goed mogelijk afstemmen op het kind en de groep. De toets resultaten en de observaties worden door de leerkracht besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbesprekingen. Tijdens deze groepsbesprekingen wordt nagegaan welke interventies er op groeps- en/ of individueel niveau wenselijk zijn. De groepsresultaten worden tevens op team- en bestuursniveau besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies is een breed gedragen advies van de school. In groep 6 en 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies van de leerkracht. In groep 8 zijn er in januari de adviesgesprekken. Bij het schooladvies wordt niet alleen gekeken naar het cognitieve deel, maar ook naar zaken zoals werkhouding, zelfstandig werken, doorzettingsvermogen, sociale vaardigheden, plannen en zelfvertrouwen.

Aan de hand van het schooladvies en de resultaten kiezen de ouders voor een school in het voortgezet onderwijs die aansluit bij de talenten en het kennisniveau van de leerling. Aan de schoolkeuze wordt door de leerkracht van groep 8, samen met de ouders, veel aandacht besteed.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie is in 2017 op St. Jozefschool geweest. Ze hebben onderzoek gedaan naar het onderwijsproces op de gebieden: aanbod, zicht op ontwikkelen en didactisch handelen. Daarnaast is de kwaliteitszorg en ambitie onderzocht op de gebieden: kwaliteitszorg, kwaliteitscultuur en verantwoording en dialoog. Alle onderdelen zijn voldoende tot goed beoordeeld.

In het najaar van 2020 hebben we een bestuursbezoek gehad vanuit de inspectie. Tijdens het onderzoek hebben we samen met elkaar geconcludeerd dat er geen indicaties van risico’s zijn bij het bestuur en de school die school onderzoek op korte termijn noodzakelijk maken. In het schooljaar 2021/ 2022 of 2022/2023 zal er (waarschijnlijk) een regulier vierjaarlijks onderzoek plaatsvinden.

Terug naar boven