Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_vo/3a2bd521-797b-488d-a466-ce284755bb1c" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Met gepaste trots presenteren wij ons schoolplan voor de periode 2019-2023. Dit jaar hebben we de beelden en doelen bij onze ambities verbeeld in een kleurrijke video.
“Onderwijs is het fundament van de samenleving.” Dat is een stevige stelling in ons schoolplan. Toch zal het grootste deel van de Nederlandse bevolking deze stelling ondersteunen, ongetwijfeld met mitsen en maren, nuanceringen en kanttekeningen. Maar de kern van de stelling blijft overeind: mensen hebben vaak zelf ervaren dat goed onderwijs samenhangt met kansen en geluk, zowel voor het individu als voor de samenleving.
In ons schoolplan stellen we vier ambities centraal: verrekijken, kiezen, ontmoeten en groeien. Er is bewust gekozen voor vier werkwoorden: het zijn ambities die inspanning vragen, zowel van de leerling als van de docent. Het zijn als het ware ‘werk’-woorden. Ook maken werkwoorden duidelijk dat de ambities nooit ‘af’ zijn. Deze vier woorden gaan een leven lang mee.
“Goed onderwijs maak je samen”. ‘Samen’ betreft hier niet alleen docenten en schoolleiding. Ook basis- en vervolgonderwijs, lokale overheid, instellingen en bedrijven worden betrokken bij de verdere vormgeving van onze ambities. En last but not least betekent ‘samen’ dat wij leerlingen en ouders de komende jaren vragen om mee te helpen ons schoolplan van droom naar daad te brengen.
Visie op begeleiding
1. Het leren van de leerling staat centraal. De leerling is op school om te leren en deel te nemen aan het onderwijsproces. Leerlingondersteuning is bedoeld om de leerling te begeleiden en ondersteunen in het behalen van het diploma dat past bij de cognitieve mogelijkheden van de betreffende leerling.
2. De leerlingondersteuning moet zoveel mogelijk ingebed worden in het onderwijs. De ondersteuning wordt zo dicht mogelijk in/bij de klas van de leerling georganiseerd.
3. Mentoren zijn de spil. Elke klas heeft een mentor die de spil vormt in de begeleiding van de leerlingen. Zij zijn de verbindende factor in de driehoek school-leerling-thuis.