Kindcentrum De Wingerd

Stokmeesterslaan 5 8014 GM Zwolle

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Wingerd
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Wingerd
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Wingerd
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Wingerd
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Wingerd

Het team

Toelichting van de school

Muziek- en bewegingsonderwijs Het muziekonderwijs op onze school heeft de afgelopen jaren een sterke impuls gehad. Deze ontwikkeling willen we graag vasthouden. Daarom is er wekelijks een vakdocent voor muziek. Muziekonderwijs heeft veel invloed op de cognitieve, sociaal emotionele en creatieve ontwikkeling van leerlingen. Daarom is het belangrijk om het in een doorgaande leerlijn aan te bieden door een vakleraar. Voor gymnastiek is er een vakdocent van Sport Service Zwolle. Door te bewegen worden de leerlingen fitter, motorisch vaardig, sociaal vaardiger en krijgen meer zelfvertrouwen. Door het bewegen kunnen ze zich beter concentreren, en dat komt hun schoolprestaties ten goede.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging

Het is niet meer zo vanzelfsprekend, dat een leerkracht vijf dagen per week voor de groep staat. Op diverse momenten tijdens het schooljaar krijgt een leerkracht compensatieverlof, of seniorenverlof, waardoor vervanging nodig is. Elke groep heeft twee leerkrachten. Indien mogelijk proberen we het zo te regelen, dat die twee leerkrachten elkaar vervangen bij ziekte. We proberen zo veel mogelijk te werken met vaste vervangers middels de invallerspool van Catent en via Slim personeelsbemiddeling (uitzendbureau).

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Wingerd maakt onderscheid tussen onderbouw (groep 1-2), middenbouw (groep 3-4-5) en bovenbouw (groep 6-7-8). Elke bouw heeft een bouwcoördinator die aanspreekpunt is voor leerkrachten en ouders en die bouwspecifieke zaken regelt. Er vindt regelmatig overleg MT-overleg plaats met de directeur en bouwcoördinatoren over beleidsmatige zaken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderwijs aan het jonge kind

Wij vinden de zorg voor het jonge kind heel belangrijk. In de eerste jaren wordt de basis gevormd voor een succesvolle schoolcarrière. In de dagelijkse praktijk blijkt dat de ontwikkeling van kinderen niet gelijkmatig is, maar vaak sprongsgewijs verloopt. Na een volgend stapje in de ontwikkeling volgt een stabiliseringsfase. Sommige kinderen ontwikkelen zich niet conform de beschreven ontwikkelingsfasen. Sommigen slaan fasen of delen van fasen over zonder gevolgen. Bij anderen is het niet ‘uit ontwikkelen’ van fasen wel van grote invloed op het vervolg. Ze bouwen geen stevige basis op met alle gevolgen van dien. Op De Wingerd sluiten we aan op de ontwikkeling van het kind. Dit doen we door goed te observeren en het kind te begeleiden, zodat het kind zich goed ontwikkeld in alle fases, op zijn of haar eigen manier. De stevige basis is heel belangrijk voor de verdere ontwikkeling van het kind. De?betrokkenheid?van de kinderen bij hun werk is voor de leerkracht van De Wingerd een belangrijk richtlijn voor haar/zijn handelen. Door de kinderen emotioneel vrij te laten worden, hun zelfvertrouwen te bevorderen en nieuwsgierig te maken, wordt de basis gelegd om tot leren te komen.?  

De leerlingen van groep 1 en 2 zitten in een combinatieklas 1-2. Dat is een bewuste keuze, omdat jonge en oudere kleuters veel van elkaar leren tijdens het spelen. De dagelijkse routines en gewoontes bieden een duidelijke structuur en omgeving waarin jonge kinderen zich veilig voelen en zich goed kunnen ontwikkelen. Er zijn twee groepen 1-2.  

In de groepen 1-2 ligt de nadruk op spelend leren. Kleuters leren al doende, tijdens hun spel. Wij haken daarop in door ze uitdagend materiaal aan te bieden in een omgeving, die op jonge kinderen is afgestemd. Het materiaal biedt kinderen de mogelijkheid om zelf ontdekkend te leren, bijvoorbeeld de kleuren, vormen, begrippen, etc. Het is gericht op taal- en rekenontwikkeling, de motoriek en de spelontwikkeling. Daarbij zetten we ook i-Pads in tijdens de werkles en de inloop ’s morgens.  

