Kindcentrum de Flief

Berkenlaan 106 7204 ES Zutphen

Schoolfoto van Kindcentrum de Flief

Het team

Toelichting van de school

Waar gesproken wordt over landelijk gemiddelde gaat het over de gemiddelde schoolgrootte van scholen in Nederland. Het onderdeel LIO (leraar in opleiding) geeft 0 aan. Wij vinden opleiden in de school belangrijk en geven jaarlijks meerdere studenten de kans bij ons te leren. Dit is niet in de tabellen verwerkt.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Onze school is aangesloten bij het PON (Personeelscluster Oost Gelderland) Bij afwezigheid van een leerkracht (bv. door ziekte of verlof) dient de directie een verzoek in voor een vervanger. Meestal wordt dit verzoek gehonoreerd (stap 1: externe oplossing). Als dit niet het geval is, is vervelend voor iedereen, want de continuïteit van het onderwijs heeft voor iedereen, kinderen ouders en leerkrachten, hoogste prioriteit. Indien er geen vervanging voorhanden is, wordt het volgende protocol gehanteerd: Stap 1 Externe oplossing Er is een vervanger beschikbaar vanuit de vervangers-poule.  Stap 2 Interne oplossing a. Een parttime leerkracht komt extra werken. b. Stagiaires geven, onder verantwoordelijkheid van de directie, les. c. Kinderen worden verdeeld over andere groepen. Dit doen we alleen als de afwezigheidsmelding ‘s morgens vroeg pas bekend is en er geen vervanger beschikbaar is. d. Zo mogelijk gaat de directie voor de klas Stap 3 Geen oplossing De leerlingen blijven thuis. Dit doen we alleen als we dit de dag van tevoren kenbaar kunnen maken aan ouders/ verzorgers. U ontvangt dan van ons een Social School bericht. Een groep blijft nooit langer dan één dag achter elkaar thuis. Mocht een leerkracht meerdere dagen niet vervangen kunnen worden, dan neemt een collega de groep over. Zijn of haar klas blijft dan een dag thuis. Stap 3 doet een groot beroep op u als ouders/ verzorgers. Dit is heel vervelend en betreuren wij. Gelukkig komt dit tot nu toe bijna niet voor.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Thematisch werken.

We kiezen voor betekenisvolle thema’s, zodat de kinderen ook mee willen doen in de activiteiten om zo te leren. Voor de uitwerking van deze thema’s wordt in groep 1/2 een “ontwerpschema” geschreven dat een centrale plaats inneemt binnen het onderwijsleerproces. Dit schema geeft ons aanwijzingen voor de keuze van activiteiten. De noodzakelijke inhouden vanuit de cruciale doelen voor de verschillende leerjaren zijn hierin vastgelegd.  Aan elk thema verbinden we activiteiten: spel/onderzoek, gespreks-/kringactiviteiten, rekenen/wiskunde, constructieve/beeldende activiteiten en muziek, dans, drama en beweging.   

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Schooltijden
We werken op school volgens het 5 gelijke dagen model. De schooltijden zijn dus elke dag hetzelfde. De kinderen gaan elke dag van 8.30 uur tot 14.00 uur naar school. Vanaf 8.20 uur is de school open en kunnen de kinderen naar hun groep. Ook mag er nog buiten worden gespeeld, maar om 8.30 zit iedereen in de kring, zodat we de dag gezamenlijk kunnen starten.

Gemiddeld gaan leerlingen 940 uur per jaar naar school. Ieder kind moet 7520 uur onderwijstijd hebben gehad, als het na acht jaar de school verlaat. De kinderen nemen op twee momenten pauze voor een tussendoortje en de lunch waarna ze tijd krijgen om buiten te spelen. 

  

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

 
Leerlingen die extra zorg nodig hebben worden extra ondersteund. Daarbij gaan we uit van de mogelijkheden die een kind heeft. We kijken samen met de ouders naar kansen, daar willen we bij aansluiten en op voortbouwen. Heel kort uitgelegd betekent dit dat niet specifiek wordt gekeken naar wat het kind niet kan, maar meer wordt gekeken naar wat het kind wel kan en vandaar bepalen hoe de voortgang zal moeten zijn. Een positief model dus.

Helma Scheers en Jan Verdonk zijn onze kwaliteitscoördinatoren (Helma voor de groepen 1- 4 en Jan voor de groepen 5-8) en is belast met de coördinatie en begeleiding van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Zij coachen ook leerkrachten bij het begeleiden van leerlingen. Dit doen zij door in de groep  de leerkracht te ondersteunen bij didactisch en pedagogisch handelen, mee te denken over extra ondersteuningsbehoeften van een leerling, ondersteuning bij het contact met ouders, het opstellen van OPP en OP’s, tips voor de aanpak van specifiek gedrag van een leerling. Optimale ondersteuning en centraal zetten van de leerkracht zorgt voor optimale ondersteuning van de leerling(en)
Bij opschaling in de ondersteuning/hulp/zorg wordt  orthopedagoog Jiske Peeters ingeschakeld. Zij is verbonden aan onze school.

De directeur heeft de helicopterview en is betrokken bij alle processen rondom de ondersteuning aan leerlingen in de zorg,  Natuurlijk blijft het eerste aanspreekpunt de leerkracht van de groep van het kind.

Met deze bundeling van krachten hopen we  ook dit schooljaar  weer goed en passend onderwijs te kunnen verzorgen voor ieder kind.
 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

 
De school heeft als ambitie op de BASIS op orde te behouden en te continueren. Goed worden goed blijven is ons motto.
In het schoolplan staan onze doelen voor de komende jaren per leerjaar uitgewerkt in een jaarplan.
 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven