IKC De Watersnip

Cesar Franckrode 70 2717 BG Zoetermeer

Schoolfoto van IKC De Watersnip

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In het verzuimprotocol staat beschreven hoe de vervanging geregeld wordt. Bij ziekte of verlof van een leerkracht wordt indien beschikbaar een invaller ingezet. Als er geen invaller is, wordt gekeken of een ambulante leerkracht kan invallen. Lukt dat niet, dan wordt de groep die dag begeleid door een leraarondersteuner of onderwijsassistent. Wanneer ook zij niet beschikbaar zijn, wordt de groep verdeeld over de andere groepen. Daarbij kijken wij naar wat passend is. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Watersnip richten wij onderwijs zoveel mogelijk op het individuele kind. Dit doen wij wel in groepsverband en in niveaugroepen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De methode 'Piramide' wordt gebruikt in groep 1 en 2. Bij 'Spelen en werken' wordt via het planbord verschillende thema gerichte activiteiten aangeboden.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Voor leerlingen met een specifieke hulpvraag, kunnen andere prioriteiten gesteld worden. De ouders worden hiervan altijd op de hoogte gesteld. Het gewijzigd aanbod wordt beschreven in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). 


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De definitie van ‘Extra Ondersteuning’ is dat de onderwijsbehoeften van het kind dermate intensief en complex zijn, dat deze meer dan de (aanvullende) basisondersteuning op een school vragen. Onze school kan in dergelijk geval voor extra ondersteuning een beroep doen op het Samenwerkingsverband. Hiervoor kan een onderwijsondersteuningsarrangement (OOA) worden ingezet. Door middel van een OOA verzorgt de school een speciale aanpak, extra tijd of aandacht voor het kind of een groepje kinderen. In breed overleg (het zogenaamde IHI-overleg) wordt bepaald of een OOA wenselijk is en doelmatig ingezet zou kunnen worden. Voor leerlingen met een OOA wordt een OPP (ontwikkelingsperspectiefplan) opgesteld.

Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer
De meeste leerlingen doorlopen zonder veel moeite de basisschooltijd. Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is. Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, speciaal basis onderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijs. Dat heet een samenwerkingsverband (SWV). Een samenwerkingsverband zorgt ervoor dat ieder kind dat dit nodig heeft, extra hulp krijgt of naar een speciale school kan gaan. Onder de naam “SWV Zoetermeer” werken het samenwerkingsverband PO en het samenwerkingsverband VO in Zoetermeer samen met scholen, besturen en ketenpartners aan passend onderwijs.

Passend onderwijs op school
Als het gaat om passend onderwijs is het belangrijkste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen: de school. Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind hulp krijgt op school, of hulp krijgt op een passende andere plek. Dat is geregeld met de zorgplicht passend onderwijs. Samen met de leerkracht bespreekt u wat uw kind nodig heeft om op school goed te kunnen leren en ontwikkelen. Op de school kan extra ondersteuning gegeven worden, bijv. door een gespecialiseerde leerkracht. De intern begeleider en de schooldirecteur ondersteunen de leerkracht, ouders en leerling bij het vinden van de juiste ondersteuning. Hebben ouders en/of de school daarna nog vragen, dan kan het samenwerkingsverband erbij gevraagd worden.

Passend onderwijs en het samenwerkingsverband 
Vanuit het samenwerkingsverband zijn er Begeleider Passend Onderwijs (BPO) en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO) die mee kunnen denken met school, ouders en hulpverlening om te kijken welke mogelijkheden er voor een leerling zijn binnen de huidige school of op een andere school. Dit kan op aanvraag van school, maar ook van ouders gebeuren.

Ouder- en jeugdsteunpunt
Het samenwerkingsverband werkt aan de oprichting van een ouder- en jeugdsteunpunt. Bij dit steunpunt vinden ouders en (oudere) leerlingen informatie over de ontwikkelingen en steun bij evt. knelpunten van Passend Onderwijs. SWV’s krijgen drie jaar de tijd om hun steunpunt vorm te geven. Met de eerste pijler ‘informeren’ zijn we al gestart via onze website.?U vindt de informatie hierover op: Ouders en Jeugd - SWV Zoetermeer

Contact met het samenwerkingsverband
U kunt contact opnemen met het SWV via het algemene mailadres: infopo@swvzoetermeer.nl.
U kunt ook direct contact opnemen met de CPO’er die betrokken is bij onze school. Voor onze school is dat Luzanne Boersma
E-mail: lboersma@swvzoetermeer.nl Telefoonnummer: 06-82583075

Wilt u meer weten over hoe passend onderwijs werkt en wie wat doet, kijkt u dan op de site van het samenwerkingsverband: www.swvzoetermeer.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren staat het opleiden van intern personeel gepland. Hierbij gaat het om een specialist taal, rekenen en hoogbegaafdheid. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven