Jenaplanschool Johan Louis de Jonge

Vrije 32 4301 JZ Zierikzee

Schoolfoto van Jenaplanschool Johan Louis de Jonge

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school hebben we relatief kleine groepen. Deze kunnen zorgen voor een sterkere fluctuatie van de resultaten. 

We werken jaarlijks met een groepsgerichte aanpak om het beste uit elk kind te halen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8 worden twee keer per jaar de IEP (Inzicht Eigen Profiel) toetsen afgenomen. Dit doen we voor de vakgebieden lezen, taal, spelling, rekenen, begrijpend lezen en woordenschat.  Deze gegevens sluiten aan bij de eindtoets van groep 8 en vormen ons leerlingvolgsysteem.  Samen met de resultaten van de methodetoetsen, de gesprekken met de kinderen en het dagelijks werk stellen we de onderwijsplannen bij. Hierin beschrijven we op welke wijze we met de kinderen werken aan de volgende stap in hun ontwikkeling. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na groep 8 gaan de kinderen van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Samen met kinderen en ouders werken we toe naar een optimaal resultaat en een passende schoolkeuze.

Het schooladvies is gebaseerd op:

  • de indruk van het kind gedurende zijn hele basisschooltiijd
  • de laatste rapporten
  • de studievaardigheden van het kind
  • de resultaten van toetsen (methodetoetsen en IEP toetsen)
  • de algemene indruk van het kind en de wens van het kind

De kinderen gaan naar diverse middelbare scholen in de regio: CSG Prins Maurits, Pieter Zeeman College, Calvijn College, Ostrea Lyceum.

  • Tussen 1 en 15 oktober melden de scholen zich aan voor de doorstroomtoets IEP.
  • In januari volgt een voorlopig schooladvies.
  • In de eerste twee weken van februari maken de kinderen de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 24 maart ontvangen de kinderen en ouders het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart is de landelijke aanmeldweek: Alle leerlingen melden zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om de kinderen te ondersteunen bij hun sociaal emotionele ontwikkeling, werken we in alle stamgroepen met de methodiek van Kanjertraining. Bij de start van het schooljaar werken we met 'de gouden weken' en doen groepsbevorderende activiteiten. Hierbij leren de kinderen positief over zichzelf en de ander te denken. Kinderen krijgen handvatten hoe zij kunnen reageren in bepaalde sociale situaties. Om de week werken we met Rots & Water activiteiten. In deze lessen wordt ook aandacht besteed aan pesten. Wat is het eigenlijk? En wat kun je er aan doen? Mocht een kind aangeven dat hij/zij gepest wordt, dan verwijzen we altijd naar dat wat de kinderen hebben geleerd: pesten wordt niet getolereerd!
Ellen van den Hoek coördineert samen met Marije Jacobs de sociale veiligheid; zij zijn onze contactpersonen bij incidenten ten gevolge van pesten.
Voor een melding kan het kind terecht bij zijn groepsleider en/of bij de contactpersoon. Een melding wordt altijd serieus genomen.
De contactpersoon begeleidt en coördineert de vervolgstappen met alle betrokkenen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vriendelijk
  • Veilig
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft in kader van het vierjaarlijks onderzoek in mei 2019 bezoek gehad van de inspectie. De school heeft op alle onderdelen voldoende of goed gescoord. Het volledige rapport volgt na vaststelling en publicatie door de inspectie. 

Terug naar boven