Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de groepen 1 en 2 wordt thematisch gewerkt. Tijdens de “werkmomenten” staat een thema centraal en dit komt aan de orde in diverse activiteiten, o.a. liedjes, versjes, taal- en rekenspelletjes en bewegen in het speellokaal vormen de leidraad voor de thema’s. De thema’s zijn veelvuldig gebaseerd op de nieuwste versie (2017) van de methode Kleuterplein. Ook wordt veel gebruik gemaakt van de lesactiviteiten van Kleuteruniversiteit.
Kinderen leren en ontwikkelen zich doordat ze nieuwsgierig zijn. ’t Startblok biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leerkrachten geven instructie en kinderen mogen zich dat op verschillende manieren eigen maken. Dat kan zijn door lessen alleen te maken of met anderen samen. Kinderen die korte instructie nodig hebben, kunnen zelfstandig aan het werk. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie in de blokkenkring. Het leren kan bemoeilijkt worden door extra ondersteuningsbehoeften. Binnen ons onderwijs werken wij (als het nodig is) met eigen leerlijnen, hebben wij mapwerk op deelgebieden en een uitgebreid afgestemd aanbod.
Ons doel is om onderwijs aan te bieden voor hart, hoofd en handen. Wij willen als school verdiepend leren. Leren dat goed is voor het individu én voor de maatschappij. Wij willen zorgen voor onderwijs dat intrinsiek motiveert en kinderen uitdaagt om zelf aan zet te zijn binnen zijn of haar onderwijsaanbod. Daarnaast zijn wij van mening dat kunnen reflecteren op jezelf en de ander kwaliteiten zijn die wij graag voorleven aan onze leerlingen omdat dit vaardigheden zijn die onmisbaar zijn in een veranderende wereld.
Wij staan in principe open voor alle kinderen, tenzij uit aanvullend onderzoek blijkt dat deze kinderen onze zorgbreedte en/of zorgzwaarte te boven gaan. Aanmeldingen van kinderen, waarvan duidelijk is dat er extra zorg gevraagd wordt, worden uitgebreid door de directeur en intern begeleider besproken en ook het team wordt advies gevraagd, alvorens de directeur een besluit neemt over toelating. Als de school geen mogelijkheid heeft de leerling op een goede manier te kunnen begeleiden, oftewel het de mogelijkheden van de school te boven gaat, zal de directeur de leerling af te wijzen en dit kenbaar maken bij Samenwerkingsverband de Eem in verband met de zorgplicht.
Grenzen aan haalbaarheid
Leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte stellen extra eisen aan de school (het gebouw), de leerkrachten, de IB-er en ook de medeleerlingen. Het uitgangspunt is at elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte. Dat betekent echter niet dat elke leerling met een specifieke onderwijsbehoefte kan worden geplaatst op onze school. Elke aanmelding wordt expliciet beoordeeld. Bij ieder verzoek tot plaatsing zal opnieuw een afweging gemaakt worden door de intern begeleider en de directeur. Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van specifieke onderwijsbehoefte en de extra ondersteuning die noodzakelijk is, past binnen de mogelijkheden van onze school. Het gaat daarbij om de balans tussen de hulpvraag van het kind en de (on)mogelijkheden van onze school. Ook dient daarbij meegenomen te worden of hulp extern ingeschakeld kan worden.
Bij elke aanmelding wordt gekeken naar een reeks aspecten. Wat vraagt het kind met betrekking tot:
- Pedagogische aanpak
- Didactische aanpak
- Kennis en vaardigheden van de leerkracht en het team
- Organisatie binnen de school en binnen de klas
- Materiële aspecten (gebouw)
- De positie van de medeleerlingen
- De rol van de ouders/ verzorgers
- De externe begeleiding
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.