Ouderbetrokkenheid bij de school is essentieel voor het behalen van goede schoolresultaten. Een goede communicatie tussen ouders en de school komt de ontwikkeling van uw kind ten goede. We stellen het op prijs als u ons op de hoogte houdt van belangrijke gebeurtenissen thuis die van invloed kunnen zijn op het gedrag van uw kind op school.
Als school willen wij laagdrempelig zijn in ons contact met ouders. Voor en na schooltijd is er gelegenheid om de leerkracht van uw kind een mededeling te doen of een vraag te stellen. Mocht dit op dat moment niet gelegen komen of is er meer tijd nodig voor het bespreken van zaken, dan zal de leerkracht een afspraak maken voor een ander tijdstip.
Naast deze informele contactmomenten hebben we ook andere contactmomenten zoals informatieavonden, inloopochtenden en rapportavonden. Verder proberen wij als school op zoveel mogelijk manieren de ouders te informeren over onze visie, werkwijze en de actualiteit. We hebben verschillende manieren waarmee wij ouders willen informeren.
Op verschillende manieren is er contact tussen ouder(s)/verzorger(s) en school:
? Algemene informatie over schoolse zaken (organisatie, activiteiten, etc.) staat in de nieuwsbrief De Druivenpers; deze informatie heeft betrekking op de school als geheel of is belangrijk voor een groot deel van de ouders
? Korte informatie over activiteiten, organisatorische zaken, leuke foto’s/filmpjes voor een bepaalde groep of bouw gaat via Parro van de betreffende groep/bouw naar de ouders.
? We gebruiken de gespreksplanner van Parro voor het maken van afspraken met meerdere ouders van een groep.
? Alleen objectieve informatie tussen een ouder en de leerkracht kan via mail uitgewisseld worden; liever spreekt de leerkracht met ouders face-to-face of per telefoon. Ook uitgebreide brieven of informatie worden per mail aan ouder(s)/verzorger(s) verzonden.
? Op onze schoolwebsite staat informatie voor nieuwe ouders; het gaat om de algemene informatie over de school die niet voortdurend geactualiseerd wordt (Schoolgids, Jaarkalender, beleid). Daarnaast staan op de website berichten over (leuke) activiteiten, waar de school aan deelneemt, zodat geïnteresseerden een beter beeld krijgen van de school.
? Aan het begin van het schooljaar (in week 4) is er een informatiemarkt, waarbij de leerlingen in elke groep informatie geven aan hun ouders over wat ze dit jaar gaan leren, met welke materialen en op welke manieren. Dit gaat over alle vakken, de Kanjertraining, de gymles, de inzet van ICT, etc. De leerkracht geeft daarnaast ouders informatie op papier mee om thuis na te lezen (kort en bondig).
? Daarnaast kan er over een bepaald onderwerp ook een informatie-/ouderavond georganiseerd worden.
? Via het Ouderportaal van ParnasSys kunnen ouders de NAW-gegevens, absenties en toetsresultaten van hun kind inzien.
Oudergesprekken
Informatie over de ontwikkeling, de ervaringen, de werkhouding en/of de resultaten van een kind wordt altijd gedeeld in een gesprek met ouders en leerkracht(en) (en de leerling). Zorgen omtrent school, leerkrachten/ouders, ontwikkelingen worden altijd in een gesprek met elkaar gedeeld. Doel van elk gesprek van ouders en school is het delen van en zoeken naar nieuwe informatie met als doel de ontwikkeling van het kind. Bij elk gesprek is in principe ook de leerling aanwezig (tenzij samen anders afgesproken in het belang van het kind).
We hebben op verschillende momenten gesprekken:
-Startgesprek:
In week 2 en 3 van het nieuwe schooljaar gaan de leerkrachten van groep 1 t/m 8 in gesprek met elke ouder en het kind. Dit gesprek is een kennismakingsgesprek en vertelt het kind samen met de leerkracht wat het gaat leren in dit schooljaar. Ouders en leerkracht maken afspraken over vervolggesprekken: wanneer, doel en frequentie.
-Rapportgesprek:
In februari en in juni krijgen de leerlingen een rapport; dit kan aanleiding vormen voor een gesprek met ouders en leerling.
-Ondersteuningsgesprek:
Wanneer een leerling specifieke onderwijsondersteuning krijgt, zijn er frequenter gesprekken over deze ondersteuning. Hierbij zijn vaak ook de IB-er en externen aanwezig. Tijdens het startgesprek wordt voor deze gesprekken een bepaalde frequentie (bijv. eens in de 6-8 weken) afgesproken.
-Adviesgesprekken voortgezet onderwijs groep 8:
Hierbij gaat het om de gesprekken over het voorlopige en het definitieve advies en een eventuele aanpassing van het advies op basis van de doorstroomtoets met ouders en leerling. Eind groep 7 ontvangen alle leerlingen een brief over het proces rondom de verwijzing naar het voortgezet onderwijs. Het startgesprek en het adviesgesprek voor het definitief advies voor het voortgezet onderwijs zijn noodzakelijk. De andere gesprekken worden in onderling overleg afgesproken.