We werken met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Hierdoor leren kinderen spelenderwijs de wereld verkennen. Vanuit deze thema’s worden de activiteiten vormgegeven. Dit zijn onder andere activiteiten gericht op de taal- en rekenontwikkeling en op burgerschap. Dit doen we in de grote of kleine kring, waarbij leerlingen op hun eigen niveau worden aangesproken of opdrachten krijgen. Daarnaast wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in de hoeken, in de speelzaal en op het schoolplein. De kleuters krijgen op een speelse manier ook Engels.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We hebben 6 groepen voor groep 3 t/m 8 (enkele groepen). In elke groep zitten 16-27 leerlingen. Het aantal verschilt per groep. In de ochtend staan de basisvakken rekenen, taal, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen centraal. ‘s Middags komen burgerschap, wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek), creatieve vakken (o.a. muziek, beeldende vorming), Kanjerlessen, Engels etc. aan bod. In groep 3 verwerken de leerlingen bepaalde opdrachten van lezen en spelling op een iPad. In groep 4 t/m 8 maken de leerlingen rekenen en onderdelen van spelling op de IPad. Tijdens de verwerking worden de opdrachten en sommen direct nagekeken en krijgen de leerlingen direct een signaal of ze goed bezig zijn en de leerstof begrijpen. Ook de leerkracht kan het werk van de leerlingen direct volgen op het dashboard. Daardoor kan ze tijdens de verwerking extra uitleg geven.

Binnen onze school bieden wij ook levelwerk aan voor kinderen van groep 3 t/m 8 die meer aan kunnen dan het reguliere lesprogramma. Voor deze kinderen wordt tijd vrijgemaakt in het rooster voor het volgen van de lessen en het maken van het bijbehorende schoolwerk. Het doel is dat de kinderen aan de hand van uitdagende inhoud de vaardigheden leren die zij via het reguliere aanbod niet kunnen leren. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld het leren leren. (Hoog)begaafde leerlingen uit groep 5 t/m 8 kunnen aangemeld worden voor de bovenschoolse verrijkingsgroepen genaamd Cnopius: Home - Cnopius Klassen. Voordat een kind hiervoor geplaatst kan worden, wordt hij gescreend door een specialist. Daarin wordt er gekeken naar de onderwijsbehoeften en leerdoelen van de leerlingen. Het programma in de eigen school en deelname aan andere activiteiten voor hoogbegaafdheid wordt kritisch bekeken om overbelasting van het kind te voorkomen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met de invoering van Passend Onderwijs wordt het wettelijk verplicht dat iedere school beschikt over een actueel schoolondersteuningsprofiel. In een ondersteuningsprofiel beschrijft een schoolhaar mogelijkheden om leerlingen te ondersteunen.Daarvoor worden veel gegevens opgenomen die direct en indirect betrekking hebben op de mogelijkheden van de school gericht op het bieden van hulp aanleerlingen, zeker de leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het gaat bijvoorbeeld om gegevens over de aanwezige deskundigheid in het team, de ruimte die er is om aandacht en tijd te schenken aan de leerlingen, de methodieken envoorzieningen waarover het team beschikt, de kwaliteit van de organisatie enz. Middels het ondersteuningsprofiel maakt de school duidelijk welke zorg ze kan bieden, waar haar expertise ligt en ook op welke punten de school zich verder wil ontwikkelen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Verbetering van samenwerkingsverbanden: De school streeft naar het versterken van samenwerkingsverbanden met lokale gemeenschapsorganisaties, gezondheidszorginstellingen en andere onderwijsinstanties om de toegang tot gespecialiseerde ondersteuning en hulpbronnen voor leerlingen met extra behoeften nog uitgebreider te maken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Leerlingen die in groep 1 instromen komen onder anderen van het kinderdagverblijf van Doomijn die in ons gebouw gehuisvest is. (Adres: Stokmeesterslaan 1)

Voor een doorgaande lijn kinderdagverblijf-basisschool wordt gebruik gemaakt van een Zwols Overdrachtformulier en vindt er regelmatig overleg plaats tussen het kinderdagverblijf en De Wingerd. Wij zijn samen een Kindcentrum.

Terug naar boven