Openbare Basisschool de Dubbele Punt

Koetenburg 14 1719 AR Aartswoud

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Dubbele Punt
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Dubbele Punt
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Dubbele Punt
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Dubbele Punt
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Dubbele Punt

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Bij het schrijven van deze schoolgids zijn de doorstroomtoets-gegevens nog niet gekoppeld. Wel kunnen wij zelf al de resultaten inzien.
Resultaat doorstroomtoets: Dit schooljaar 2023-2024 heeft groep 8 de doorstroomtoets Route 8 afgenomen. De uitstroom was naar verwachting.

Voor de domeinen (leesvaardigheid en rekenen) is de 1F norm gehaald (1F is 100%, schoolnorm is 96%).

Het 1S / 2F niveau (schoolnorm 60%) is voor leesvaardigheid behaald met 87,5%. Voor rekenen is norm van 60% 1S/2F niet behaald (12,5%) en taalverzorging is wel behaald door 87,5%. 

Met de schoolweging/spreiding van De Dubbele Punt moeten wij, volgens inspectie-norm, minimaal 49% behalen. Dat is op het gebied van rekenen niet gelukt.

De uitstroom van 2023-2024 is:
0% PRO, 11,1 % VMBO Basis, 11,1% VMBO BB-KB, 37,5% VMBO KB-GT, 25% HAVO, 12,5% HAVO /VWO, 12,5% VWO. 
Zodra de actuele gegevens van de eindtoets 23-24 beschikbaar zijn, kunt u ze bekijken op www.scholenopdekaart.nl. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerkrachten houden de vorderingen van de kinderen nauwgezet bij. Dit doen ze door middel van observaties, directe feedback op de gemaakte leerstof, leergesprekken met de kinderen en toetsing. In de kleutergroep maken wij de ontwikkeling van uw kind inzichtelijk met behulp van het volgsysteem van de leerlijnen van Parnassys. In groep 3 tot en met 6 nemen wij diverse methodegebonden- en niet-methodegeboden toetsen af.

Momenteel onderzoeken wij welke niet-methode gebonden toetsen wij gaan gebruiken om de kinderen te volgen in hun ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor het geven van een goed schooladvies worden er diverse bronnen gebruikt. Wij kijken naar de uitslagen van de tussentijdse toetsen en de (eventuele) ADIT-toets (capaciteitentoets) wordt afgenomen wanneer er meer informatie nodig is om het advies vorm te geven. Samen met de werkhouding en de sociaal emotionele ontwikkeling vormen alle gegevens de basis van het advies. In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen waarna het definitieve advies wordt vastgesteld.
De kinderen worden overgedragen aan het Voortgezet Onderwijs door de leerkracht en KC-er. Wij blijven hen volgen tot ze hun diploma op zak hebben. 

Het tijdspad advisering is als volgt:

  • Eind groep 7: een richtingsgesprek (praktisch, VMBO of theoretisch Mavo/Havo/Vwo)
  • Oktober groep 8: indien nodig afname Adit toets
  • Januari groep 8: voorlopig schooladvies
  • Februari groep 8: afname doorstroomtoets
  • Half maart groep 8: definitief schooladvies n.a.v de doorstroomtoets
  • Half maart - eind maart (er is één centrale inschrijvingsweek): alle leerlingen hebben zich ingeschreven voor een voortgezet onderwijsschool

De gegevens zijn voor deze school niet bekend.

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

SAMENVATTING VAN DE BELANGRIJKSTE OORDELEN uit het inspectierapport:

Obs De Dubbele Punt heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement. De eindopbrengsten zijn voldoende. Het leerstofaanbod is eigentijds, breed en dekkend voor de kerndoelen. Het vakgebied kunstzinnige oriëntatie vraagt om een kwaliteitsslag. De school hecht veel waarde aan samenwerkend en onderzoeken leren. De leraren hebben goed zicht op de ontwikkeling van de leerlingen en de hulp aan leerlingen met leerproblemen wordt stelselmatig uitgevoerd. Leerlingen, leraren en ouders spreken zich positief uit over het schoolklimaat en de sociale veiligheid. De kwaliteitszorg is voldoende, maar dient op enkele onderdelen te worden verbeterd.

Terug naar boven