Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Toren is een basisschool met inspirerend, eigentijds onderwijs. Om die reden werken we met units. Wij zijn ervan overtuigd dat wij met unitonderwijs het best denkbare onderwijsaanbod voor onze leerlingen kunnen realiseren. De leerlingen uit de leerjaren 1, 2 en 3 / 4, 5 en 6 / 7 en 8 krijgen onderwijs in een unit. Daarbinnen worden de leerlingen onderverdeeld in niveaugroepen. Een niveaugroep wil zeggen dat er gekeken wordt naar de ontwikkeling van de leerlingen. Leerlingen worden niet meer alleen op basis van de leeftijd ingedeeld. Op deze manier kunnen leerlingen zich beter op hun eigen niveau ontwikkelen.
Door ons onderwijs op deze manier te organiseren hebben leerkrachten, ondersteund door een onderwijsassistente in aanbod en proces, de mogelijkheid om leerlingen doelgericht te observeren en een passend aanbod gericht op de kerndoelen/ leerlijnen vorm te geven. Bij deze vorm van werken zien we gedeelde verantwoordelijkheid van de leerkrachten en onderwijsassistenten voor alle leerlingen als belangrijk aandachtspunt. We geloven in “samen werken” en “samen leren”.
Bovenstaande uren zijn slechts een indicatie. Vijf keer per jaar worden de resultaten geanalyseerd. Indien noodzakelijk worden aanpassingen gedaan in het rooster.
We hanteren een vaste dagstructuur voor alle leerlingen. 's Morgens bij binnenkomst starten alle leerlingen tijdens de inloop met het werken aan hun persoonlijke leerdoelen. Er wordt volgens een vast rooster instructie gegeven voor taal, (begrijpend) lezen, rekenen en spelling.
In de middagen wordt er tijdens het 'atelieronderwijs' aandacht besteed aan kunstzinnige/creatieve vorming en techniek. Onder wereldoriëntatie vallen de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur. Deze worden geïntegreerd aangeboden.
In de stamgroep wordt er aandacht besteed aan o.a. levensbeschouwing, burgerschap, sociaal-emotionele vorming, schrijven, coöperatief leren en Engels (in de BB-unit).
Wij vinden dat elk kind recht heeft op thuisnabij, goed en passend onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling, dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen. Het welzijn van alle kinderen staat centraal zodat ontwikkeling op het hoogst passende niveau plaatsvindt.
We geloven als school van Stichting De Waarden in een Waardengemeenschap waarin we met alle kinderen, ouders, medewerkers en externen samenwerken, vanuit kennis en kunde, om talenten optimaal te verbinden tot de mooiste creaties. We geloven in een maatschappij waarin iedereen optimaal tot zijn recht komt, aansluitend op de eigen mogelijkheden en kansen. We zijn ervan overtuigd dat inclusiever onderwijs en een rijke omgeving met stimulans en begrip daaraan bijdraagt. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben.
Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en steeds vaker op het geven van extra ondersteuning. De ondersteuning die we kunnen inzetten, is verdeeld in basisondersteuning, lichte ondersteuning en zware ondersteuning. Basisondersteuning is de ondersteuning die op schoolniveau aanwezig is. Wanneer basisondersteuning niet toereikend is, kan deze worden aangevuld met lichte ondersteuning. Lichte ondersteuning is bij De Waarden georganiseerd op bestuursniveau. Naast basis- en lichte ondersteuning kan aanvullende ondersteuning aangevraagd worden bij het samenwerkingsverband. Dit in de vorm van een lichte ondersteuning, leerkrachtondersteuning, een arrangement of een TLV (toelaatbaarheidsverklaring voor het speciaal-basis-onderwijs). In ons schoolondersteuningsprofiel hebben we nauwkeurig beschreven welke ondersteuning we wel en niet kunnen geven.
Op onze school, binnen de samenwerkende scholen in Zevenbergen en Klundert en binnen de hele stichting is er veel kennis en expertise aanwezig. De Toren kan altijd leerkrachten, vakspecialisten of zorgprofessionals raadplegen in (de omgeving) van de school.
Op onze school kennen we een gediplomeerd kindercoach, een momentcoach Coöperatief Leren, een specialist Hoogbegaafdheid, twee leerkrachtondersteuners, zes onderwijsassistenten en een Rekenspecialist.
Hieronder treft u een overzicht van de specialisten die we kunnen raadplegen. Het aantal beschikbare dagdelen is afhankelijk van de ondersteuningsvraag die een leerling/ een groep leerlingen of een leerkracht heeft.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het schooljaar '23-'24 willen we met De Toren verder ontwikkelen tot een Integraal Kindcentrum, een IKC.
Als IKC willen wij optimale ontwikkelingskansen bieden aan kinderen van 2 tot 13 jaar. Dit willen we bereiken door onze krachten te bundelen; een samenwerking tussen de kinderopvang en het onderwijs. Ons gezamenlijke doel: kinderen in de leeftijd van 2 tot 13 jaar een doorgaande ononderbroken ontwikkeling bieden. Als centrale ontmoetingsplek in de wijk, wordt het aanbod voor de kinderen op De Toren verrijkt.
Een doorlopende leerlijn in de voor- en vroegschoolse periode, goede pedagogisch medewerkers, leerkrachten én onderwijsassistenten (en de samenwerking tussen deze) zijn belangrijk om kinderen extra ontwikkelmogelijkheden te bieden voordat ze in het derde onderwijsleerjaar starten met het formele leren. Spel en gerichte observatie is de enige methode om jonge kinderen te coachen en te stimuleren. Met behulp van de methode van Onderbouwd realiseren we een doorgaande lijn voor kinderen van 2 tot 7 jaar in de peutergroep en de onderbouw van de basisschool. Onderbouwd volgt peuters en kleuters in hun ontwikkeling door middel van spelaanbod. Het educatieve ontwikkelingsmateriaal wordt door middel van directe instructie aangeboden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van handpoppen.