Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De leerlingen in groep 1 en 2 krijgen een beredeneerd aanbod, zodat ze aan het eind van groep 2 aan de voorwaarden voldoen voor groep 3. Dit doen we met behulp van de methode Schatkist. De leerkrachten observeren de kinderen regelmatig en bepalen aan de hand van deze observaties of kinderen hun doelen hebben behaald.
Het aangeven van de precieze uren per week per vak is eigenlijk onmogelijk. Wij integreren veel
vakken: de thema's van de methode voor wereldoriëntatie staan centraal voor lezen en taal én de kunstzinnige en creatieve vorming. Levensbeschouwing is in de groepen 7 en 8 apart, maar in de andere groepen wordt door middel van onze methode voor wereldoriëntatie en onze methode voor sociaalemotionele ontwikkeling regelmatig beschouwd op het leven. Duidelijk is dat lezen een groot deel van onze dagen invult: vrij lezen, lezen voor het thema en dus begrijpend lezen, voorlezen, teksten schrijven, alles hoort daarbij en daarbij is eigenlijk taal, spelling en wereldoriëntatie geïntegreerd.
Voor de komende jaren hebben we de ambitie om onderwijs op maat te gaan optimaliseren. Op dit moment volgen we de leerlingen nog door groepsanalyses, maar de Schuthoek Zuidlaarderveen is een erg kleine school. We kunnen de kinderen beter per individu volgen en zo nog beter onderwijs op maat aanbieden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.