Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Thematisch werken.
We kiezen voor betekenisvolle thema’s, zodat de kinderen ook mee willen doen in de activiteiten om zo te leren. Voor de uitwerking van deze thema’s wordt in groep 1/2 een “ontwerpschema” geschreven dat een centrale plaats inneemt binnen het onderwijsleerproces. Dit schema geeft ons aanwijzingen voor de keuze van activiteiten. De noodzakelijke inhouden vanuit de cruciale doelen voor de verschillende leerjaren zijn hierin vastgelegd. Aan elk thema verbinden we activiteiten: spel/onderzoek, gespreks-/kringactiviteiten, rekenen/wiskunde, constructieve/beeldende activiteiten en muziek, dans, drama en beweging.
Schooltijden
We werken op school volgens het 5 gelijke dagen model. De schooltijden zijn dus elke dag hetzelfde. De kinderen gaan elke dag van 8.30 uur tot 14.00 uur naar school. Vanaf 8.20 uur is de school open en kunnen de kinderen naar hun groep. Ook mag er nog buiten worden gespeeld, maar om 8.30 zit iedereen in de kring, zodat we de dag gezamenlijk kunnen starten.Gemiddeld gaan leerlingen 940 uur per jaar naar school. Ieder kind moet 7520 uur onderwijstijd hebben gehad, als het na acht jaar de school verlaat. De kinderen nemen op twee momenten pauze voor een tussendoortje en de lunch waarna ze tijd krijgen om buiten te spelen.
Leerlingen die extra zorg nodig hebben worden extra ondersteund. Daarbij gaan we uit van de mogelijkheden die een kind heeft. We kijken samen met de ouders naar kansen, daar willen we bij aansluiten en op voortbouwen. Heel kort uitgelegd betekent dit dat niet specifiek wordt gekeken naar wat het kind niet kan, maar meer wordt gekeken naar wat het kind wel kan en vandaar bepalen hoe de voortgang zal moeten zijn. Een positief model dus.
Helma Scheers en Jan Verdonk zijn onze kwaliteitscoördinatoren (Helma voor de groepen 1- 4 en Jan voor de groepen 5-8) en is belast met de coördinatie en begeleiding van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Zij coachen ook leerkrachten bij het begeleiden van leerlingen. Dit doen zij door in de groep de leerkracht te ondersteunen bij didactisch en pedagogisch handelen, mee te denken over extra ondersteuningsbehoeften van een leerling, ondersteuning bij het contact met ouders, het opstellen van OPP en OP’s, tips voor de aanpak van specifiek gedrag van een leerling. Optimale ondersteuning en centraal zetten van de leerkracht zorgt voor optimale ondersteuning van de leerling(en)
Bij opschaling in de ondersteuning/hulp/zorg wordt orthopedagoog Jiske Peeters ingeschakeld. Zij is verbonden aan onze school.
De directeur heeft de helicopterview en is betrokken bij alle processen rondom de ondersteuning aan leerlingen in de zorg, Natuurlijk blijft het eerste aanspreekpunt de leerkracht van de groep van het kind.
Met deze bundeling van krachten hopen we ook dit schooljaar weer goed en passend onderwijs te kunnen verzorgen voor ieder kind.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft als ambitie op de BASIS op orde te behouden en te continueren. Goed worden goed blijven is ons motto.
In het schoolplan staan onze doelen voor de komende jaren per leerjaar uitgewerkt in een jaarplan.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.