SO VSO De Meidoorn

Vlaanderenlaan 7 9501 TJ Stadskanaal

Schoolfoto van SO VSO De Meidoorn

Uitstroomprofiel

Er zijn 3 uitstroomprofielen in het voortgezet speciaal onderwijs (vso). Leerlingen krijgen onderwijs in een passend profiel. Vso-scholen stellen voor elke leerling een plan op. In dit plan staat de verwachte uitstroombestemming van de leerling en een beschrijving van de ondersteuning en begeleiding.

Bron

Het schoolplan

Toelichting van de school

Plannen 2023-2027, dat doen we niet zonder terug te blikken op de afgelopen vier jaar. In 2019 hebben we onszelf ambitieuze doelen gesteld. We hebben vanuit een duidelijke visie (op leren, op het organiseren van goed onderwijs, op professionaliteit van teamleden en op veranderingen) getracht om ons onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven, juist voor dié leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Toen we de school een aantal keren hebben moeten sluiten ten gevolge van de pandemie, hebben we ons afgevraagd in welke mate we onze doelen  konden bereiken. We hebben getwijfeld of het reëel zou zijn om al onze ambities te halen. Na de heropening van de school hebben we de achterstanden in kaart gebracht en ons gebogen over passende interventies om deze weer in te lopen. We schreven daartoe het NPO plan, waarvoor we vanuit de overheid extra middelen kregen. We hebben deze gelden met name ingezet ten behoeve van het leesonderwijs en scholing voor het team. Bij de evaluatie van het schoolplan waren we blij en trots dat we konden constateren dat we, ondanks de gevolgen van de pandemie, onze ambities hebben behaald. De kwaliteit van ons onderwijs is door de inspectie positief beoordeeld en de uitstroom van onze leerlingen is op hetzelfde (hoge) niveau gebleven. We kunnen dus stellen dat we met de goede dingen bezig zijn. Dat geeft ruimte om plannen te maken voor de toekomst. De komende planperiode gaan we ons op een aantal pijlers richten. De twee meest belangrijke zijn het vormgeven van Gespecialiseerd Onderwijs en het traject The Leader in Me.

Gespecialiseerd Onderwijs: de invoering van de Wet passend onderwijs (2014) had tot doel voor álle leerlingen passend onderwijs te realiseren, zo dicht mogelijk bij huis, ongeacht de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. De Samenwerkingsverbanden werden ingericht om zorg te dragen voor een dekkend netwerk in de regio.   De evaluatie van de Wet passend onderwijs (2020) heeft duidelijk gemaakt dat deze doelstelling niet is gehaald. Scholen zijn onvoldoende toegerust en van een dekkend netwerk is in onze regio geen sprake. De huidige stip op de horizon is inclusief onderwijs. Echter spreken we hierover inmiddels genuanceerder. Volledige inclusie lijkt een utopie, de maatschappij is immers ook niet inclusief. Maar omdat we geloven dat het beter kan, spreken we over inclusiever onderwijs.   Deze opdracht lijkt realistischer en geeft ons de mogelijkheid om te kijken wat we binnen Scholengroep Perspectief kunnen ontwikkelen om betere kansen en mogelijkheden te creëren voor ieder kind.   Vanuit dit perspectief bekeken willen we nadenken over de toekomst van het Gespecialiseerd Onderwijs in Stadskanaal. Binnen Scholengroep Perspectief zijn er twee voorzieningen voor specialistisch onderwijs, SBO De Baldakijn en (V)SO De Meidoornschool. Samen bieden wij goed onderwijs aan circa 400 leerlingen met complexe onderwijs- en ondersteuningsbehoeften in de leeftijd van 4 tot en met 20 jaar.   Door onze expertise te bundelen denken we de kansenongelijkheid in onze regio te kunnen verkleinen. Om dit te kunnen realiseren is het van groot belang dat wij ons met elkaar gaan verbinden tot één veelzijdige voorziening onder de voorlopige noemer: Gespecialiseerd Onderwijs Stadskanaal.

The Leader in Me: de missie van de Meidoornschool is leerlingen te begeleiden naar een passende plek in de maatschappij, waarbij zij zo zelfstandig mogelijk kunnen werken, wonen en recreëren. Ons hele curriculum is hiervan doordrongen. In onze aanpak en interactie met leerlingen is deze missie te herleiden. Tijdens de lessen, zowel cognitief als praktisch bevorderen we eigenaarschap en trainen we werknemersvaardigheden. Dit zijn belangrijke vaardigheden om als burger je plek in te nemen in de maatschappij. Echter liggen vaardigheden aan de oppervlakte en is het van belang om hier een goed fundament onder te leggen. Een stevige basis van waaruit je als mens kunt handelen. Met het traject The Leader in Me denken we hier een antwoord op te hebben gevonden. The Leader in Me is gebaseerd op de 7 eigenschappen van Stephen Covey. Deze 7 gewoonten helpen om het beste uit jezelf te halen, te begrijpen dat je altijd een keuze hebt en verantwoordelijkheid te nemen voor jezelf. Het is geen methode met een handboek, maar een mindset. Dat begint bij de leerkrachten en het ondersteunend personeel. Inmiddels is de directie, samen met de intern begeleiders, gestart met een training in dit kader. In september 2023 volgt de eerste teamtraining. Na de teamtrainingen zijn we in staat om dit over te brengen op onze leerlingen. We kijken vol vertrouwen uit naar de komende planperiode omdat we weten dat we met de goede dingen bezig zijn, maar nog belangrijker: omdat we geloven dat het altijd beter kan.   

Download het schoolplan

Ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Meidoornschool is een school voor (Voortgezet) Speciaal Onderwijs aan Zeer Moeilijk Lerenden. Wij bieden thuisnabij specialistisch onderwijs, samen met andere partners in een veilige omgeving, aan kinderen van vier tot twintig jaar. De school kan in de huidige onderwijssituatie een adequaat onderwijsaanbod bieden aan kinderen met een ZML toelaatbaarheidsverklaring.  

In de school zijn de volgende groepen leerlingen te onderscheiden, te weten:

-       Leerlingen met een licht, matig of ernstig verstandelijke beperking zonder bijkomende problematiek;

-       Leerlingen met een verstandelijke beperking(en) met bijkomende problematiek (sociaal emotioneel en gedragsmatige problematiek/ ontwikkelingsstoornissen zoals autisme of hechtingsproblematiek);

-       Leerlingen met een verstandelijke beperking en lichte lichamelijke beperkingen met of zonder bijkomende problematiek;

-       Leerlingen met een IQ van boven de 70, die sociaal emotioneel ondersneeuwen in het regulier onderwijs (leerlingen op grensgebied met praktijkonderwijs, LVG+ problematiek). Dit zijn leerlingen waarbij de psychiatrische problematiek (ontwikkelingsstoornis) dermate belemmerend is, waardoor de leerling zijn cognitieve vermogens onvoldoende in kan zetten en de leerling ook in sociaal-emotioneel opzicht niet voldoende kan functioneren in het regulier, dan wel speciaal basisonderwijs/ praktijkonderwijs.  

De school leidt de leerlingen toe naar:

-       vormen van dagbesteding en beschermd wonen;

-       begeleid wonen en werken;

-       arbeidsmarkt/ vrije bedrijf en zelfstandig wonen.

Download schoolondersteuningsprofiel

Terug naar boven