Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersVO/6192449487635169" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
CSG Willem van Oranje wil een ‘zichtbaar lerende school’ zijn, met lerende leerlingen en lerende medewerkers. Een school waar leerlingen met elkaar en met onze medewerkers praten over hun ontwikkeling en welke stappen zij gaan zetten. Leerlingen krijgen zo eigenaarschap over hun eigen leerproces. Dat maakt kritisch denkende, reflecterende leerlingen die op onderzoek gaan omdat ze het fijn vinden om iets te ontdekken, wijzer te worden en te groeien. Leerlingen die goed voorbereid zijn op een toekomst waarin ze zich nog geregeld nieuwe ontwikkelingen eigen moeten maken. In ons onderwijs is de verbinding met ‘de buitenwereld’ essentieel. We geven realistisch, betekenisvol onderwijs in samenwerking met de maatschappij om ons heen. CSG Willem van Oranje wil een school zijn, waarin iedereen zich veilig kan voelen en waarin docenten en andere medewerkers van de school, samen met ouders, de leerlingen helpen bij het leerproces. Twee keer per jaar is er een driehoeksgesprek tussen mentor, leerling en ouders om leerresultaten en welbevinden te bespreken en met elkaar afspraken te maken. Eveneens twee keer per jaar is er gelegenheid voor een 10 minuten-gesprek tussen ouders en vakdocent, waarbij de leerling ook aanwezig is.
Op onze school hebben we verschillende vormen van leerlingondersteuning. Dat zijn dyslexie/remedial teaching, hulplessen door mede-leerlingen, huiswerkbegeleiding, keuze begeleiding, mentorbegeleiding, schoolmaatschappelijk werk en schoolpastoraat. In het kader van Passend Onderwijs maken wij deel uit van Stichting Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Hoeksche Waard. In dit samenwerkingsverband is bepaald dat scholen zelf de gelden voor passend onderwijs besteden. Op beide locaties van onze school zijn LOCO’s (Leerlingondersteuners /coördinatoren ondersteuning) werkzaam. Zij begeleiden leerlingen die voor lange of korte tijd hulp nodig hebben.