De Oranjerie

Sumatra 11 2721 GG Zoetermeer

  • Schoolfoto van De Oranjerie
  • Schoolfoto van De Oranjerie
  • Schoolfoto van De Oranjerie
  • Schoolfoto van De Oranjerie
  • Schoolfoto van De Oranjerie

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Oranjerie vinden we het belangrijk om doelen te stellen en te meten in hoeverre we deze doelen ook behalen. Dit begint bij onze leerlingen; zij krijgen van de leerkracht de te behalen doelen van hun leerlijn en stellen vervolgens met andere leerlingen en de leerkracht succescriteria op. Deze stellen hen beter in staat de gewenste doelen te behalen. Onze kinderen krijgen van hun leerkrachten feedback op hun leerproces en leerlingen geven ook elkaar feedback hierop. Dit is een belangrijk onderdeel van Leren Zichtbaar Maken. In hun digitale portfolio laten onze kinderen zien waar ze trots op zijn en welke leerdoelen ze hebben behaald.

Naast Leren Zichtbaar Maken gebruiken we voor een aantal vakgebieden methodegebonden toetsen. De resultaten van deze toetsen gebruiken leerlingen en leerkrachten om te meten welke vaardigheden de leerling al wel en nog hij niet beheerst. Hierop wordt de oefenstof en instructie aangepast. Vanaf leerjaar 4 werken onze leerlingen met Snappet; een digitale aanpak die we gebruiken voor de basisvaardigheden Rekenen, Taal en Spelling. Op hun Chromebook krijgen de leerlingen direct feedback vanuit het programma Snappet en daarnaast van de leerkracht. Toetsen worden digitaal gemaakt en geanalyseerd.

Tenslotte maken we voor het meten van onze tussenresultaten gebruik van de toetsen uit het Cito Leerlingenvolgsysteem. Ook deze resultaten analyseren om er vervolgens nieuwe leerdoelen aan te koppelen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Oranjerie is een open protestants christelijke basisschool die werkt volgens het unieke onderwijsconcept Tijd voor Talent. Dit betekent: ieder mens is een uniek schepsel van God met talenten en mogelijkheden tot ontwikkeling. Dat onze school een ‘wij’-school en geen ‘ik’-school is waarbinnen ieder kind een eigen, veilige plek heeft. Voor ons is de meest waardevolle sociale vaardigheid Samenwerken. Door samenwerking met andere leerlingen leren onze kinderen meer. Daarbij is de samenwerking tussen school en ouders en binnen de school tussen teamleden van groot belang voor de ontwikkeling van onze leerlingen.   

Het gedrag dat je als kind en volwassene laat zien, kun je leren. Wij zijn met z'n allen, kinderen teamleden en ouders, verantwoordelijk voor een veilige omgeving waarbinnen onze kinderen optimaal ontwikkelen. Hiertoe volgen we op De Oranjerie de aanpak SEL (Sociaal Emotioneel Leren) van Kees van Overveld. In de eerste weken van een nieuw schooljaar is er veel aandacht voor de de fasen van groepsvorming. Bij iedere verandering in een groep gaan de leden van de groep weer door deze fasen. Een nieuwe meester of juf heeft dus ook invloed op de groepsvorming. De vier fasen zijn:  elkaar leren kennen, normen stellen en onze waarden benoemen,  toetsen hoe sterk onze normen en waarden zijn en op welke wijze wij elkaar hier aanhouden, presteren en ontwikkelen. Door het jaar heen staan we steeds stil bij ons Sociaal Emotioneel leren, zowel in de groep als individueel.

Tijd voor Talent kent de volgende elementen: kunstzinnige en culturele vorming neemt een centrale plaats in omdat het creatief denken en doen stimuleert. We werken vanuit Leren Zichtbaar Maken: dit bevordert de ontwikkeling van talenten en het samen werken en leren. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sociaal Emotioneel Leren
  • Tijd voor Talent
  • Wij-school samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft een basisarrangement van de Inspectie van het Onderwijs gekregen. Dit houdt in dat de inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van de school.

Belangrijkste oordelen van de Inspectie:
- De school haalt voldoende eindresultaten.
- Het aanbod is breed en eigentijds.
- Leraren zorgen voor aansprekende lessen en kinderen worden daarbij actief betrokken.
- De kinderen worden gezien en gevolgd.
- De school kent een veilig en stimulerend schoolklimaat.
- De school werkt voortdurend aan de verbetering van haar onderwijs.

Terug naar boven