IKC Het Plankier

Wedekindzijde 1 2725 PG Zoetermeer

  • Schoolfoto van IKC Het Plankier
  • Schoolfoto van IKC Het Plankier
  • Schoolfoto van IKC Het Plankier
  • Schoolfoto van IKC Het Plankier
  • Schoolfoto van IKC Het Plankier

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

 Vervangingsbeleid is op te vragen bij de directie.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsverdeling IKC Het Plankier

Groep 1/2A: Juf Marissa

Groep 1/2B: Juf Janet (ma/di) en juf Jerdy (wo t/m vrij)

Groep 3: Juf Kim 
Groep 4: Juf Didi en Juf Sandra
Groep 5/6: Meester Frits
Groep 7: Juf Brianna en juf Sandra

Groep 8: Juf Zainab (ma en di) Juf Stephana (wo t/m vrij)

Vakleerkracht bewegingsonderwijs: Juf Evelien ma en wo.

Onderwijsassistent: Juf Roos 
Leerkracht met RT taken: Juf Roos

Extra Ondersteuning: Juf Melanie

Administratief medewerker: Jolanda Verheij
Conciërge: Jack Vijgenboom

Directeur: Klaske Apperloo a.i.
Adviseur Kwaliteit&Onderwijs: Raya v Gelder - Jansen

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Motorische ontwikkeling omvat alles van gymlessen tot aan buitenspel, beweegspellen en MRT.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Lezen omvat bij alle groepen het technisch lezen, voorlezen door de groepsleerkracht en het zelfstandig lezen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel staat beschreven wat IKC Het Plankier op het gebied van ondersteuning biedt; op welke wijze de school de basisondersteuning vormgeeft, welke extra ondersteuning de school kan bieden en voor welke onderwijsbehoeften de school ondersteuning aanvraagt bij het samenwerkingsverband of doorverwijst naar een school voor speciaal (basis)onderwijs. IKC Het Plankier werkt hiertoe nauw samen met andere basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs binnen het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zoetermeer PO/VO. Het uitgangspunt is daarbij om zoveel mogelijk kinderen een plek in het reguliere basisonderwijs te bieden. Mocht dat niet lukken, dan wordt samen naar een andere passende plek gezocht.

In het kindcentrum wordt onderwijs verzorgd van zo hoog mogelijke kwaliteit. Er wordt daarbij gedacht vanuit de mogelijkheden van de leerlingen en helpen hen de mogelijkheden te benutten. Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft om goed aan het onderwijs mee te kunnen doen, dan wordt dit besproken in een zogenaamd IHI-overleg. IHI staat voor Integraal Handelingsgericht Indiceren. De IHI-werkwijze voorziet dan in overleg tussen de betrokkenen. Ook wanneer gedacht wordt dat een andere school beter passend is, gaat de IHI-werkwijze van start. Uitgangspunt is altijd de vraag: ’Wat is nodig in het belang van deze leerling?’ Het stappenschema van de IHI-werkwijze is hierbij slechts hulpmiddel en geen doel. In elke stap is de volgende vraag van belang: ‘Hoe kan de leerkracht het beste worden ondersteund bij zijn/haar handelingsgerichte houding t.a.v. de ondersteuningsbehoefte van de betreffende leerling?’ Een link van een video over alle stappen vindt u in het document Schoolondersteuningsprofiel IKC Het Plankier.

IKC Het Plankier garandeert alle kinderen een doorgaande lijn van groep 1 tot en met groep 8. Kinderen die er niet in slagen om zich het volledige onderwijsaanbod van de basisschool (referentieniveau F1) eigen te maken, krijgen in samenspraak met de ouders/verzorgers een ontwikkelingsperspectief (OPP).

Ondersteuning
De basisondersteuning betekent bij IKC Het Plankier dat het dagelijks het onderwijs afstemt op de leerling (handelingsgericht werken). Alle scholen binnen het Samenwerkingsverband hebben een standaard afgesproken over het niveau van basisondersteuning dat iedere school moet aanbieden. Ook daarbij staat de IHI-aanpak centraal. Onderdeel van de basisondersteuning is 1) dat elke school haar basiskwaliteit op orde heeft, 2) het dagelijkse onderwijs op de leerling afstemt (handelingsgericht werken), 3) een interne ondersteuningsstructuur heeft en 4) een aantal preventieve en licht curatieve interventies kan uitvoeren, zoals ondersteuning bieden bij dyslexie en dyscalculie en begeleiding bieden op het gebied van gedrag. Een interne ondersteuningsstructuur wil zeggen dat de leerlingen regelmatig volgens een vast schema gevolgd en besproken worden door de leerkracht en de intern begeleider.
Er is 4 dagdelen een onderwijsassistent aanwezig op school. Zij is aan verschillende groepen gekoppeld. Er wordt o.a. gewerkt in niveaugroepen en kleine kringen, er is extra aanbod in lessen, er is ondersteuning, etc.

Sommige leerlingen hebben meer ondersteuning nodig dan de school met eigen mogelijkheden kan bieden. In dat geval spreken we van extra ondersteuning. Binnen het Samenwerkingsverband wordt ervoor gezorgd dat deze leerlingen de juiste extra ondersteuning krijgen aangeboden. Dat kan onder meer door inschakeling van ambulante begeleiding of andere ondersteuning bij de school (een onderwijsondersteuningsarrangement) of (tijdelijke) plaatsing op een andere school (zoals een andere basisschool, Montessori, Dalton, Jenaplan, speciaal (basis)onderwijs). De inzet van extra ondersteuning verloopt altijd via een IHI-overleg, waaraan ook de ouders/verzorgers en ter zake deskundigen deelnemen. De school doet dat zoveel mogelijk in samenwerking met andere organisaties die bij Meerpunt zijn aangesloten. Meerpunt is een Zoetermeerse netwerkorganisatie, waarin vele organisaties samenwerken, die actief zijn rondom de ondersteuning en zorg voor gezinnen in Zoetermeer.

Voor kinderen die op school extra ondersteuning nodig hebben, kan de school een ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen. De school bepaalt concrete doelen voor het kind en bepaalt wat daar extra voor nodig is, binnen de mogelijkheden van de school. De extra ondersteuning kan binnen de school worden aangeboden, maar ook buiten de school. Het OPP wordt altijd in samenwerking met ouders/verzorgers en het kind opgesteld.

Bovenstaande geldt echter ook voor leerlingen die meer aan kunnen dan de gemiddelde leerling. Ook voor hen wordt gezocht naar een passend onderwijsaanbod, dat aansluit bij hun specifieke behoeften.

Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer?

De meeste leerlingen doorlopen zonder veel moeite de basisschooltijd. Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is.? ? Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, speciaal basis onderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijs. Dat heet een samenwerkingsverband (SWV). Een samenwerkingsverband zorgt ervoor dat ieder kind dat dit nodig heeft, extra hulp krijgt of naar een speciale school kan gaan.? 

Onder de naam “SWV Zoetermeer” werken het samenwerkingsverband PO en het samenwerkingsverband VO in Zoetermeer samen met scholen, besturen en ketenpartners aan passend onderwijs.?

Passend onderwijs op school?

Als het gaat om passend onderwijs is het belangrijkste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen: de school. Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind hulp krijgt op school, of hulp krijgt op een passende andere plek. Dat is geregeld met de zorgplicht passend onderwijs. Samen met de leerkracht bespreekt u wat uw kind nodig heeft om op school goed te kunnen leren en ontwikkelen. Op de school kan extra ondersteuning gegeven worden, bijv. door een gespecialiseerde leerkracht. De intern begeleider en de schooldirecteur ondersteunen de leerkracht, ouders en leerling bij het vinden van de juiste ondersteuning. Hebben ouders en/of de school daarna nog vragen, dan kan het samenwerkingsverband erbij gevraagd worden.?

Passend onderwijs en het samenwerkingsverband? 

Vanuit het samenwerkingsverband zijn er Ambulant Begeleiders (AB) en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO) die mee kunnen denken met school, ouders en hulpverlening om te kijken welke mogelijkheden er voor een leerling zijn binnen de huidige school of op een andere school. Dit kan op aanvraag van school, maar ook van ouders gebeuren.?

Ouder- en jeugdsteunpunt? 

Het samenwerkingsverband werkt aan de oprichting van een ouder- en jeugdsteunpunt. Bij dit steunpunt vinden ouders en (oudere) leerlingen informatie over de ontwikkelingen en steun bij evt. knelpunten van Passend Onderwijs. SWV’s krijgen drie jaar de tijd om hun steunpunt vorm te geven. Met de eerste pijler ‘informeren’ zijn we al gestart via onze website.?U vindt de informatie hierover op: Ouders en Jeugd - SWV Zoetermeer?.

Contact met het samenwerkingsverband? 

U kunt contact opnemen met het SWV via het algemene mailadres: infopo@swvzoetermeer.nl.?? ? U kunt ook direct contact opnemen met de CPO’er die betrokken is bij de school van uw kind.?? Voor onze school is dat Mirjam Plug / Luzanne Boersma? E-mail: mplug@swvzoetermeer.nl / lboersma@swvzoetermeer.nl? Telefoonnummer: 06-29224957 / 06-82583075?? ? Wilt u meer weten over hoe passend onderwijs werkt en wie wat doet, kijkt u dan op de site van het samenwerkingsverband: www.swvzoetermeer.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Leerlingen die er niet in slagen om zich het volledige onderwijsaanbod van de basisschool (referentieniveau F1) eigen te maken, krijgen in samenspraak met de ouders/verzorgers een  ontwikkelingsperspectief. Er zijn meerdere teamleden die een specialisme hebben op bepaalde (vak)gebieden (bijvoorbeeld   vakleerkracht gym, jonge kind specialist, rekenspecialist, dyslexie- en dyscalculiespecialist, gedragsspecialist,  taal-leesspecialist, ICT-coördinator, coach, cultuurcoördinator. De specialisten/coördinatoren adviseren en  ondersteunen het team, de directie en ouders/verzorgers op hun vakgebied.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Daar IKC Het Plankier geen VVE school is, maar Speeltaalhuis IKC Het Plankier wel VVE biedt, is er een doorgaande lijn ontwikkeld voor doelgroepkinderen. Deze kinderen krijgen ook op de basisschool, evenals bij Speeltaalhuis IKC Het Plankier, de begeleiding die zij nodig hebben.  Er worden dezelfde thema's behandeld en is er regelmatig overleg. Er vind bij de overstap vanuit het speeltaalhuis naar groep 1 altijd een mondelinge en een schriftelijke overdracht plaats.

Speeltaalhuis IKC Het Plankier is geopend op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8:30-12:30 uur.

Terug naar boven