VSO De Spinaker Hoorn

Marketenster 5 1625 WB Hoorn

  • De hoofdingang bevindt zich aan de rechterkant van dit plaatje.
  • Zijaanzicht. Lokaal M1 en M5 en de ingang voor de externaliserende leerlingen.
  • De school wordt links en recht omringd door een sloot en veel groen. Op het plein staan twee prachtige bomen.
  • Onze school is een voormalige basisschool en dat is nog steeds zichtbaar. Over twee jaar hebben we een nieuwe gebouw.
  • Onze school is een voormalige basisschool en dat is nog steeds zichtbaar. Over twee jaar hebben we een nieuwe gebouw.

Uitstroomprofiel

Toelichting van de school

UITSTROOMPROFIEL VERVOLGONDERWIJS

Leerlingen in dit uitstroomprofiel worden geacht in staat te zijn een diploma voortgezet onderwijs te behalen (VMBO-BB, -KB, -TL) en minimaal een diploma op het mbo niveau 2. Het onderwijs is inhoudelijk geënt op het regulier onderwijs, zowel in de onderbouw (kerndoelen) als in de bovenbouw (examenprogramma`s). Daarnaast is het gericht op een succesvolle doorstroom, zo mogelijk naar vervolgonderwijs (mbo) of door- / terugstroom van de leerling naar het regulier voortgezet onderwijs. De mogelijkheden met het uitstroomprofiel vervolgonderwijs zijn:* terugkeer naar het voortgezet onderwijs;* behalen van deelcertificaten door middel van staatsexamens;* het behalen van een volledig diploma;* toeleiding naar mbo niveau 1, 2 , 3 of 4.

UITSTROOMPROFIEL ARBEID

Bij leerlingen in dit uitstroomprofiel wordt ingeschat dat zij op termijn kunnen doorstromen naar loonvormende arbeid, maar niet in staat zullen zijn een volledig diploma voortgezet onderwijs (VMBO-tl) of mbo (minimaal niveau 2) te behalen.

Binnen dit uitstroomprofiel onderscheiden we:

  • Arbeid in een regulier bedrijf, in combinatie met landelijk erkend(e) certificaat/certificaten;
  • Arbeid in een regulier bedrijf, zonder certificaten;
  • (Beschermde) arbeid in een beschutwerkvoorziening.

De leerling kan een zogenaamd BORIS-certificaat halen. Samen met erkende leerbedrijven kunnen wij onze leerlingen opleiden voor werkprocessen uit de kwalificatiestructuur van het MBO.

De opdracht voor het VSO is met betrekking tot leerlingen met uitstroomprofiel arbeid om hen voor te bereiden en arbeidsvaardigheden aanleren om na school een baan te kunnen krijgen en behouden. Als school proberen wij er alles aan te doen om de overgang van school naar werk zo vloeiend als mogelijk te laten verlopen. Wij doen dan ook ons best om de leerling met een arbeidscontract van school te laten gaan. Mocht dit niet lukken dan begeleiden we de leerlingen en de ouders naar de gemeente. De gemeente is verantwoordelijk voor het begeleiden van de leerling naar een baan.

Leerlingen die op het VSO les krijgen hebben recht open beoordeling arbeidsvermogen. Het UWV het hiervoor het onderzoek. Wanneer een leerling arbeidsvermogen heeft maar een baan alleen kan behouden met extra ondersteuning van bijvoorbeeld een jobcoach of met een lagere loonwaarden dan zal het UWV dit vaststellen. De Spinaker helpt graag bij het invullen van deze aanvraag. Wij zien dit als een kans op extra begeleiding ook na school waardoor het behouden van een baan voor de leerling makkelijker wordt.

UITSTROOMPROFIEL DAGBESTEDING

Leerlingen in het uitstroomprofiel dagbesteding worden vanuit het VSO begeleid naar een voorziening voor dagbesteding. Er wordt een onderscheid gemaakt in:

  • Arbeidsmatige dagbesteding;
  • Taak- of activiteit gerichte dagbesteding;
  • Belevingsgerichte dagbesteding.

Wanneer een leerling naar dagbesteding gaat betekent dit dat hiervoor financiering geregeld moet worden. Dit kan via de WMO van de gemeente waarin de jongere woont voor leerlingen van 18 jaar en ouder. Voor leerlingen tot 18 jaar wordt de financiering vanuit de jeugdweg geregeld. Zonder deze financiering kan een leerling geen dagbesteding krijgen. Belangrijk om aan te geven is dat er geen loon wordt verdient wanneer een leerling naar dagbesteding gaat. Voor een inkomen kan de leerling zich wenden tot de gemeente of het UWV voor een WAJONG uitkering.

Voor meer informatie over de uitstroomprofielen linken wij u door naar  de website van het nationaal expertise centrum leerplanontwikkeling (SLO).

Bron

Het schoolplan

Toelichting van de school

De school is druk bezig met de invoering van SWPBS (Positive Behavior Supoort). PBS zorgt voor een positieve aanpak van de gedragsproblemen. De focus is daarmee gericht op afgesproken gedragsverwachtingen en daarmee op het gewenste gedrag. Wanneer leerlingen dit gewenste gedrag laten zien worden ze al dan niet gecomplimenteerd of beloond. De aandacht voor ongewenst gedrag wordt zo veel mogelijk voorkomen.

Voor de onderwijsinhoud wordt ingezet op het versterken van de leerlijnen. Voor alle vakken worden deze uitgewerkt voor elk niveau dat op school wordt geboden (VMBO-basis-kader, VMBO-theoretisch).

Het directe instructiemodel is de wijze waarop de lessen en de instructie worden vormgegeven. In de komende periode wordt hierop ingezet om dit te kunnen versterken.

Download het schoolplan

Ondersteuning van de leerlingen

Sommige leerlingen hebben extra zorg nodig. In het schoolondersteuningsprofiel legt de school voor ten minste vier jaar vast waar die extra ondersteuning uit bestaat. Want alleen de school zelf kan vertellen welke middelen er zijn om leerlingen optimaal te helpen.

Download schoolondersteuningsprofiel

Terug naar boven