IKC Jan Wouter van den Doel

Kabbelaarsbank 2 4301 XB Zierikzee

  • Schoolfoto van IKC Jan Wouter van den Doel
  • Schoolfoto van IKC Jan Wouter van den Doel
  • Schoolfoto van IKC Jan Wouter van den Doel
  • Schoolfoto van IKC Jan Wouter van den Doel
  • Schoolfoto van IKC Jan Wouter van den Doel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In deze paragraaf informeren wij u over de resultaten van de eindtoets die jaarlijks gemaakt wordt door de leerlingen van groep 8. We zijn er enorm trots op dat bijna alle leerlingen volgens de verwachting of daarboven hebben gepresteerd op de eindtoets en dat ze een mooie plek in het voortgezet onderwijs hebben bemachtigd. Een plek die bij hun mogelijkheden en ontwikkeling past en die hen verder gaat voorbereiden op een goede en fijne plek in de maatschappij. In nauw overleg met de leerling en zijn/haar ouders is het VO-traject doorlopen en kunnen onze leerlingen een mooie overstap maken, waarbij we hen natuurlijk heel veel succes wensen en de komende jaren zeker nog eens op school zullen terug zien. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken met het leerlingvolgsysteem IEP om de ontwikkelingen van onze leerlingen nauwkeurig te volgen.
Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. IEP houdt daar rekening mee. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee wij samen met u en uw kind inzicht krijgen in de volgende ontwikkelingsstap en waarmee we het eigenaarschap van uw kind bij zijn eigen ontwikkeling vergroten.

Twee keer per jaar nemen we de IEP-toets af. Deze worden geanalyseerd op groeps- en kindniveau en besproken in de unit en het team o.l.v. de intern begeleider.
Aan de hand van de analyses, de observaties, de kindgesprekken en het dagelijks werk, stellen we doelen op. Deze worden opgenomen in een plan van aanpak en vertaald naar lesactiviteiten in de dag- en weekplanning. We clusteren de kinderen op niveau en bieden gepaste instructies gericht op de onderwijs- en leerbehoeften. De doelen en plannen worden met regelmaat geëvalueerd en bijgesteld. Op deze manier dragen we zorg voor een passend aanbod voor ieder kind.

Formatief Evalueren krijgt steeds meer een plaats in ons onderwijs. Formatief evalueren heeft als doel kinderen inzicht te geven in hun eigen leerproces, hun motivatie te bevorderen en meer onderwijs op maat te realiseren. Feedback geven en krijgen is een essentieel onderdeel van succesvolle formatieve evaluatie. We gebruiken verschillende tools op tussentijds te checken waar de kinderen staan in het leerproces.

De ontwikkeling van de peuters brengen we in beeld met KIJK! en voor de kleuters maken we gebruik van de rapportages van het Digi-keuzebord. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen in groep 8 krijgen een advies over het niveau van het Voortgezet Onderwijs (VO). Altijd spannend, maar ook leuk om te gaan bekijken wat je na de basisschool kan gaan doen. Ons advies baseren we op de algehele ontwikkeling van uw kind, over de afgelopen jaren op de basisschool. Daarbij gebruiken we resultaten van observaties, schoolwerk en IEP toetsen. Hiervoor doorlopen we met de leerlingen en de ouders een aantal stappen:

Eind groep 6: leerling en ouders ontvangen een voorlopig advies VO
December/januari: Er is gelegenheid om VO scholen te bezoeken
Januari: het definitieve adviesgesprek vindt plaats met leerling en ouders

In februari vindt de doorstroomtoets plaats. Na de uitslag van de eind toets is er een mogelijkheid dat een advies eventueel naar boven kan worden bijgesteld.

vóór 1 april zijn alle leerlingen van groep 8 aangemeld bij het V

We wensen u en uw kind veel succes in de zoektocht en de voorbereiding naar een passende voortgezet onderwijsschool.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit onze visie werken wij met de leerlingen aan een veilige en gezonde leef- leer- en speelomgeving, waarin iedereen zichzelf mag zijn. Wij willen dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot zelfstandige, verantwoordelijke mensen die op een goede en fijne manier met de ander omgaan. Kinderen komen tot ontwikkeling als we tegemoet komen aan de basisbehoefte om je veilig te voelen. Het welbevinden van het kind in de groep staat centraal. We werken met de Kanjertraining om kinderen vaardigheden aan te leren in het omgaan met elkaar. We geven ze de mogelijkheid om deze sociale vaardigheden te oefenen. Onder andere tijdens de kanjerlessen en -oefeningen.



Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • (Zelf-)vertrouwen
  • Veiligheid (fysiek/emotioneel)
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven