Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De eindresultaten (Cito-eindtoets) van de afgelopen jaren stemmen tot tevredenheid. Alle jaren is er structureel boven het landelijk gemiddelde gescoord. 't Startblok heeft zich de afgelopen jaren zeer gericht op de manier van lesgeven; hoe kunnen wij ons als school verbeteren? Waar liggen de kansen/ de valkuilen? Vast staat dat de inzet van het effectieve instructiemodel heeft bijgedragen aan deze resultaten. De leerlingen profiteren zichtbaar van de effectieve manier van lesgeven en zijn zich bewust van de (leer)doelen die gesteld worden. Het team heeftaandacht voor de leergroei van elke leerling. Door het goed zicht houden op de leerlingen en jaarlijkse analyse op zowel schoolpopulatie, afzonderlijke groepen en individuele leerlingen, kan er goed doelgericht gewerkt worden met elkaar. Er worden hoge doelen gesteld op cognitief gebied, maar er is ook zicht op en ruimte voor de bredere ontwikkeling van het kind. Dit alles samen zorgt ervoor dat wij goed passend onderwijs kunnen bieden en elk kind proberen te laten groeien. Het stemt ’t Startblok vooral tot tevredenheid dat de kinderen op grond van deze behaalde score allemaal naar die vorm van vervolgonderwijs kunnen die geadviseerd is. Voor het team, de leerlingen en de ouders zijn zulke eindresultaten een bekroning op het werk.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Door middel van de groepsplannen wordt planmatig gewerkt voor een half jaar aan de tussentijdse doelen. De kinderen worden gevolgd door middel van observaties in de groep, methodetoetsen en eventuele additionele niet-methode gebonden toetsen. Er vinden groepsobservaties plaats door de intern begeleider, met een daarbij behorende groepsbespreking.
Op 't Startblok meten wij de tussenresultaten aan de hand van het leerlingvolgsysteem CITO. Naar aanleiding van deze tussenresultaten wordt een resultatenanalyse gemaakt, vinden groepsbesprekingen plaats en vindt een inhoudelijke teamvergadering plaats met als onderwerpen: de schoolbrede tussenresultaten en risicoleerlingen.
De leerkrachten bekijken hoe de kinderen gegroeid zijn in een half jaar, hoe de groep gepresteerd heeft en op basis van alle gegevens bij elkaar worden nieuwe halfjaarlijkse groepsplannen gemaakt.
't Startblok wil ervoor zorgen dat onze leerlingen soepel instromen in het voortgezet onderwijs. De kinderen krijgen een passend advies (gebaseerd op cognitieve resultaten, werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling) en worden in groep 8 voorbereid op de overgang naar het VO. We werken hierbij graag samen met het VO in de omgeving.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
't Startblok krijgt het predikaat GOED!
Bij het laatste uitgebreide inspectiebezoek van november 2018 aan onze school heeft de inspecteur onze kwaliteit van onderwijs op alle onderdelen als goed aangemerkt, een zeer uitzonderlijk resultaat. In het onderzoeksverslag omschrijft de inspecteur’t Startblok als volgt:
Op ‘t Startblok staat het kind centraal en draagt het ambitieuze team gezamenlijk zorg voor de ontwikkeling van alle leerlingen. Er is een cultuur van samen, continu, verbeteren. Deze professionele cultuur vertaalt zich in doorgaande pedagogische en didactische lijnen binnen de school. Op ‘t Startblok is ‘niets voor niets’ vertellen de leraren dan ook. De werkwijze van de school resulteert in stabiel hoge eindopbrengsten. De directie heeft een belangrijke rol als cultuurbewaker en vervult deze rol op dagelijkse basis op de werkvloer.
De leerlingen op ‘t Startblok vertellen dat zij zich gezien en gehoord voelen en zijn enthousiast over het leerstofaanbod en de lessen.Aangezien zo een beoordeling niet vaak voorkomt, zijn we erg trots op dit resultaat.