<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Op de Copernicus komen leerlingen met een mavo- of mavo/havoadvies in de mavo/havo-brugklas, leerlingen met een havo- of havo/vwo-advies in de havo/vwo-brugklas en leerlingen met een vwo-advies in de vwo-brugklas. Uniek is de tweejarige brugperiode, waardoor leerlingen uitgedaagd worden hun grenzen te verleggen. Tussentijdse doorstroom naar een hoger niveau is mogelijk en we maken daar ook zo veel mogelijk gebruik van om er zeker van te kunnen zijn dat elke leerling in het derde leerjaar op de plek zit die het beste bij hem of haar past. Ook na het derde leerjaar zijn er leerlingen die tussentijds opstromen of na diplomering doorstromen van mavo naar havo of van havo naar vwo.
In de havo en met name in het vwo zit een relatief hoog percentage leerlingen in leerjaar 3 boven het basisschooladvies. M.a.w. veel leerlingen werken en leren op een hoger niveau dan op grond van het basisschooladvies verwacht mocht worden.
De doorstroom in onze onderbouw ligt iets onder de inspectienorm. Dit komt doordat we leerlingen, altijd in overleg met ouders, soms een jaartje extra de tijd geven om zich te ontwikkelen alvorens te beslissen of mavo, havo of vwo de beste opleidingsroute voor hen is. Zodoende stromen veel leerlingen uit met een hoger diploma dan op grond van de adviezen en scores van de basisschool verwacht mocht worden. De school biedt die kans aan de leerlingen die het volgens de docenten en afdelingsleiders kunnen en willen. De doorstroom in de bovenbouw ligt al jaren boven de norm die de Onderwijsinspectie stelt. Dit betekent dat onze leerlingen in de bovenbouw op hun plek zitten en nauwelijks nog blijven zitten.
De slaagpercentages van de havo en mavo liggen al jaren boven het landelijk gemiddelde. Het slaagpercentage van het vwo ligt altijd boven de 80% en soms zelfs boven de 90%, wat hoog is gezien het feit dat gemiddeld zo'n driekwart van deze leerlingen examen doen op een hoger niveau dan op grond van hun basisschooladvies verwacht mocht worden. De school investeert flink in de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen die wat dat betreft hun grenzen willen verleggen. Onze slaagpercentages laten zien dat we bij veel leerlingen succes boeken met onze aanpak.
De examenresultaten zijn goed. De examencijfers van onze leerlingen liggen op of vlak tegen het landelijke gemiddelde. In alle gevallen is er sprake van 'een gering verschil' tussen het cijfer voor het centrale examen en het schoolexamencijfer. Dit betekent dat we stevige eisen aan de examenleerlingen stellen en hen gedegen voorbereiden op het centraal schriftelijk examen. Deze resultaten zijn extra goed te noemen omdat veel van onze havo- en vwo-leerlingen ooit met een lager schooladvies zijn ingestroomd.
De inspectie beoordeelt de kwaliteit van de afdelingen van onze school - dus mavo, havo en vwo - als (ruim) voldoende. Alle afdelingen vallen dan ook onder het basisarrangement voor toezicht door de inspectie.