Openbare Basisschool De Schuthoek

Dorpsstraat 25 9474 PB Zuidlaarderveen

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Schuthoek

Resultaten doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde doorstroomtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in onze school

Om ontwikkelingsachterstanden te voorkomen en/of te bestrijden maken we gebruik van een uniform 

leerlingvolgsysteem. Het hanteren van dit systeem moet er met name toe leiden dat de vorderingen 

van de leerlingen op een goede en zo concreet mogelijke wijze worden vastgelegd.

Om vast te kunnen stellen of de kinderen op niveau werken en de aangeboden leerstof goed 

beheersen, maken we vanaf groep 3 gebruik van methode gebonden toetsen. Dit zijn toetsen die horen 

bij de methodes die we gebruiken op school voor Nederlandse taal (technisch– en begrijpend lezen, 

spelling) en rekenen.

Daarnaast maken we voor de groepen 3 t/m 8 ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen vanuit 

het CITO-leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen. De kinderen 

van de groepen 8 nemen ook deel aan de CITO Eindtoets. 

In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt de ontwikkeling van de kinderen vooral gevolgd door observaties 

van de groepsleerkracht. Hierbij wordt gekeken naar de volgende ontwikkelingsgebieden: de 

ontwikkeling van de beginnende geletterdheid, het rekenen, de ruimtelijke oriëntatie, de visuele 

waarneming, de motorische ontwikkeling en ook de muzikale ontwikkeling. Het beredeneerd 

leerstofaanbod is hierbij leidend. We maken hiervoor gebruik van de methode Schatkist.

Hoe ziet de zorgstructuur eruit?

De intern begeleider (ib-er) is verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van de leerlingenzorg en 

coördineert de uitvoering daarvan. De ib-er begeleidt en coacht ook leerkrachten ten aanzien van 

haar/zijn zorgleerlingen, bewaakt de zorgstructuur en kan vanuit deze functie ook aanwezig zijn bij 

gesprekken over zorgleerlingen.

De resultaten van de cognitieve ontwikkeling en de gegevens met betrekking tot de ontwikkeling van 

de sociale vaardigheden worden besproken in een groeps– en/of leerlingbespreking. Bij deze 

besprekingen zijn altijd de ib-er en de groepsleerkracht aanwezig.

Tijdens deze besprekingen, die twee keer per jaar plaatsvinden, wordt altijd gekeken naar de 

aandachtspunten voor de hele groep, het signaleren van kinderen die extra aandacht nodig hebben en 

het nauwkeurig beschrijven van de onderwijsbehoeften van de verschillende kinderen.

Alle leerlingen worden op het einde van het schooljaar doorgesproken met de volgende 

groepsleerkracht. We hanteren hiervoor een overdrachtsformulier. De nieuwe leerkracht gaat verder 

op de ingeslagen weg. Besprekingen t.a.v. de effectiviteit van ons onderwijs vinden met regelmaat 

plaats tijdens overleg momenten in het managementteam als ook in bouwvergaderingen.

Zo nodig wordt besloten de zorg te intensiveren door externe hulp te vragen. Er wordt in een vroeg 

stadium gebruik gemaakt van consultatieve ondersteuning en onderzoek door de orthopedagoog van 

ons Baasis ondersteunings team (BOT).De zorgstructuur op onze school is niet alleen voor 

zorgleerlingen, maar voor alle leerlingen.

In de bijlage (Schoolondersteuningsprofiel) vindt u een nadere uitleg.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies komt tot stand door het bekijken van het leerlingvolgsysteem van Cito. Op basis van 

deze gegevens én de bevindingen van de leerkrachten (het team) komen we tot een voorlopig 

schooladvies. Dit wordt met ouders en leerling gedeeld tijdens een gesprek. Alle leerlingen maken 

vervolgens de doorstroomtoets en op basis daarvan kan, in overleg met ouders en leerling, het advies 

worden bijgesteld naar boven

De gegevens zijn voor deze school niet bekend.

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met 
anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals 
samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig 
op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de 
maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen leren
  • Veilig en vertrouwd
  • Je mag zijn wie je bent

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven