IKC De Wissel

Westeinde 101 6904 AC Zevenaar

Schoolfoto van IKC De Wissel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

IKC De Wissel gebruikt toetsinstrumenten om zicht te krijgen op de kwaliteit van de zorg binnen de school. We gebruiken hiervoor gestandaardiseerde, niet-methodegebonden toetsen en methode gebonden toetsen. De methode gebonden toetsen worden volgens de planning van de verschillende methodes in de groepen afgenomen. De leerkrachten registreren de resultaten hiervan digitaal en hanteren dit tevens bij het opstellen en evalueren van de onderwijsplannen. Deze gegevens worden vergeleken met de uitkomsten van de niet-methodegebonden toetsen. Grote discrepanties worden samen met de interne begeleider nader geanalyseerd.

De niet-methodegebonden toetsen zijn inzichtelijk ingedeeld op de jaarlijkse toets- en zorgkalender. De resultaten van deze toetsen worden door de leerkracht ingevoerd in de digitale omgeving van Cito Leerling in Beeld. De intern begeleider stuurt dit aan en bestudeert de resultaten. Deze worden o.a. met de leerkracht besproken tijdens de groepsbespreking, waarna er acties op ondernomen worden (clusteren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het onderwijsplan). De groepsleerkracht ontwikkelt op basis van de onderwijsbehoeften van de leerlingen een onderwijsaanbod voor de hele groep, subgroepen en/of individuele leerlingen.

De ontwikkeling van kleuters houden wij bij door observaties en in groep 2 door signaleringstoetsen. Vanaf groep 3 maken de kinderen regelmatig toetsen: methode gebonden toetsen en twee keer per jaar toetsen van het CITO leerlingvolgsysteem. Deze toetsen beslaan verschillende vakgebieden. Resultaten worden digitaal vastgelegd, zodat een goed overzicht van de ontwikkeling van de leerling ontstaat.

In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt vanuit thema’s. De ontwikkelingsdoelen van de leerlijn ‘Onderbouwd’ en daarbij aansluitende activiteiten, worden verwerkt binnen deze thema’s. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (kinderen die extra hulp of verrijking nodig hebben) worden in het onderwijsplan van groep 1 en 2 opgenomen en beschreven. In de groepen 3 t/m 8 maakt de leerkracht voor rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen (uitgezonderd groep 3) onderwijsplannen. Het onderwijsplan omvat twee delen. In het eerste gedeelte worden schoolambities, leerlijn, doelen, leertijd, didactisch handelen, differentiatie en organisatie beschreven. Het tweede gedeelte omvat de leerling indeling, leerling analyse/ evaluatie opbrengsten en groepsanalyse opbrengsten. In dit tweede gedeelte wordt op leerlingniveau bij de hulp- en plusgroep leerlingen geëvalueerd en wat dit betekent voor het onderwijsaanbod de volgende periode.

In het midden en aan het einde van het schooljaar, vindt er op teamniveau een inhoudelijke vergadering plaats over de leeropbrengsten van het afgelopen jaar, waarbij trendanalyses worden getoond en besproken wordt welke consequenties dat heeft voor ons onderwijs. In een managementanalyse/rapportage wordt vastgelegd wat verbeterpunten voor de school zijn.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal emotionele ontwikkeling neemt vanaf het moment dat een kind op ons IKC start een belangrijke plek in. We vinden het belangrijk dat kinderen het fijn hebben op ons IKC; ieder kind moet zich op zijn/haar gemak voelen. Het is belangrijk om de ontwikkeling en het gedrag van ieder kind goed te volgen. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven