IKC Het Plankier

Wedekindzijde 1 2725 PG Zoetermeer

  • Schoolfoto van IKC Het Plankier
  • Schoolfoto van IKC Het Plankier
  • Schoolfoto van IKC Het Plankier
  • Schoolfoto van IKC Het Plankier
  • Schoolfoto van IKC Het Plankier

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op IKC Het Plankier zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem (lange termijn doelen) en methodegebonden toetsen (korte termijn doelen). De resultaten van de methodegebonden toetsen worden ingevoerd in leerlingvolgsysteem ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde planning en de Cito-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften). De toetsuitslagen worden door de leerkracht geanalyseerd en tijdens groepsbesprekingen besproken met de intern begeleider. Aan de hand van de analyses en besprekingen worden groepsplannen gemaakt en stemt de leerkracht haar instructie hierop af. Het monitoren van leerlingen moet ervoor zorgen dat kinderen de kerndoelen behalen en daar waar nodig de begeleiding c.q. uitdaging krijgen die zij nodig hebben.

Ouders/verzorgers worden op de rapportenavonden (voortgangsgesprekken) geïnformeerd over de voortgang van hun kind. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de eindtoets (Cito). De resultaten van de eindtoets zijn in principe bedoeld om de school van voortgezet onderwijs waar het kind is aangemeld, een actueel en objectief beeld van de basisvaardigheden te kunnen leveren, waarop zij hun aanbod aan kunnen sluiten. Ouders/verzorgers krijgen in januari een definitief VO-advies voor hun kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we onze leerlingen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Aan het eind van de basisschool in groep 8 maken alle leerlingen de doorstroomtoets (voorheen de eindtoets) in de maand februari, de toets is wettelijk verplicht. De naam doorstroomtoets geeft aan wat er bedoeld wordt: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel van de doorstroom van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook in het voortgezet onderwijs blijven leerlingen zich ontwikkelen. Met ingang van schooljaar 23/24 ziet het proces rondom advisering – afname doorstroomtoets – aanmelding VO er in groep 8 als volgt uit: Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. In de eerste of tweede volle week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies van school. Er is voortaan één aanmeldingsweek voor de middelbare school, namelijk tussen 25 maart en 31 maart. Hoe wordt voortaan het schooladvies bepaald? Eind groep 7 volgt een eerste voorlopig advies, dit voorlopig advies wordt bepaald aan de hand van de gehele ontwikkeling van de leerling. De leerkracht, de adviseur onderwijs en kwaliteit (OAK) en de directeur zijn betrokken bij het bepalen van het advies. In groep 8 volgt het tweede voorlopig advies in januari. In februari maken de leerlingen de doorstroomtoets [vermelden welke] en uiterlijk 24 maart krijgen de leerlingen het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Voor leerlingen uit het po en het sbo die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet. Hier is het samenwerkingsverband Zoetermeer bij betrokken en wordt er al eerder gekeken naar een geschikte school.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

IKC Het Plankier is een kindcentrum waar aan alle kinderen het onderwijs wordt geboden waar zij recht op hebben. Kinderen voelen zich prettig en veilig. Met deze basis ontwikkelen zij zich zo optimaal mogelijk en worden talenten ontdekt. Onderwijs bestaat niet alleen meer uit het overdragen van zoveel mogelijk kennis, maar is vooral een proces waarbij de leerontwikkeling gelijk op moet gaan met een evenwichtig persoonlijke en sociaal-emotionele ontwikkeling. 

Op IKC Het Plankier bieden wij een veilige, kindvriendelijke, stimulerende (leer)omgeving. Hier investeren wij bewust in. Als een kind met plezier naar school gaat, kan een kind zich ontwikkelen. Wij proberen het onderwijs zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de ontwikkeling en de belevingswereld van het kind. Het kind staat centraal; niet alleen het leren, maar het totale kind.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Goed pedagogisch klimaat
  • Veiligheid
  • Kindvriendelijke leeromgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven