IKC Jan Wouter van den Doel

Kabbelaarsbank 2 4301 XB Zierikzee

  • Schoolfoto van IKC Jan Wouter van den Doel
  • Schoolfoto van IKC Jan Wouter van den Doel
  • Schoolfoto van IKC Jan Wouter van den Doel
  • Schoolfoto van IKC Jan Wouter van den Doel
  • Schoolfoto van IKC Jan Wouter van den Doel

Het team

Toelichting van de school

In ons kindcentrum werkt een enthousiast en professioneel team van leerkrachten, leerkrachtondersteuners en pedagogisch medewerkers.  Samen verzorgen zij met plezier het onderwijs waarbij taken en verantwoordelijkheden op elkaar zijn afgestemd. De zorgcoaches ondersteunen hen hierbij.
Ook zijn er studenten van verschillende opleidingen die hun stage bij ons in het kindcentrum lopen. Wij geven studenten begeleiding en ondersteuning tijdens hun stageperiode.

In het schooljaar 2023-2024 ziet de verdeling er als volgt uit:

Unit onderbouw: juf Ingrid, juf Esmeralda, juf Hanneke en juf Nelly
Unit middenbouw: juf Chanou, juf Tamara van As en juf Anne
Unit bovenbouw: juf Tamara Lagendijk en juf Rosanne 

Bij het TEC werken juf Esther in't  Anker, juf Marleen, juf Petra, juf Martineke, juf Eva, juf Victoria, juf Svetlana, juf Chantal. 

Meester Henk ondersteunt de leerkrachten in de units.
Op donderdag verzorgt meester Aloïs de gymlessen.
Juf Diane is onze conciërge.
Juf  Ingrid is de zorgcoach voor het jongere kind en Tamara is de zorgcoach voor het oudere kind.
juf Wendy is de IB-er van het TEC
Juf Esther is de directeur van de school en heeft de dagelijkse leiding. Daarnaast staat zij nog 1 dag per week voor de klas.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht, om welke reden dan ook, afwezig is, zal de directie er alles aan doen vervanging te regelen. We proberen daarbij zoveel mogelijk de vaste leerkrachten van de groep/school in te zetten. Als er echt geen vervanger beschikbaar is, zullen wij ons tot het uiterste inspannen om de kinderen op school op te vangen. Indien ook deze mogelijkheden er niet zijn, kunnen wij genoodzaakt zijn de groep naar huis te sturen. De kinderen werken dan thuis aan hun dag- of weektaak.  

Bij afwezigheid van medewerkers die al van te voren bekend zijn, worden ouders/verzorgers geïnformeerd via de nieuwsbrief en/of de parro app.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In ons kindcentrum werken we in drie bouwen. De onderbouw bestaat uit leerjaar 1-2-3, de middenbouw uit leerjaar 4-5-6 en de bovenbouw uit leerjaar 7-8. Binnen deze bouwen zijn kleinere stamgroepen geformeerd, met vaste leerkrachten die steeds meer de rol van coach op zich nemen.

In iedere bouw werken twee leerkrachten die samen het onderwijs verzorgen en de kinderen begeleiden. Eén van deze leerkrachten geeft de instructies in kleine groepjes en de andere leerkracht begeleidt de zelfstandige verwerking. Zij loopt rond, geeft feedback, stelt vragen en voert de kindgesprekken. Tijdens deze gesprekken worden de doelen, de activiteiten, de behoeften en de interesses van het kind besproken, zodat het daarna weer zelf verder kan. De leerkracht heeft op deze manier goed zicht op de ontwikkeling en daagt het kind uit een volgende stap te zetten. Door kinderen hierbij te betrekken, worden zij meer eigenaar van hun eigen ontwikkeling, voelen ze zich medeverantwoordelijk, zijn ze zich bewust van hun eigen doelen en kunnen ze hiermee ook zelfstandig en onder begeleiding aan de slag. 


Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In de basis willen we ieder kind een aanbod geven dat past bij hun ontwikkeling en behoeften. Het ene kind heeft het niet nodig om naar de uitleg over klokkijken te luisteren, terwijl het andere kind het graag in een kleiner groepje nog een keer hoort. Door het werken in bouwen en het clusteren van leerlingen op niveau, kunnen we dit beter organiseren dan in het leerstofjaarklassensysteem, omdat er meer mensen in de bouw samenwerken. De meeste kinderen hebben voldoende aan het basisaanbod. Zij ontwikkelen zich goed in het onderwijs dat wij bieden.

Kinderen met specifieke behoeften krijgen extra ondersteuning, dit kan zowel op cognitief als sociaal-emotioneel gebied. We onderscheiden vier niveaus van ondersteuning:

Ondersteuningsniveau 1: Basisondersteuning
Ondersteuningsniveau 2: lichte ondersteuning als onderdeel van de basisondersteuning
Ondersteuningsniveau 3: extra ondersteuning binnen de school, gericht op preventie en vroegtijdig handelen
Ondersteuningsniveau 4: extra ondersteuning door externen

Kinderen die behoefte hebben aan ondersteuningsniveau 1, 2 en 3 worden primair binnen onze eigen school opgevangen door de groepsleerkracht met ondersteuning van de intern begeleider. Alle mogelijkheden die onze school heeft om het kind die extra zorg te bieden die het nodig heeft, zullen worden aangewend. Dat kunnen hulpvoorzieningen binnen en buiten de eigen klas zijn. Dit kan plaatsvinden door de eigen groepsleerkracht, de leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistente.
We evalueren regelmatig. Is er meer of juist minder nodig? Dan passen we het niveau van ondersteuning aan.
Wanneer er extra ondersteuning nodig is van buitenaf, wordt er door de intern begeleider een arrangement aangevraagd. Afhankelijk van de hulpvraag, komt er extra ondersteuning, bijv. een ambulant begeleider of een fysiotherapeut.

We hebben verschillende expertise binnen de school, maar ook binnen onze eigen vereniging: een jonge kind specialist, een taal-leespecialist, een gedragsspecialist en een HB-specialist.

Voor de meer- en hoogbegaafde leerling maken we een aangepaste dag- of weektaak. We compacten en verrijken de leerstof en werken aan persoonlijke leerdoelen. Om dit te realiseren, zetten we intern extra ondersteuning in. We maken gebruik van het SIDI-protocol om hoogbegaafdheid vroeg te signaleren.
Onze vereniging beschikt over een bovenschoolse voorziening voor meer- en hoogbegaafden. Eén dag per week gaan deze kinderen naar de plusklas UnIQ. Twee keer per jaar kunnen we aanspraak doen op plaatsing van een meer- of hoogbegaafde leerling. De plaatsingscommissie beslist of een kind wel of niet in aanmerking komt. 

Voor kinderen en gezinnen die ondersteuning nodig hebben, maken we gebruik van de verwijsindex. De verwijsindex is een digitaal systeem waarin professionals een signaal afgeven dat ze betrokken zijn bij kinderen en jongeren tot 23 jaar. Dankzij de verwijsindex blijft iedereen in beeld en kunnen de professionals onderling afstemmen om de best mogelijke ondersteuning te bieden.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het schooljaar 2021-2022 heeft het hele team de basistraining meer- en hoogbegaafdheid gevolgd. Dit schooljaar willen we dit verder uitwerken, waarbij de focus ligt op compacten en verrijken.
Ook willen we de doorgaande lijn van de hoogbegaafde leerling die één dag per week onderwijs volgt bij UnIQ verstevigen, door de inzet van een leerkracht die deze leerlingen zal begeleiden en door ondersteuning te vragen bij de HB-specialisten. 

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken nauw samen met de peutergroep. Thema's en activiteiten worden op elkaar afgestemd en peuters nemen met regelmaat deel aan activiteiten in de onderbouw, of andersom. Op deze manier verkleinen we de overgang naar de 'basisschool' en zorgen we voor een doorgaand leerproces.

We bieden voor- en vroegschoolse educatie en maken daarvoor gebruik van speciale programma’s. In de peutergroep wordt gewerkt met 'Puk en Ko', een erkend VVE programma waarbij aandacht wordt besteed aan de taal- , reken-, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling’. Gerichte aandacht voor taalontwikkeling is hierbij met name van belang. Na de peutergroep stromen de meeste kinderen door in leerjaar 1 en volgt er een 'warme' overdracht.
In de onderbouw (leerjaar 1, 2 en 3) ligt de nadruk op spelend en ontdekkend leren in een veilige en rijke leeromgeving. Er wordt thematisch gewerkt, waarbij we gebruik maken van verschillende bronnen. De leerlijnen zijn voor ons leidend in het onderwijsaanbod, waarbij we het digi-keuzebord en de IEP (leerjaar 3) gebruiken om de kinderen te volgen. Voor het leesonderwijs maken we nog gebruik van de methode 'Veilig Leren Lezen'.

Terug naar boven