IKC De Watersnip

Cesar Franckrode 70 2717 BG Zoetermeer

Schoolfoto van IKC De Watersnip

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De voortgang van het onderwijsproces van de kinderen (zicht op ontwikkeling) van groep 3 tot en met groep 8 wordt via observaties van de leerkracht en methode-gebonden toetsen gemeten. Daarnaast wordt de voortgang in januari en juni middels toetsen van Cito Leerling in beeld gemeten. De adviseurs Onderwijs en Kwaliteit (AOK's) maken tweejaarlijks een schoolanalyse op basis van de behaalde resultaten van Cito. De leerkrachten maken een groepsanalyse, waarbij de kinderen individueel in beeld worden gebracht. Daaruit vloeit een plan van aanpak voort. Het lesaanbod, pedagogisch- en didactisch handelen worden daarin beschreven. Leerkrachten, AOK's en directie werken hierin samen.

De observatielijsten vanuit KIJK geven zicht op de brede ontwikkeling van kinderen van groep 1 en 2.

Door het tussentijds monitoren van de voortgang van de leerlinge kunnen we sturen op het behalen van de gestelde referentieniveaus en kerndoelen. Indien nodig zetten we tijdig ondersteuning in of bieden we uitdaging waar kinderen dat nodig hebben. We gebruiken een vast format voor de groepsanalyse van de Cito-toetsen en het daaruit volgend plan van aanpak. De ouders van kinderen van de groep 5 tot en met 8 krijgen bij het leerlingrapport een ontwikkelingsperspectief mee, zodat voor de ouders inzichtelijk is hoe de cognitieve ontwikkeling van hun kind is.

Voor de analyse op schoolniveau wordt een ander format gebruikt. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we de kinderen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs (VO). Aan het eind van de basisschool in groep 8 wordt de doorstroomtoets (voorheen de eindtoets) in februari gemaakt. Deze toets is wettelijk verplicht.

De naam doorstroomtoets geeft aan wat er bedoeld wordt; de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel van de doorstroom van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook in het VO blijven leerlingen zich ontwikkelen. Met ingang van schooljaar 23/24 ziet het proces rondom het schooladvies, de doorstroomtoets en de aanmelding voor VO er als volgt uit:

Leerlingen van groep 8 ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. In de eerste of tweede volle week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart ontvangen de kinderen en hun ouders het definitieve schooladvies van school. Er is voortaan één aanmeldingsweek voor de middelbare school, namelijk tussen 25 maart en 31 maart.

Hoe wordt het schooladvies bepaald?

Eind groep 7 krijgt elke leerling een eerste voorlopig advies. Dit voorlopig advies wordt bepaald aan de hand van de gehele ontwikkeling van de leerling, waarbij gekeken wordt naar de resultaten van de gemaakte CITO toetsen  (Leerling in beeld), de methode-gebonden toetsen, de NIO  , huiswerkattitude, werkhouding, inzet  en een algemene indruk van de leerling (denk hierbij ook aan de sociaal emotionele ontwikkeling).

De leerkracht, de adviseur onderwijs en kwaliteit (OAK) en de directeur zijn betrokken bij het bepalen van het advies. In groep 8 volgt het tweede voorlopig advies in januari. In februari maken de kinderen de doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart krijgen zij het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Voor kinderen uit het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) geldt de centrale aanmeldweek niet. Hier is het Samenwerkingsverband Zoetermeer bij betrokken en wordt een andere procedure gevolgd.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Goede sfeer, betrokken kinderen en ouders zorgen voor een stabiel pedagogisch klimaat. De methode Kwink speelt hierbij op sociaal gebied een essentiële rol. Aangeleerde gewenste competenties worden verder ontwikkeld en nog niet ontwikkelde competenties aangeleerd.
Kinderen in onze school zijn zelfstandig, of worden naar leeftijd/niveau naar zelfstandigheid geleid. Er is respect voor de individuele ontwikkeling van ieder kind.
De Watersnip kenmerkt zich door duidelijkheid. Ons onderwijs richt zich op ontwikkeling van zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, creativiteit en een kritische houding, zodat kinderen kunnen functioneren in de maatschappij. We leren kinderen stapsgewijs om zelfstandig te werken, samen problemen oplossen, zelf verantwoordelijkheid te nemen voor gedrag, werk en omgeving. Op die manier wordt zelfvertrouwen en gevoel voor competentie ontwikkeld.
Door oog te hebben voor de normen en waarden van de schoolpopulatie, wordt onze schoolcultuur gerealiseerd. Met verschil van inzichten en opvattingen wordt rekening gehouden. Het kind moet leren omgaan met anderen, zonder hun eigen identiteit op te geven. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Samen verantwoordelijk
  • Respect, zorg voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven