Basisschool De Buut

Lijnbaan 317 2728 AG Zoetermeer

Schoolfoto van Basisschool De Buut

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De gegevens van onze eindtoets zijn niet beschikbaar. Dit heeft te maken met het veranderen van BRIN-nummer.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Elk schoolteam werktin het kader van optimale opbrengsten systematisch en doelgericht aan de ontwikkeling en de prestaties van de leerlingen. Opbrengstgericht werken is een cyclisch proces, waarbij leerkrachten, directieleden, bestuur en ouders zicht krijgen op de kwaliteit van het geboden onderwijs op school. Dit inzicht stuurt het handelen van de schoolteams, waarbij wordt uitgegaan van de verschillen in capaciteiten en behoeften van leerlingen. Dit vraagt afstemming op het niveau van het kind en de groep, duidelijke doelen stellen voor alle leerlingen en weten wat een leerling aan het einde van een schooljaar moet kennen en kunnen. Dit komt de ontwikkeling en de prestaties van alle leerlingen ten goede. Hierdoor krijgt u als ouder het vertrouwen dat de ontwikkeling van uw kind nauwkeurig wordt gevolgd en gestimuleerd. De school stelt zich ten doel om in acht jaar tijd uw kind tot maximale ontwikkeling te laten komen. We beschouwen deze ontwikkeling dan ook als een proces. 

We nemen de volgende toetsen in ieder geval af: 

  • CITO Rek&Wis groep 3 t/m groep 8
  • CITO Begrijpend lezen groep 4 t/m groep 8
  • CITO DMT groep 3 t/m groep 8
  • CITO Spelling groep 3 t/m groep 8
  • CITO AVI t/m beheersingsniveau E4

Bij kleuters nemen we geen toetsen af. Wij gebruiken een volgsysteem om hun ontwikkeling in kaart te brengen.

Middels LeerUniek wordt bekeken hoe het met de ontwikkeling van de leerlingen gaat op school-, groeps- en kindniveau. Op basis van analyses van de resultaten worden beslissingen genomen, ambitiedoelen vastgesteld en verbeterplannen opgesteld. Dit wordt besproken tussen de leerkracht en de intern begeleider.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we onze leerlingen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de doorstroomtoets een wettelijk verplichte toets. Binnen Unicoz nemen we de IEP doorstroomtoets af. Deze toets zal begin februari door de leerlingen van groep 8 gemaakt worden. De naam doorstroomtoets geeft aan wat er bedoeld wordt: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel van de doorstroom van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook op het voortgezet onderwijs blijven leerlingen zich ontwikkelen.

Prognose uitstroomadvies, voorlopig advies en definitief advies.
De overgang van groep 8 naar de middelbare school is een belangrijk moment. Het is belangrijk voor leerlingen en hun ouders om een goede keuze te maken. Het is van belang om te weten wat de leerling kan, wat de leerling wil, welke leerstijl de leerling heeft. Weet de leerling al wat hij of zij na het VO wil gaan doen? Hoe is de motivatie en de werkhouding van de leerling? Eind groep 7 volgt een eerste prognose uitstroomadvies. In groep 8 volgt in januari het voorlopig advies. In februari maken de leerlingen de wettelijk verplichte doorstroomtoets en eind maart krijgen de leerlingen het definitieve schooladvies. Eind maart, in de centrale aanmeldweek, melden leerlingen zich met hun definitieve advies aan op de middelbare school. Het aanmelden gaat via de website van Zo naar het VO. https://zonaarhetvo.nl/. Voor leerlingen die vanuit de basisschool naar een voortgezet speciaal onderwijs of het praktijkonderwijs gaan geldt deze centrale aanmeldweek niet. Bij deze leerlingen is het samenwerkingsverband betrokken en wordt al eerder in het schooljaar gekeken naar een passende school

Weergave Schooladvies

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij geven onze leerlingen mee dat respect belangrijk is. Hierbij gaat het om respect voor jezelf, respect voor een ander en respect voor je omgeving. Met elkaar zorgen we voor een veilige, vertrouwde leeromgeving. We willen dat alle leerlingen zich gezien en gehoord voelen. Dit begint al bij het praatje 's ochtends bij de deur, maar ook tijdens de lesdag houden we goed in de gaten hoe het met een leerling gaat. Wanneer er onverhoopt iets vervelends gebeurt in de klas, bespreken we dit met de leerlingen. Ze krijgen direct feedback op hun gedrag en leren hoe ze bepaalde situaties in het vervolg op een andere manier kunnen aanpakken.

Als school vinden we vertrouwen erg belangrijk. Vertrouwen is een breed begrip. Voor onze school betekent het dat wij erop vertrouwen dat leerlingen altijd goede keuzes willen maken, maar dat ze soms niet weten hoe zij dit moeten doen. Het is aan ons om ze hiermee verder te helpen. Vertrouwen betekent voor ons ook dat wij als leerkrachten te vertrouwen zijn en dat we een veilige, gezellige plek kunnen bieden. 

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven