CSG Wessel Gansfort

Heerdenpad 8 9731 BW Groningen

  • Schoolfoto van CSG Wessel Gansfort
  • Schoolfoto van CSG Wessel Gansfort
  • Schoolfoto van CSG Wessel Gansfort
  • Schoolfoto van CSG Wessel Gansfort
  • Schoolfoto van CSG Wessel Gansfort

Profielkeuze

Toelichting van de school

Profielen

Vmbo-tl

De eerste twee leerjaren hebben alle leerlingen dezelfde vakken. In klas 3 maken de leerlingen een keuze voor een sector:

  • economie
  • landbouw
  • techniek
  • zorg en welzijn

Havo en atheneum

In de bovenbouw van havo en atheneum bieden we de volgende profielen aan:

  • cultuur & maatschappij (C&M)
  • economie & maatschappij (E&M)
  • natuur & gezondheid (N&G)
  • natuur & techniek (N&T)

Keuzevakken

Daarnaast is er een gevarieerd aanbod keuzevakken. Een aantal hiervan heb je in de onderbouw ook al gehad, maar je hebt ook keuze uit een aantal nieuwe keuzevakken.

Voor de sportieve leerling

Op de havo kun je kiezen voor Bewegen, Sport en Maatschappij (BSM). Je maakt in dit vak kennis met nieuwe sporten en leert les te geven aan kleine groepjes. Ook leer je wat bewegen doet met je gezondheid, welke maatschappelijke functie sport heeft en hoe je sportactiviteiten moet organiseren.

Vmbo-tl leerlingen kunnen kiezen voor het extra keuzevak LO2, dit kun je vergelijken met BSM op de havo.

Voor de ondernemende leerling

In de bovenbouw van atheneum en havo kun je kiezen voor he teindexamenvak bedrijfseconomie (BE). Het verschil met economie is dat je je bij economie vooral bezighoudt met de economie van het hele land, terwijl je bij bedrijfseconomie vooral aandacht besteedt aan wat er binnen organisaties gebeurt.

Voor de maatschappelijkbewuste leerling

Zit je op de havo en kies je hetprofiel C&M, dan krijg je het eindexamenvak maatschappijwetenschappen. Thema’s als invloed van de media, criminaliteit en rechtsspraak, politieke besluitvorming, integratieproblemen en milieu en onderontwikkeling komen hier aan de orde.

Voor de tech-mindedleerling

In klas 3 en 4 van het vmbo bieden we het praktijkgerichte vak Technologie & Toepassing (T&T) aan. T&T is een vak waarbij je denkt én doet. Je maakt kennis met vraagstukken die met technologie opgelost kunnen worden en werkt aan echte opdrachten van het bedrijfsleven of maatschappelijke instellingen. Bijvoorbeeld het maken van een meubelstuk waarin technologie is verwerkt: een draaiend plateau voor taarten of een stoel waarin licht gemonteerd is dat automatisch aangaat als je gaat zitten. Tijdens de opdrachten leer je samenwerken, plannen, organiseren, onderzoeken en presenteren. 

Voor de creatieve leerling

Alle leerlingen krijgen grafimedia, tekenen, handvaardigheid en muziek. Bij grafimedia leer je bijvoorbeeld hoe je posters, flyers en filmpjes kunt maken. Je kunt examen doen in de volgende kunstvakken:

• Vmbo-tl: handvaardigheid

• Havo: handvaardigheid,muziek of tekenen

• Atheneum: muziek en tekenen

Welke profielen volgen de examendeelnemers?
Weergave Profielkeuze

Bron

Het schoolplan

Toelichting van de school

Met gepaste trots presenteren wij ons schoolplan voor de periode 2019-2023. Dit jaar hebben we de beelden en doelen bij onze ambities verbeeld in een kleurrijke video

“Onderwijs is het fundament van de samenleving.” Dat is een stevige stelling in ons schoolplan. Toch zal het grootste deel van de Nederlandse bevolking deze stelling ondersteunen, ongetwijfeld met mitsen en maren, nuanceringen en kanttekeningen. Maar de kern van de stelling blijft overeind: mensen hebben vaak zelf ervaren dat goed onderwijs samenhangt met kansen en geluk, zowel voor het individu als voor de samenleving.

In ons schoolplan stellen we vier ambities centraal: verrekijken, kiezen, ontmoeten en groeien. Er is bewust gekozen voor vier werkwoorden: het zijn ambities die inspanning vragen, zowel van de leerling als van de docent. Het zijn als het ware ‘werk’-woorden. Ook maken werkwoorden duidelijk dat de ambities nooit ‘af’ zijn. Deze vier woorden gaan een leven lang mee.

“Goed onderwijs maak je samen”. ‘Samen’ betreft hier niet alleen docenten en schoolleiding. Ook basis- en vervolgonderwijs, lokale overheid, instellingen en bedrijven worden betrokken bij de verdere vormgeving van onze ambities. En last but not least betekent ‘samen’ dat wij leerlingen en ouders de komende jaren vragen om mee te helpen ons schoolplan van droom naar daad te brengen.

Download het schoolplan

Ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Visie op begeleiding

1. Het leren van de leerling staat centraal. De leerling is op school om te leren en deel te nemen aan het onderwijsproces. Leerlingondersteuning is bedoeld om de leerling te begeleiden en ondersteunen in het behalen van het diploma dat past bij de cognitieve mogelijkheden van de betreffende leerling.

2. De leerlingondersteuning moet zoveel mogelijk ingebed worden in het onderwijs. De ondersteuning wordt zo dicht mogelijk in/bij de klas van de leerling georganiseerd.

3. Mentoren zijn de spil. Elke klas heeft een mentor die de spil vormt in de begeleiding van de leerlingen. Zij zijn de verbindende factor in de driehoek school-leerling-thuis. 

Download schoolondersteuningsprofiel

Terug naar boven